Skip to main content

Navigatie

Niet te missen

Voka Open Bedrijvendag

Virtuele Voka Open Bedrijvendag 2020

4 Okt 2020

Meer info
Verderkijkers - Kmo of the future

Verderkijkers - Kmo of the future

17 Nov 2020

Meer info
Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs

Slim onderwijs

Expert Talk

Hoe kunnen we meer waar voor ons geld krijgen in het onderwijs?

De kwaliteit van ons onderwijs daalt, ondanks dat we meer middelen eraan spenderen dan andere landen. We moeten de middelen dus efficiënter inzetten. Scholengroep Broeders van Liefde toont alvast hoe het kan. Voka onderwijsexpert Jonas De Raeve schreef een Voka Paper met een aantal voorstellen.

Bekijk video

Publicaties

Vul uw gegevens in en selecteer de publicaties die u wil downloaden.

Videotalk

Andreas Koini, Antwerp International School: “We zijn een sociale onderneming, ons product is toponderwijs”

340 leerlingen van over de hele wereld, en 64 leerkachten wereldwijd gerekruteerd. Ze vormen het kloppend hart van de Antwerp International School (AIS). Anders dan ‘reguliere’ scholen gebruikt de school internationale onderwijscurricula en is ze zelfbedruipend in een wereldwijde markt die hyperconcurrentieel is. “Alleen door toponderwijs aan te bieden, kunnen we ook onze financiën managen”, zegt Andreas Koini, directeur van AIS die vertelt over de school als sociale onderneming.

Bekijk video

AIS Antwerp

Spraakmaker

Dirk Van Damme

Dirk Van Damme, OESO: “Pak digitalisering onderwijs doordacht aan”

Het is geen publiek geheim dat we in internationale vergelijkingen niet uitblinken op het vlak van digitale transformatie. Ook op het vlak van de digitalisering van ons onderwijs zijn we lang niet de beste leerling van de klas. In Vlaanderen wil men nu sterk inzetten op die digitalisering. Onderwijstopman van de OESO waarschuwt wel voor mogelijke valkuilen. “Het vraagt veel opleiding, een mentaliteitswijziging en vooral inhoudelijk denkwerk over een redesign van leerprocessen en -materialen, liefst van de leraren zelf.” Op 4 mei is Dirk Van Damme gastspreker op het online event 'Digital School today'.

Ann Caluwaerts

Ann Caluwaerts over investeren in opleiding

Telenet zoekt elke dag opnieuw tientallen digitale en technische profielen. Geen sinecure met amper 2% van de jongeren die afstuderen in een technische of technologische richting. Maar Telenet kijkt vooruit: de komende jaren gaat het 4 miljoen euro investeren in een Academy for Digital & Data Talent. “Hiermee willen we niet alleen de employability van de eigen werknemers verhogen, maar ook nieuw talent aantrekken”, zegt EVP People, Brand &  Corporate Affairs  Ann Caluwaerts. Zij heeft ook haar mening klaar over STEM- en digitaal onderwijs.

Tim Surma

Tim Surma (Thomas More): “Je moet niet alles aan Siri overlaten.”

“Honderd jaar geleden al dacht men dat technologie het onderwijs drastisch zou veranderen. Maar vandaag zien we nog steeds dat er overal traditionele klaslokalen zijn met vooraan de leerkracht. Dat heeft zo zijn redenen.” Onderwijsonderzoeker Tim Surma heeft bedenkingen bij het blind inzetten van technologie het onderwijs. “Pas als we de technologie inzetten zodat die aansluit bij de werking van ons brein, zul je leereffecten krijgen.” Hij heeft ook enkele ‘wijze lessen’ voor bedrijven in petto.
 

Opinie

Op naar 10.000 leerlingen per jaar in duaal leren

Duaal leren is in 2019 van start gegaan in het Vlaamse onderwijs. Toch blijft de verhoopte instroom voorlopig uit, zeker in voltijdse scholen die nog geen uitgebreide ervaring met werkplekleren hebben. Laat ons een duidelijke ambitie stellen: ten laatste in 2030 moeten er 10.000 leerlingen per jaar op een duale manier opgeleid worden.

Waarom rendementsdenken in het onderwijs geen taboe mag zijn

Alle beschikbare prestatie-indicatoren tonen aan dat de algemene onderwijskwaliteit achteruitgaat. De toegenomen corona-leerachterstand versterkt deze tendens. Beter onderwijs moet een absolute prioriteit zijn. Daarbij mag rendements- en kwaliteitsdenken geen taboe zijn.

Zo kunnen we in Vlaanderen echt een STEM-strategie uitrollen

Nergens in Europa studeren er zo weinig studenten af in wetenschappen, wiskunde, ICT of als ingenieur. We zijn daarom tevreden dat de Vlaamse regering de nieuwe STEM-agenda 2030 goedkeurde, maar om echt een STEM-strategie uit te rollen is deze hervorming noodzakelijk.

Drie topideeën in nieuwe eindtermen secundair onderwijs

Vlak voor kerstmis werd op de ministerraad van de Vlaamse regering nog een rist aan maatregelen en plannen goedgekeurd. Een zeer belangrijke beslissing voor Voka en de Vlaamse bedrijven was de hervorming van de eindtermen voor het secundair onderwijs. Drie belangrijke Voka-doelstellingen werden daarin opgenomen. Het Vlaams Parlement moet dit nu snel goedkeuren zodat scholen vanaf volgend schooljaar aan de slag kunnen.

Hoe maken we het Vlaamse hoger onderwijs top tegen 2030?

In het Plan Samen Groeien vormen digitalisering en levenslang leren belangrijke ingrediënten om van Vlaanderen een topregio te maken tegen 2030. Niet enkel het leerplichtonderwijs, maar ook het hoger onderwijs heeft hier een belangrijke taak te vervullen. Tijdens de 5-daags van de Groei boog een panel van experten en stakeholders uit het hoger onderwijs en het bedrijfsleven zich over de vraag wat de werkpunten moeten zijn voor de komende jaren om meer wendbaar talent te kweken. Hieronder een selectie van topideeën die uit de sessie kwamen.

De toekomst van ons onderwijs zal digitaal zijn

De digitalisering van ons onderwijs kwam in een stroomversnelling door de coronacrisis, maar ons land hinkt nog steeds achterop qua ervaring met, kennis over en gebruik van digitale technologie in het onderwijs. Volgens Voka, dat hierover bij het begin van het nieuwe schooljaar een studie publiceert, moeten scholen en lerarenopleidingen voluit de kaart trekken van digitale onderwijstechnologie om de jongeren klaar te maken voor de 21e eeuw. 

Cases

YouthStart activeert kwetsbare jongeren

In 2020, een moeilijk COVID-jaar, heeft YouthStart aan 700 kwetsbare jongeren een training gegeven gebaseerd op de principes van ondernemerschap. Met resultaat: 73% van de deelnemers is geactiveerd. Ze startten een onderneming, vonden een passende job of beslisten opnieuw onderwijs te volgen.

Vijf STEM-scholen behalen Europese kwaliteitslabel dankzij IN2STEM®- traject

Met meer dan 7.500 technische vacatures in de Antwerp-Wase regio was de nood aan zogenaamde STEM-profielen nooit dringender. Enkele grote werkgevers en Voka Antwerpen-Waasland sloegen de handen in elkaar en hielpen met het IN2STEM®-project opnieuw vijf scholen om het felbegeerde Europese STEM School Label te behalen.

Limburgs edtechbedrijf Bookwidgets boomt in coronatijd

Het Limburgse bedrijf Bookwidgets is een ‘bornglobal’ die leerkrachten de mogelijkheid biedt om zelf digitaal interactief lesmateriaal te maken. Tijdens de eerste coronagolf beslisten ze hun tool in Vlaanderen gratis aan te bieden voor de rest van het schooljaar. Het gebruik ging maal tien, en het ziet ernaar uit dat het succes blijvend is. “Nochtans hadden we Vlaanderen de eerste drie jaar volledig genegeerd. Er was als het ware geen markt”, zegt Bart Buckinckx, general manager van Bookwidgets.

Alexis Bogaert: “Opeens was alles mogelijk.”

“Tijdens de coronacrisis heeft heel de educatieve uitgeefsector enorm snel moeten schakelen om op een week tijd ervoor te zorgen dat meer dan 700.000 leerlingen digitaal onderwijs konden krijgen. Dat is redelijk goed gelukt”, zegt Alexis Bogaert, gedelegeerd bestuurder van Die Keure, uitgever en ontwikkelaar van onder meer educatieve leerboeken en online tools en platformen. “Mocht de crisis een week geduurd hebben, zou iedereen gezegd hebben ‘fantastisch dat digitaal onderwijs’. Maar doordat het zo lang duurde hebben we ook te maken gekregen met de limieten van het systeem.”

Directeur Sint-Lievenscollege Steven Ronsijn: “Durf meer digitale ambitie te hebben”

Steven Ronsijn is pedagogisch directeur van de eerste graden van de humaniora en businessafdeling van het Sint-Lievenscollege in Gent. Hij gelooft heel erg in de troeven van de digitalisering van het onderwijs, maar ziet ook de uitdagingen. We gingen met hem in gesprek over de digitale status quo van Vlaanderen, de meerwaarde van digitalisering en wat nodig is voor een échte technologische transformatie.

Isabel Allaert, coördinator Fyxxilab: “Programmeren met de paplepel meegekregen."

Met twee ouders in de IT – “we hadden eerst internet en pas daarna kabeltelevisie in huis” – kreeg ze de voorliefde voor programmeren en het digitale al met de paplepel mee. Als kleindochter van twee elektriciens mocht ze bovendien naar hartenlust snuisteren en experimenteren in de werkplaatsen van haar grootvaders. Isabel Allaert lijkt in de wieg gelegd om coördinator te zijn van Fyxxilab. In die ‘makerspace’ kunnen kinderen van 5 tot 99 jaar naar hartenlust experimenteren, bijleren en samenwerken met allerlei digitale toepassingen.

Ask now
/ poll

Wat zal de kwaliteit van onderwijs het meest verhogen?

Beter gebruik van digitalisering
0% (1 stem)
De lat hoger leggen via ambitieuze eindtermen
0% (1 stem)
Een betere studie-oriëntering
0% (1 stem)
Meer autonomie voor scholen en leraren
100% (1 stem)
Meer samenwerking met het bedrijfsleven
0% (1 stem)
Aantal stemmen: 1

Podcast

Woordmerk podcast Voka met Pedro Debruyckere, Lieselot Declercq en Els Aerts

Debat: De do's and don'ts van digitaal onderwijs

In deze bijzondere tijden blijft het bang afwachten of de schoolpoorten open blijven. Ondertussen waait het debat over het al dan niet breed toepassen van digitaal onderwijs weer op. Er zijn belangrijke troeven, maar ook grote valkuilen. In deze eerste aflevering van Podcast Voka gaan onderwijsspecialist Pedro Debruyckere en Lieselot Declercq van D-Teach in debat met elkaar over de do's and don'ts van afstandsonderwijs. Els Aerts van Studio Heldr leidt het gesprek in goede banen. Luister je mee? En laat ons gerust ook jouw mening weten!

Primeur

Hans Maertens en Wouter Duyck

Voka investeert in leerstoel voor objectieve studie-oriëntering

In internationale vergelijkingen scoren we steeds minder goed op het vlak van onderwijs. Of het nu PISA is of het meer recentere TIMSS: we behoren al lang niet meer tot de kopgroep in Europa. Daarom investeert Voka in een leerstoel die de opdracht krijgt een instrument te ontwikkelen dat op een wetenschappelijke onderbouwde manier leerlingen helpt de juiste studiekeuze te maken. “Als we ervoor kunnen zorgen dat elk talent in Vlaanderen maximaal tot ontplooiing kan komen, dan kunnen we van Vlaanderen tegen 2030 weer een topregio maken”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Expert talk

Zijn we klaar voor digitaal onderwijs?

Zijn we klaar voor een digitaler onderwijs? Scholengroep VLOT! uit Lokeren alvast wel. Onderwijsexpert van Voka Jonas De Raeve noemt wel enkele belangrijke randvoorwaarden die vervuld moeten zijn om goed digitaal onderwijs te kunnen aanbieden.

Bekijk video

Aan de
slag

De leerkracht en de pedagogische principes, gebaseerd op heel wat wetenschappelijke studies blijven de kern vormen van goed onderwijs. Daarom is het belangrijk dat het gebruik én de ontwikkeling van educatieve technologie samengaat met de lessen die we hebben getrokken uit de onderwijs- en cognitieve wetenschappen.

Er bestaan vandaag al heel wat goede tools om administratieve taken geautomatiseerd over te nemen. Automatisch verbeterwerk, lesvoorbereidingen, ... Zet die volop in zodat tijd vrij komt voor het echte werk: lesgeven en leren.

Educatieve technologie kan pas echt goed ingezet worden als er gebruik gemaakt kan worden van state-of-the-art digitale toestellen, een snel netwerk of wifi, ... Investeer daar eerst in, of de motivatie om technologie te gebruiken zal snel verdwijnen...

Zoals dat voor vele zaken geldt, werkt iets het best als het deel uitmaakt van een groter geheel. Zo ook met de inzet van digitale technologie. Zorg daarom voor een goed 'masterplan', met voor- en natraject, duidelijke doelstellingen en transparante afspraken.

Zowel digitaal als fysiek onderwijs hebben hun voor- en nadelen. Zorg daarom voor een goede mix, waarbij het onderwijs zo (tijds)efficiënt mogelijk kan verlopen, en de lerenden gemotiveerd blijven en blijven progressie maken in het leerproces.

De jongeren aan het woord...

digitaal onderwijs

Hoe heeft de jeugd de plotse confrontatie met het digitaal afstandsonderwijs ervaren?

Deze week openden de schoolpoorten weer, gelukkig maar....! Tijdens de coronacrisis werd onze jeugd plots met digitaal afstandsonderwijs geconfronteerd. Ze zagen, zeker in het begin vele voordelen, maar ondervonden na verloop van tijd ook nadelen. Bekijk hier wat de jongeren er zelf van vonden! Wil je ook je mening kwijt? Zend dan je getuigenis in naar info@voka.be.

Facts & figures

35%
35% van de leerkrachten heeft het gevoel dat hun opleiding hen onvoldoende heeft voorbereid om educatieve technologie te gebruiken.
Gebrek aan schoolbeleid
17%

Bron:
Whitepaper van The Economist

Spraakmaker

Andreas Koini voor Antwerp International School

Andreas Koini, Antwerp International School: “We zijn een sociale onderneming, ons product is toponderwijs”

340 leerlingen van over de hele wereld, en 64 leerkachten wereldwijd gerekruteerd. Ze vormen het kloppend hart van de Antwerp International School (AIS). Anders dan ‘reguliere’ scholen gebruikt de school internationale onderwijscurricula en is ze zelfbedruipend in een wereldwijde markt die hyperconcurrentieel is. “Alleen door toponderwijs aan te bieden, kunnen we ook onze financiën managen”, zegt Andreas Koini, directeur van AIS die vertelt over de school als sociale onderneming.

Hoewel de resultaten achteruitgaan, besteden we nog altijd veel middelen aan het onderwijs.

Jonas De Raeve  |  Adviseur Onderwijs
jonas.deraeve@voka.be
+32 0473 76 65 07
Jonas De Raeve

Activiteiten

Studenten opleiden op de werkvloer via werkplekleren

Studenten opleiden op de werkvloer via werkplekleren

30 Sep 2021

Meer info

Updates van dit dossier in uw mailbox

Ik ontvang graag updates van Voka omtrent dit dossier

Meer info via https://www.voka.be/privacy