Skip to main content

De Fakkel brandt in 2020 bij Spaas

  • 01/07/2020

Kaarsenproducent Spaas is dit jaar de winnaar van De Fakkel. Dat is de prijs die Voka – Kamer van Koophandel Limburg ieder jaar uitreikt aan een familiale onderneming met een uitzonderlijke staat van dienst. Ook drukkerij Haletra en reisbureau De Blauwe Vogel waren bij de genomineerde familiebedrijven. Zij werden tijdens de Family Business Happening geprezen voor hun familiale aanpak. “De Fakkel staat symbool voor het Limburgse familiebedrijf dat op verstandige wijze omspringt met haar continuïteit en een duidelijke governance geïmplementeerd heeft”, zegt Bart Balis, voorzitter van het Family Business Center bij Voka – KvK Limburg.

De Fakkel Spaas Kaarsen
Vlnr. Sarah en Ben Spaas (Spaas), Paul Kerkhofs (ondervoorzitter Voka - KvK Limburg)


Op het Voka-evenement voor Limburgse familiebedrijven ontvingen Ben en Sarah Spaas de Fakkel uit handen van Paul Kerkhofs, ondervoorzitter van Voka – KvK Limburg. De Family Business Happening vond dit jaar digitaal plaats bij Nelissen Steenfabrieken, de winnaar van De Fakkel in 2019. 

Van wasblekerij naar internationale speler

Namens de jury motiveren Axelle Henrard, directeur eigenaars-ondernemers van Voka – KvK Limburg, en Bart Balis, voorzitter Family Business Center, de keuze als volgt: “Wat in 1853 begon als een kleine wasblekerij voor kaarsen in kerken en abdijen, groeide na vijf generaties uit tot een internationaal bedrijf dat actief is in 40 verschillende landen.Gedurende vijf generaties slaagt de familie Spaas erin de continuïteit van het familiebedrijf te garanderen. De organisatie en structuur van het familiebedrijf zorgen ervoor dat de familie Spaas familiale governance hoog in het vaandel draagt.”

Twee generatiewissels

De Blauwe Vogel, Spaas en Haletra werden geselecteerd op basis van een aantal specifieke criteria. Eén van de belangrijkste voorwaarden bij deze nominatie is dat er minstens twee generatiewissels hebben plaatsgevonden. Uiteraard is het daarbij van belang dat de familie een actieve rol speelt in het bedrijf en het de meerderheid van de aandelen in handen heeft. 

"De organisatie en structuur van het familiebedrijf zorgen ervoor dat de familie Spaas familiale governance hoog in het vaandel draagt.”

Naast governance, de familiale cultuur en continuïteit keek de jury ook naar thema’s als financiële prestaties, internationalisatie, innovatie en maatschappelijke betrokkenheid.

Beide generaties begeleiden

Axelle Henrard onderstreept het belang van goede familiale opvolging en overdracht: “De overdracht van de eerste naar tweede generatie is slechts in 30% van de gevallen succesvol. Met slechts 10% naar de derde generatie en 4% naar de vierde generatie is de continuïteit van familiebedrijven helemaal niet evident. Als Voka – KvK Limburg blijven we sterk inzetten op onze dienstverlening voor familiebedrijven waar we zowel beide generaties als de opvolgende generatie begeleiden in verschillende trajecten.”

De Fakkel

Voka – KvK Limburg wil met de Fakkel goede voorbeelden van familiebedrijven in de kijker zetten. De naamgeving van de award is ontleend aan het gezegde ‘de fakkel overdragen’. Bovendien is een fakkel eveneens een toorts, een lichtend voorbeeld. De Fakkel staat symbool voor het familiebedrijf dat op verstandige wijze omspringt met haar continuïteit en een duidelijke governance geïmplementeerd heeft.

De Fakkel ging eerder al naar Nelissen Steenfabrieken (2019), H.Essers (2018) en Brouwerij Martens (2017).

Over Eigenaars - Ondernemers

De afdeling Eigenaars-Ondernemers van Voka - Kamer van Koophandel Limburg is een klankbord voor Eigenaars-Ondernemers en familiale ondernemingen en adviseert hen in iedere levensfase van de onderneming. Een team van negen medewerkers begeleidt de eigenaar-ondernemer van ideefase tot het moment dat hij aan overlaten denkt. Zij het aan de volgende generatie of via een externe verkoop. Bovendien ontwikkelt het een product- en dienstenaanbod dat gericht is op deze groep ondernemers en doet het dat aan de hand van drie pijlers (netwerking, belangenbehartiging en professionalisering) en in vijf fases: starten, groeien, snelle groei, continuïteit, Family business center (familiebedrijven).

Contactpersoon

Jeroen Verbeeck

Coördinator pers & communicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo