Skip to main content

Navigatie

Niet te missen

Voka Open Bedrijvendag

Virtuele Voka Open Bedrijvendag 2020

4 Okt 2020

Meer info
Verderkijkers - Kmo of the future

Verderkijkers - Kmo of the future

17 Nov 2020

Meer info
Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs

Slim onderwijs

Hoewel de resultaten achteruitgaan, besteden we nog altijd veel middelen aan het onderwijs.

Jonas De Raeve  |  Adviseur Onderwijs
jonas.deraeve@voka.be
+32 0473 76 65 07
Jonas De Raeve

Expert Talk

Hoe kunnen we meer waar voor ons geld krijgen in het onderwijs?

De kwaliteit van ons onderwijs daalt, ondanks dat we meer middelen eraan spenderen dan andere landen. We moeten de middelen dus efficiënter inzetten. Scholengroep Broeders van Liefde toont alvast hoe het kan. Voka onderwijsexpert Jonas De Raeve schreef een Voka Paper met een aantal voorstellen.

Bekijk video

Publicaties

Vul uw gegevens in en selecteer de publicaties die u wil downloaden.

AIS Antwerp

Primeur

Hans Maertens en prof. Wouter Duyck

Voka Leerstoel: eerste testen voor een betere studiekeuze

Omdat internationale vergelijkingen zoals PISA en TIMSS erop wijzen dat de schoolresultaten van onze leerlingen zienderogen achteruit gaan, besloot Voka vorig jaar te investeren in een leerstoel voor een betere studie-oriëntering. Uit onderzoek blijkt immers dat studiekeuze een bepalende factor is voor de schoolresultaten van leerlingen. Intussen zijn in september de eerste brede testen gestart. Wij gingen poolshoogte nemen bij professor Wouter Duyck en onderzoeker Merel Dutry van de Universiteit Gent, trekkers van het project.
 

Hans Maertens en Wouter Duyck

Voka investeert in leerstoel voor objectieve studie-oriëntering

In internationale vergelijkingen scoren we steeds minder goed op het vlak van onderwijs. Of het nu PISA is of het meer recentere TIMSS: we behoren al lang niet meer tot de kopgroep in Europa. Daarom investeert Voka in een leerstoel die de opdracht krijgt een instrument te ontwikkelen dat op een wetenschappelijke onderbouwde manier leerlingen helpt de juiste studiekeuze te maken. “Als we ervoor kunnen zorgen dat elk talent in Vlaanderen maximaal tot ontplooiing kan komen, dan kunnen we van Vlaanderen tegen 2030 weer een topregio maken”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Videotalk

Andreas Koini, Antwerp International School: “We zijn een sociale onderneming, ons product is toponderwijs”

340 leerlingen van over de hele wereld, en 64 leerkachten wereldwijd gerekruteerd. Ze vormen het kloppend hart van de Antwerp International School (AIS). Anders dan ‘reguliere’ scholen gebruikt de school internationale onderwijscurricula en is ze zelfbedruipend in een wereldwijde markt die hyperconcurrentieel is. “Alleen door toponderwijs aan te bieden, kunnen we ook onze financiën managen”, zegt Andreas Koini, directeur van AIS die vertelt over de school als sociale onderneming.

Bekijk video

Opinie

Op naar 10.000 leerlingen per jaar in duaal leren

Duaal leren is in 2019 van start gegaan in het Vlaamse onderwijs. Toch blijft de verhoopte instroom voorlopig uit, zeker in voltijdse scholen die nog geen uitgebreide ervaring met werkplekleren hebben. Laat ons een duidelijke ambitie stellen: ten laatste in 2030 moeten er 10.000 leerlingen per jaar op een duale manier opgeleid worden.

Waarom rendementsdenken in het onderwijs geen taboe mag zijn

Alle beschikbare prestatie-indicatoren tonen aan dat de algemene onderwijskwaliteit achteruitgaat. De toegenomen corona-leerachterstand versterkt deze tendens. Beter onderwijs moet een absolute prioriteit zijn. Daarbij mag rendements- en kwaliteitsdenken geen taboe zijn.

Zo kunnen we in Vlaanderen echt een STEM-strategie uitrollen

Nergens in Europa studeren er zo weinig studenten af in wetenschappen, wiskunde, ICT of als ingenieur. We zijn daarom tevreden dat de Vlaamse regering de nieuwe STEM-agenda 2030 goedkeurde, maar om echt een STEM-strategie uit te rollen is deze hervorming noodzakelijk.

Drie topideeën in nieuwe eindtermen secundair onderwijs

Vlak voor kerstmis werd op de ministerraad van de Vlaamse regering nog een rist aan maatregelen en plannen goedgekeurd. Een zeer belangrijke beslissing voor Voka en de Vlaamse bedrijven was de hervorming van de eindtermen voor het secundair onderwijs. Drie belangrijke Voka-doelstellingen werden daarin opgenomen. Het Vlaams Parlement moet dit nu snel goedkeuren zodat scholen vanaf volgend schooljaar aan de slag kunnen.

Hoe maken we het Vlaamse hoger onderwijs top tegen 2030?

In het Plan Samen Groeien vormen digitalisering en levenslang leren belangrijke ingrediënten om van Vlaanderen een topregio te maken tegen 2030. Niet enkel het leerplichtonderwijs, maar ook het hoger onderwijs heeft hier een belangrijke taak te vervullen. Tijdens de 5-daags van de Groei boog een panel van experten en stakeholders uit het hoger onderwijs en het bedrijfsleven zich over de vraag wat de werkpunten moeten zijn voor de komende jaren om meer wendbaar talent te kweken. Hieronder een selectie van topideeën die uit de sessie kwamen.

De toekomst van ons onderwijs zal digitaal zijn

De digitalisering van ons onderwijs kwam in een stroomversnelling door de coronacrisis, maar ons land hinkt nog steeds achterop qua ervaring met, kennis over en gebruik van digitale technologie in het onderwijs. Volgens Voka, dat hierover bij het begin van het nieuwe schooljaar een studie publiceert, moeten scholen en lerarenopleidingen voluit de kaart trekken van digitale onderwijstechnologie om de jongeren klaar te maken voor de 21e eeuw. 

Ask now
/ poll

Wat zal de kwaliteit van onderwijs het meest verhogen?

Beter gebruik van digitalisering
0% (1 stem)
De lat hoger leggen via ambitieuze eindtermen
0% (1 stem)
Een betere studie-oriëntering
0% (1 stem)
Meer autonomie voor scholen en leraren
100% (1 stem)
Meer samenwerking met het bedrijfsleven
0% (1 stem)
Aantal stemmen: 1

Spraakmaker

Dirk Van Damme

Dirk Van Damme, OESO: “Pak digitalisering onderwijs doordacht aan”

Het is geen publiek geheim dat we in internationale vergelijkingen niet uitblinken op het vlak van digitale transformatie. Ook op het vlak van de digitalisering van ons onderwijs zijn we lang niet de beste leerling van de klas. In Vlaanderen wil men nu sterk inzetten op die digitalisering. Onderwijstopman van de OESO waarschuwt wel voor mogelijke valkuilen. “Het vraagt veel opleiding, een mentaliteitswijziging en vooral inhoudelijk denkwerk over een redesign van leerprocessen en -materialen, liefst van de leraren zelf.” 

Ann Caluwaerts

Ann Caluwaerts over investeren in opleiding

Telenet zoekt elke dag opnieuw tientallen digitale en technische profielen. Geen sinecure met amper 2% van de jongeren die afstuderen in een technische of technologische richting. Maar Telenet kijkt vooruit: de komende jaren gaat het 4 miljoen euro investeren in een Academy for Digital & Data Talent. “Hiermee willen we niet alleen de employability van de eigen werknemers verhogen, maar ook nieuw talent aantrekken”, zegt EVP People, Brand &  Corporate Affairs  Ann Caluwaerts. Zij heeft ook haar mening klaar over STEM- en digitaal onderwijs.

Tim Surma

Tim Surma (Thomas More): “Je moet niet alles aan Siri overlaten.”

“Honderd jaar geleden al dacht men dat technologie het onderwijs drastisch zou veranderen. Maar vandaag zien we nog steeds dat er overal traditionele klaslokalen zijn met vooraan de leerkracht. Dat heeft zo zijn redenen.” Onderwijsonderzoeker Tim Surma heeft bedenkingen bij het blind inzetten van technologie het onderwijs. “Pas als we de technologie inzetten zodat die aansluit bij de werking van ons brein, zul je leereffecten krijgen.” Hij heeft ook enkele ‘wijze lessen’ voor bedrijven in petto.
 

Podcast

Woordmerk podcast Voka met Pedro Debruyckere, Lieselot Declercq en Els Aerts

Debat: De do's and don'ts van digitaal onderwijs

In deze bijzondere tijden blijft het bang afwachten of de schoolpoorten open blijven. Ondertussen waait het debat over het al dan niet breed toepassen van digitaal onderwijs weer op. Er zijn belangrijke troeven, maar ook grote valkuilen. In deze eerste aflevering van Podcast Voka gaan onderwijsspecialist Pedro Debruyckere en Lieselot Declercq van D-Teach in debat met elkaar over de do's and don'ts van afstandsonderwijs. Els Aerts van Studio Heldr leidt het gesprek in goede banen. Luister je mee? En laat ons gerust ook jouw mening weten!

De jongeren aan het woord...

digitaal onderwijs

Hoe heeft de jeugd de plotse confrontatie met het digitaal afstandsonderwijs ervaren?

Deze week openden de schoolpoorten weer, gelukkig maar....! Tijdens de coronacrisis werd onze jeugd plots met digitaal afstandsonderwijs geconfronteerd. Ze zagen, zeker in het begin vele voordelen, maar ondervonden na verloop van tijd ook nadelen. Bekijk hier wat de jongeren er zelf van vonden! Wil je ook je mening kwijt? Zend dan je getuigenis in naar info@voka.be.

Spraakmaker

Andreas Koini voor Antwerp International School

Andreas Koini, Antwerp International School: “We zijn een sociale onderneming, ons product is toponderwijs”

340 leerlingen van over de hele wereld, en 64 leerkachten wereldwijd gerekruteerd. Ze vormen het kloppend hart van de Antwerp International School (AIS). Anders dan ‘reguliere’ scholen gebruikt de school internationale onderwijscurricula en is ze zelfbedruipend in een wereldwijde markt die hyperconcurrentieel is. “Alleen door toponderwijs aan te bieden, kunnen we ook onze financiën managen”, zegt Andreas Koini, directeur van AIS die vertelt over de school als sociale onderneming.

Activiteiten

Studenten opleiden op de werkvloer via werkplekleren

Studenten opleiden op de werkvloer via werkplekleren

30 Sep 2021

Meer info

Updates van dit dossier in uw mailbox

Ik ontvang graag updates van Voka omtrent dit dossier

Meer info via https://www.voka.be/privacy