Selecteer je regio bovenaan via de groene knop voor regionale inhoud.
Sterk onderwijs is de motor van onze Vlaamse kenniseconomie. Daarom pleit Voka voor een waarderend, toekomstgericht en kwaliteitsvol onderwijs dat jongeren voorbereidt op de arbeidsmarkt en ondernemingen laat groeien. Onze kennis is de enige grondstof die we in Vlaanderen hebben. De dalende onderwijskwaliteit van de voorbije twintig jaar bedreigt niet alleen de productiviteit van bedrijven, maar ook de maatschappelijke veerkracht. Tijd voor een ambitieus onderwijsbeleid dat Vlaanderen opnieuw aan de top van Europa brengt.
Kwaliteitsvol basisonderwijs met duidelijke minimumdoelen
Te veel leerlingen starten hun schoolloopbaan met een achterstand of verlaten het basisonderwijs zonder voldoende geletterdheid en rekenvaardigheid. Een kennisrijk curriculum met strikte minimumdoelen vanaf de kleuterklas is noodzakelijk om gelijke kansen te garanderen en een sterke start voor elke leerling mogelijk te maken.
Lees meer over de bedreiging van de Vlaamse kenniseconomie door slechte onderwijskwaliteit en hoe duidelijke minimumdoelen ons onderwijs sterker maken.
Praktijkgericht onderwijs als eerste keuze
Praktijkgericht onderwijs, inclusief technisch en deeltijds onderwijs, mag niet langer een tweede keuze zijn. Het moet uitgroeien tot een volwaardig en gewaardeerd traject, met modulair leren, lagere instapdrempels en nauwe samenwerking tussen scholen en bedrijven. Alleen zo versterken we de band tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Ontdek de Voka-paper over praktijkgericht onderwijs als eerste keuze.
Gerichte studieoriëntatie via Talentcenters
Veel schooltrajecten lopen mis door een verkeerde studiekeuze. Met de wetenschappelijk onderbouwde tests van het Talentcenter krijgen jongeren al op 12 à 13 jaar inzicht in hun talenten en interesses. Zo maken ze een bewuste keuze die aansluit bij hun potentieel.
Lees hoe het Talentcenter jongeren helpt hun talenten te ontdekken en een juiste studiekeuze te maken.
Werkplekleren en duaal leren versterken
Werkplekleren en duaal leren zijn krachtige instrumenten om jongeren technische en sociale vaardigheden bij te brengen in een realistische werkomgeving. Sinds de integratie van DBSO in het duale systeem is het risico reëel dat kwetsbare leerlingen uit de boot vallen. Voka blijft daarom pleiten voor maatwerktrajecten en voor sterke partnerschappen tussen scholen en bedrijven.
Lees meer over maatgericht werkplekleren als sleutel tot sterker praktijkgericht onderwijs.
STEM-profielen voor innovatie en groei
STEM-opleidingen zijn essentieel voor innovatie en productiviteit. Toch daalt het aandeel leerlingen in STEM-richtingen, ondanks bestaande promotie-initiatieven. Vlaanderen heeft een ambitieus STEM-offensief nodig om jongeren warm te maken voor deze cruciale richtingen. Voka ondersteunt dit actief, onder meer via de ontwikkeling van een STEM-game.
Lees meer over waarom dringend actie nodig is om jongeren voor STEM te doen kiezen.
Het laatste nieuws over onderwijs in Vlaanderen
Ontdek het laatste nieuws over het onderwijs in Vlaanderen. Meer weten? Neem een kijkje in Slim onderwijs, ons themadossier vol inzichten van experten.

Een kantelmoment voor het duaal leren
In tijden van structurele arbeidsmarktkrapte, waarin 8 op de 10 bedrijven aangeven moeilijk personeel te vinden is duaal leren geen overbodige luxe. Toch blijft het aantal jongeren in duaal leren al jaren hangen rond de 6.000, terwijl er meer dan 30.000 werkplekken geregistreerd zijn. Hoe komt dat?

Maatgericht werkplekleren als sleutel tot sterker praktijkgericht onderwijs
De arbeidsmarkt kreunt onder de krapte: acht op de tien bedrijven hebben moeite om geschikt personeel te vinden. De noden zijn bijzonder acuut in technische sectoren, van bouw en chemie tot zorg en transport. De helft van de knelpuntvacatures situeert zich in technische beroepen. Toch dreigen we net nu belangrijke doelgroep uit het praktijkgericht onderwijs los te laten. Dat is geen goed idee.

Dringend actie nodig om jongeren voor STEM te doen kiezen
Opnieuw daalt het aandeel leerlingen in STEM-richtingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. En ook in het hoger onderwijs zitten STEM-opleidingen in het slop. Dat blijkt uit de nieuwe editie van de Vlaamse STEM-monitor.
Ontdek ook deze thema's
Neem contact op
Meer informatie over dit topic of nood aan gedegen ondernemersadvies? Laat het ons weten via onderstaand contactformulier.
