Skip to main content
  • Nieuws
  • Sales & Marketing als motor voor jouw groei

Sales & Marketing als motor voor jouw groei

  • 23/09/2020

In bedrijfsstrategieën vormt de tandem Sales & Marketing een belangrijk onderdeel. Het is de motor die groei aandrijft en waarbij HR de machine in beweging brengt om doelstellingen te behalen. In het groeitraject Plato Smarketing leer je als bedrijfsleider hoe collega-ondernemers hun sales- en marketingstrategie bepalen, implementeren en communiceren. Drie experten begeleiden het geheel en beantwoorden een aantal prangende vragen als voorproefje.

Foto

De experts

Bruno De Troch Bruno De Troch beheert de PR- en Marketing bij Gold Estates en heeft enkele jaren ervaring als ondernemer op de teller staan. Zijn specialiteiten zijn lead generation, online marketing, negotiëren, budgetten en customer service.
Annelies Devriesere Annelies Devriesere is Regional Account Manager Employers bij Securex en staat garant voor het huwelijk tussen Sales, Marketing en HR.
Frédéric De Jaegher Frédéric De Jaegher heeft ruime ervaring als Sales & Marketing Manager bij internationale bedrijven, vooral met focus op b2b.

 

Hoe stem je jouw marketingactiviteiten af op salestargets en -acties?

Frédéric: “Een salesteam heeft leads nodig om tot een maximaal aantal transacties te komen met minimale inspanningen. Specifieke salestargets definiëren en een aangepaste communicatie opzetten is dus belangrijk. Via een aantal criteria kies je een select doelpubliek dat aansluit op één van die salestargets. Zo kan je gerichte marketingacties uitwerken (een tevredenheidsonderzoek, een poll of een blog), reacties uitlokken en waardevolle prospecten vinden voor jouw salesteam.“

Gerichte acties dus. Is het dan nog waard om aan cold calling te doen?

Bruno: “We worden dagelijks om de oren geslagen met advertenties van producten. Je maakt pas verschil met de manier waarop je communiceert. Als je een product of dienst hebt met een duidelijke Unique Selling Proposition (USP) en een toegevoegde waarde voor de oplossing van jouw klant, verandert dat de zaak. Associeer cold calling dus niet met verkopen, maar eerder met luisteren naar noden en inspelen met een oplossing.”

Frédéric: “Een goede USP bepalen is noodzakelijk. Stel jezelf de vraag waarom iemand voor jouw bedrijf kiest en niet naar de concurrentie gaat. Je creëert dus een toegevoegde waarde die past bij een doelgroep. Zo kan je al snel vaststellen dat de waarde voor hetzelfde type klant verschilt per product of dienst. Het is meteen een eerste trigger om jouw prioriteiten te stellen. Bovendien kan de concurrentiepositie van jouw product of dienst wijzigen naargelang de regio en het tijdstip waarop je verkoopt. Marktkennis vergaren is een absolute noodzaak. En het goede nieuws is: dat hoeft niet duur te zijn. Een paar klantenbezoeken met gerichte vragen leveren je vaak veel meer informatie op.”

Annelies, hoe zie jij HR passen in het Sales & Marketing-plan van een bedrijf?

Annelies: “Bij het huwelijk tussen HR en Sales & Marketing is onboarding van nieuwe medewerkers cruciaal. De employee journey en de customer journey staan voor mij op gelijke hoogte. Het draait rond het creëren van betrokken medewerkers die ambassadeurs van jouw bedrijf worden. Zo vermijd je hoge absenteïsmekosten en zorg je voor een duurzame inzetbaarheid. HR moet het bedrijf ‘verkopen’ aan de medewerkers, net zoals je als bedrijf klanten persoonlijk benadert met een product of dienst. Eenmaal ze betrokken zijn, is het zaak om dat zo te houden.”

Waarmee hou je rekening om KPI’s te bepalen voor jouw Sales & Marketing-plan?

Annelies: “Zorg ervoor dat je de mensen met kennis ‘in the field’ betrekt als je KPI’s opstelt. Zo is er een draagvlak en kan je de evolutie van de KPI’s beter opvolgen. Een goede KPI zou zijn: ‘In het vierde kwartaal moeten er 10% meer websitebezoeken zijn, gegenereerd door de marketingcampagne.’ Die is ‘SMART’: specifiek, meetbaar, acceptabel, realiseerbaar en tijdsgebonden. Eens je alles hebt bepaald, is het zaak goed te monitoren en bij te sturen waar nodig.” 

Tot slot, hoe belangrijk is digital marketing voor een bedrijf?

Bruno: “In deze tijd is digital marketing niet meer weg te denken. Als je de boot mist, is de kans groot dat jouw orderboek maagdelijk wit blijft. De klant proactief benaderen, is vandaag de dag zoveel makkelijker. Maar dat betekent ook dat de deur openstaat naar nieuwe spelers. Een trouwe klant is niets waard als hij vanuit verschillende hoeken goed wordt benaderd. Werk met een persoonlijke toets en dan is digital marketing jouw wapen voor de toekomst.”

Meer weten?

Kom op 30 oktober om 12.00 uur naar onze Smarketing lunchsessie en ga in gesprek met de 3 mentoren. Schrijf je in door een mail te sturen naar Anke Cosijns.

Past deze datum niet? Contacteer Anke voor een vrijblijvende videocall. Lees verder over het traject op onze website.
 

Wil je graag wat meer informatie van een Voka-coördinator? Vul jouw gegevens dan in en wij contacteren je zo snel mogelijk!

Meer info via https://www.voka.be/privacy

Contactpersoon

Inya Synhaeve

Groeitrajecten - Internationaal Ondernemen

VZW - DigiChambers 2021
VZW - eATA 2021
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat