“Studenten denken dat ondernemen alleen draait rond grote ideeën en grote risico’s”
"Je bereikt misschien maar één klas, maar als één leerling later denkt: toen heeft iemand iets gezegd dat mij geholpen heeft, dan is dat al winst."
"Je bereikt misschien maar één klas, maar als één leerling later denkt: toen heeft iemand iets gezegd dat mij geholpen heeft, dan is dat al winst."
"In het Talentcenter ontdekken leerlingen niet alleen hun sterke kanten, maar krijgen ook vertrouwen om keuzes te maken voor hun toekomst."
“Veel studenten weten niet dat ondernemen ook kan binnen een franchiseconcept. Zodra ze dat begrijpen, kijken ze met andere ogen naar hun toekomst."
Ondanks tal van inspanningen en campagnes om jongeren warm te maken voor STEM-opleidingen, blijft het aandeel leerlingen voor het vierde jaar op rij dalen. Het cijfer lag in de afgelopen 10 jaar nooit lager. Dat is een alarmsignaal voor onze toekomst.
Het aandeel leerlingen dat voor STEM-onderwijs kiest, daalt voor het 4e jaar op een rij en was in de afgelopen 10 jaar nooit lager. Om meer jongeren enthousiast te maken voor STEM-richtingen lanceren de Vlaamse Ondernemers een lessenpakket voor de eerste graad in het secundair onderwijs.
De arbeidsmarkt snakt naar jonge mensen met de juiste skills én zelfinzicht.
Vlaanderen is een van de meest open en internationaal georiënteerde regio’s ter wereld. Willen we onze positie als open, exportgerichte kennisregio bestendigen, dan moeten we blijven investeren in onderwijs, onderzoek en innovatie.
Het schooljaar is maandag gestart. De boekentassen zijn gevuld, de eerste lessen gegeven. Kunnen we dit jaar rekenen op voldoende, goed voorbereide talenten?
In tijden van structurele arbeidsmarktkrapte, waarin 8 op de 10 bedrijven aangeven moeilijk personeel te vinden is duaal leren geen overbodige luxe. Toch blijft het aantal jongeren in duaal leren al jaren hangen rond de 6.000, terwijl er meer dan 30.000 werkplekken geregistreerd zijn. Hoe komt dat?
De arbeidsmarkt kreunt onder de krapte: acht op de tien bedrijven hebben moeite om geschikt personeel te vinden. De noden zijn bijzonder acuut in technische sectoren, van bouw en chemie tot zorg en transport. De helft van de knelpuntvacatures situeert zich in technische beroepen. Toch dreigen we net nu belangrijke doelgroep uit het praktijkgericht onderwijs los te laten. Dat is geen goed idee.
Opnieuw daalt het aandeel leerlingen in STEM-richtingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. En ook in het hoger onderwijs zitten STEM-opleidingen in het slop. Dat blijkt uit de nieuwe editie van de Vlaamse STEM-monitor.
Voka wil samen met scholen en ondernemingen bouwen aan sterk STEM-onderwijs in Vlaanderen. De ervaringen van de winnende scholen dienen als inspiratie voor de rest van Vlaanderen.
Eind vorige week kondigde minister Demir de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs aan. Deze kennisgerichte aanpak, startend vanaf de kleuterschool, is een van de hoekstenen in haar beleid om de onderwijskwaliteit op te krikken.
Merel Dutry, doctoraatstudente aan de UGent, ontwikkelde samen met de universiteit en Voka testen om leerlingen te helpen ontdekken waar hun talenten en interesses liggen.
Met de modernisering van het secundair onderwijs kunnen leerlingen uit arbeidsmarktgerichte richtingen voortaan afstuderen na het zesde jaar, zonder zevende specialisatiejaar. Wat een logische vereenvoudiging lijkt, dreigt cruciale vakkennis en praktijkervaring overboord te gooien.
De interactie met jongeren gaf me nieuwe inzichten - het is een kijkje in de toekomst.
Praktijkgericht onderwijs wordt in Vlaanderen nog te vaak gezien als tweede keuze door kinderen en hun ouders. Een van de boosdoeners is het fameuze watervalsysteem en een slecht imago. Daar wil Voka iets aan doen met een ambitieus plan. Ter gelegenheid van de lancering zat Vlaams minister van Onderwijs te midden van enthousiaste leerlingen uit de praktijkgerichte Level X school in Hasselt, die haar enkele prangende vragen stelden.
Voka lanceert ambitieus plan voor kwaliteitsvol praktijkgericht onderwijs
De Week van Duaal Leren is van start gegaan, het moment om vooruit te kijken.
Sinds de opstart van ons eerste Talentcenter in 2023 verwelkomden we over alle Talentcenters heen 8.646 leerlingen uit 217 Vlaamse scholen.
Onze economie moet het uiteraard niet hebben van grondstoffen of goedkope arbeidskrachten. Onze belangrijkste troeven zijn al lang onze centrale ligging in Europa (in combinatie met onze openheid), zeer productieve werknemers en onze bewuste keuze voor innovatie (met onder meer de succesverhalen in biotech, farma of chiptechnologie). De voorbije week kregen we opmerkelijk wisselende berichten over onze kenniseconomie, met positief nieuws vanuit de bedrijven en ronduit dramatisch nieuws vanuit het onderwijs.
De nieuwe resultaten van TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) laten geen ruimte voor nuance: onze Vlaamse onderwijskwaliteit blijft verder kelderen. Wat jaren geleden nog een wake-upcall was, is nu uitgegroeid tot een nachtmerrie. Terwijl andere Europese landen hun onderwijs bijgestuurd hebben en opnieuw vooruitgang boeken, blijft Vlaanderen verder wegzinken. Dit is niet alleen een probleem voor onze kinderen en jongeren, het is een frontale aanval op de toekomst van onze kenniseconomie – het fundament van onze welvaart. Vlaanderen heeft maar één grondstof: kennis. Als we er niet in slagen om die kennis beter te ontwikkelen, dan dreigt de eeuwige middenmoot.
Krijg een inside look in de Vlaamse Talentcenters
De Vlaamse regering en Voka zullen de Talentcenters verder versterken zodat elke Vlaamse jongere kan ontdekken welke studierichtingen aansluiten bij zijn talenten en interesses.
Maak een profiel aan voor:
Ben je Voka-lid? Dan krijg je ook: