Skip to main content

Navigatie

Niet te missen

Voka Open Bedrijvendag

Virtuele Voka Open Bedrijvendag 2020

4 oktober 2020

Meer info
Verderkijkers - Kmo of the future

Verderkijkers - Kmo of the future

17 november 2020

Meer info
Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs Slim onderwijs

Slim onderwijs

Ask now
/ poll

Digitaal afstandsonderwijs moet structureel ingebouwd worden in de tweede en derde graad van het middelbaar (ook na corona).

Choices

Als de randvoorwaarden goed zitten, kan educatieve technologie een gamechanger worden voor het onderwijs.

Jonas De Raeve  |  Adviseur Onderwijs
jonas.deraeve@voka.be
+32 0473 76 65 07
Jonas De Raeve

Podcast

Woordmerk podcast Voka met Pedro Debruyckere, Lieselot Declercq en Els Aerts

Debat: De do's and don'ts van digitaal onderwijs

In deze bijzondere tijden blijft het bang afwachten of de schoolpoorten open blijven. Ondertussen waait het debat over het al dan niet breed toepassen van digitaal onderwijs weer op. Er zijn belangrijke troeven, maar ook grote valkuilen. In deze eerste aflevering van Podcast Voka gaan onderwijsspecialist Pedro Debruyckere en Lieselot Declercq van D-Teach in debat met elkaar over de do's and don'ts van afstandsonderwijs. Els Aerts van Studio Heldr leidt het gesprek in goede banen. Luister je mee? En laat ons gerust ook jouw mening weten!

Publicaties

Vul uw gegevens in en selecteer de publicaties die u wil downloaden.

Expert talk

Zijn we klaar voor digitaal onderwijs?

Zijn we klaar voor een digitaler onderwijs? Scholengroep VLOT! uit Lokeren alvast wel. Onderwijsexpert van Voka Jonas De Raeve noemt wel enkele belangrijke randvoorwaarden die vervuld moeten zijn om goed digitaal onderwijs te kunnen aanbieden.

Bekijk video

Spraakmaker

Ann Caluwaerts

Ann Caluwaerts, Telenet: “Investeren in opleiding, is investeren in de toekomst”

Telenet zoekt elke dag opnieuw tientallen digitale en technische profielen. Geen sinecure met amper 2% van de jongeren die afstuderen in een technische of technologische richting. Maar Telenet kijkt vooruit: de komende jaren gaat het 4 miljoen euro investeren in een Academy for Digital & Data Talent. “Hiermee willen we niet alleen de employability van de eigen werknemers verhogen, maar ook nieuw talent aantrekken”, zegt EVP People, Brand &  Corporate Affairs  Ann Caluwaerts. Zij heeft ook haar mening klaar over STEM- en digitaal onderwijs.

Cases

Limburgs edtechbedrijf Bookwidgets boomt in coronatijd

Het Limburgse bedrijf Bookwidgets is een ‘bornglobal’ die leerkrachten de mogelijkheid biedt om zelf digitaal interactief lesmateriaal te maken. Tijdens de eerste coronagolf beslisten ze hun tool in Vlaanderen gratis aan te bieden voor de rest van het schooljaar. Het gebruik ging maal tien, en het ziet ernaar uit dat het succes blijvend is. “Nochtans hadden we Vlaanderen de eerste drie jaar volledig genegeerd. Er was als het ware geen markt”, zegt Bart Buckinckx, general manager van Bookwidgets.

Alexis Bogaert, CEO van Uitgeverij Die Keure: “Opeens was alles mogelijk.”

“Tijdens de coronacrisis heeft heel de educatieve uitgeefsector enorm snel moeten schakelen om op een week tijd ervoor te zorgen dat meer dan 700.000 leerlingen digitaal onderwijs konden krijgen. Dat is redelijk goed gelukt”, zegt Alexis Bogaert, gedelegeerd bestuurder van Die Keure, uitgever en ontwikkelaar van onder meer educatieve leerboeken en online tools en platformen. “Mocht de crisis een week geduurd hebben, zou iedereen gezegd hebben ‘fantastisch dat digitaal onderwijs’. Maar doordat het zo lang duurde hebben we ook te maken gekregen met de limieten van het systeem.”

Directeur Sint-Lievenscollege Steven Ronsijn: “Durf meer digitale ambitie te hebben”

Steven Ronsijn is pedagogisch directeur van de eerste graden van de humaniora en businessafdeling van het Sint-Lievenscollege in Gent. Hij gelooft heel erg in de troeven van de digitalisering van het onderwijs, maar ziet ook de uitdagingen. We gingen met hem in gesprek over de digitale status quo van Vlaanderen, de meerwaarde van digitalisering en wat nodig is voor een échte technologische transformatie.

Isabel Allaert, coördinator Fyxxilab: “Programmeren met de paplepel meegekregen."

Met twee ouders in de IT – “we hadden eerst internet en pas daarna kabeltelevisie in huis” – kreeg ze de voorliefde voor programmeren en het digitale al met de paplepel mee. Als kleindochter van twee elektriciens mocht ze bovendien naar hartenlust snuisteren en experimenteren in de werkplaatsen van haar grootvaders. Isabel Allaert lijkt in de wieg gelegd om coördinator te zijn van Fyxxilab. In die ‘makerspace’ kunnen kinderen van 5 tot 99 jaar naar hartenlust experimenteren, bijleren en samenwerken met allerlei digitale toepassingen.

De jongeren aan het woord...

digitaal onderwijs

Hoe heeft de jeugd de plotse confrontatie met het digitaal afstandsonderwijs ervaren?

Deze week openden de schoolpoorten weer, gelukkig maar....! Tijdens de coronacrisis werd onze jeugd plots met digitaal afstandsonderwijs geconfronteerd. Ze zagen, zeker in het begin vele voordelen, maar ondervonden na verloop van tijd ook nadelen. Bekijk hier wat de jongeren er zelf van vonden! Wil je ook je mening kwijt? Zend dan je getuigenis in naar info@voka.be.

Opinie

schoolgaand meisje

Dringend werk maken van uitvoering onderwijsambities uit regeerakkoord

Ben Weyts rondt stilaan zijn eerste jaar af als onderwijsminister. In het regeerakkoord legde hij de lat hoog, maar hetzelfde ambitieniveau is nodig bij de uitvoering van deze plannen. Nu alle draaiboeken voor Covid-19 uitgewerkt zijn, moet dit weer alle aandacht krijgen.

Digitaal onderwijs

De toekomst van ons onderwijs zal digitaal zijn

De digitalisering van ons onderwijs kwam in een stroomversnelling door de coronacrisis, maar ons land hinkt nog steeds achterop qua ervaring met, kennis over en gebruik van digitale technologie in het onderwijs. Volgens Voka, dat hierover bij het begin van het nieuwe schooljaar een studie publiceert, moeten scholen en lerarenopleidingen voluit de kaart trekken van digitale onderwijstechnologie om de jongeren klaar te maken voor de 21e eeuw. 

Facts & figures

35%
35% van de leerkrachten heeft het gevoel dat hun opleiding hen onvoldoende heeft voorbereid om educatieve technologie te gebruiken.
Gebrek aan schoolbeleid
17%

Bron:
Whitepaper van The Economist

Aan de
slag

De leerkracht en de pedagogische principes, gebaseerd op heel wat wetenschappelijke studies blijven de kern vormen van goed onderwijs. Daarom is het belangrijk dat het gebruik én de ontwikkeling van educatieve technologie samengaat met de lessen die we hebben getrokken uit de onderwijs- en cognitieve wetenschappen.

Er bestaan vandaag al heel wat goede tools om administratieve taken geautomatiseerd over te nemen. Automatisch verbeterwerk, lesvoorbereidingen, ... Zet die volop in zodat tijd vrij komt voor het echte werk: lesgeven en leren.

Educatieve technologie kan pas echt goed ingezet worden als er gebruik gemaakt kan worden van state-of-the-art digitale toestellen, een snel netwerk of wifi, ... Investeer daar eerst in, of de motivatie om technologie te gebruiken zal snel verdwijnen...

Zoals dat voor vele zaken geldt, werkt iets het best als het deel uitmaakt van een groter geheel. Zo ook met de inzet van digitale technologie. Zorg daarom voor een goed 'masterplan', met voor- en natraject, duidelijke doelstellingen en transparante afspraken.

Zowel digitaal als fysiek onderwijs hebben hun voor- en nadelen. Zorg daarom voor een goede mix, waarbij het onderwijs zo (tijds)efficiënt mogelijk kan verlopen, en de lerenden gemotiveerd blijven en blijven progressie maken in het leerproces.

Activiteiten

Seminarie: Naar een duurzaam hr-beleid in het onderwijs

Seminarie: Naar een duurzaam hr-beleid in het onderwijs

21 januari 2021

Meer info
Voka Open Bedrijvendag

Virtuele Voka Open Bedrijvendag 2020

4 oktober 2020

Meer info
Opleiden kan je leren: Leren en technologie, een 'match made in heaven'?

Opleiden kan je leren: Leren en technologie, een 'match made in heaven'?

24 november 2020

Meer info

Updates van dit dossier in uw mailbox

Ik ontvang graag updates van Voka omtrent dit dossier

Meer info via https://www.voka.be/privacy