Skip to main content
  • Nieuws
  • Niet de sterkste overleeft, wel de meest wendbare

Niet de sterkste overleeft, wel de meest wendbare

  • 10/11/2020

Family Business Happening: een oefening in langetermijndenken

Eind oktober verzamelden een honderdtal familiale ondernemers zowel fysiek als online voor de Family Business Happening. Het gratis hybride inspiratie-event stond deze keer in het teken van – hoe kan het ook anders – overleven in crisistijden.

FBH
v.l.n.r.: Elisabeth Minnaert (moderator), Jean-Marie De Buck (Square Group), Lucas Delmulle (Danilith) en Peter Perquy (Duror Fashion Group)
 
Tekst Laurens Fagard

Met de nakende lockdown in het vooruitzicht werden alle middelen ingezet om de zevende editie van de Family Business Happening toch te laten doorgaan. Bouwonderneming Danilith uit Wortegem-Petegem stelde als gastheer de deuren van zijn magazijn open voor veertig ondernemers die met mondmasker het livepubliek vormden. Een zestigtal familiale ondernemers kon online meevolgen en kreeg nadien een leuke goodiebag met producten van familiale ondernemingen uit Oost-Vlaanderen toegestuurd (zie hieronder). 

Leve de familiale verankering

“Veerkracht is in deze tijden een belangrijk woord in bedrijfsmiddens”, opende prof. dr. Johan Lambrecht het evenement. Hij is directeur van het Studiecentrum voor Ondernemerschap Odisee, hoogleraar aan de KU Leuven en auteur van meer dan 100 bedrijfseconomische werken in binnen- en buitenland. Hij reikte een dozijn lessen  aan die familiebedrijven weerbaarder kunnen maken in stormachtige tijden. Zoals: formuleer een unieke bestaansreden. Of: sta open voor extern advies. En: “Het zijn niet de sterksten die overleven, wel zij die zich het best kunnen aanpassen.””

Dat familiebedrijven crisissen beter zouden doorstaan doordat ze een langetermijnvisie hebben, nuanceerde hij. “Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat die dominante opvatting niet klopt. Familiebedrijven waarbij de eigenaarsfamilie nog actief is in het dagelijks management zijn wel competitiever, meer liquide en meer solvabel dan bedrijven waar dat niet zo is.” 

Denk op lange termijn

Na de theorie komt de praktijk. Drie familiale ondernemers deelden hun ervaringen in een panelgesprek. “Binnen de huidige crisiscontext is het natuurlijk niet eenvoudig om te ondernemen”, getuigt Peter Perquy van modebedrijf Duror Fashion Group. “Maar we hebben recent twee overnames gedaan. Niet per se om te groeien, maar we voelden dat ze aansluiten bij onze strategie en zorgen voor continuïteit.” Jean-Marie De Buck van Square Group treedt hem meteen bij. “Een langetermijnvisie hebben is voor mij van groot belang.” Gastheer Lucas Delmulle van Danilith gaf nog een ultieme tip. “In elk bedrijf is onderlinge communicatie primordiaal. En zorg ervoor het plezant is en dat iedereen zich amuseert. Het zorgt voor een goede werksfeer en draagt alleen maar bij tot een positieve bedrijfscultuur.”

 

Met dank aan...

goodiebag

Deze bedrijven hielpen mee aan de goodiebag: Vondelmolen, Klingele Chocolade, Xenia, Malheur, Dorst, Dilewyns, De Wulf Vleeswaren, Holeki, La Confiance, Wasserij Zonneschijn, Isabelle Laurier, Colacel.

Zij hielpen mee met de omkadering: Bitstream en Soundfield.

 

Bekijk de aftermovie van het evenement

Wil je graag een klankbord voor je professionele uitdagingen als familiaal ondernemer?

Bekijk dan zeker onze groeitrajecten Familio en Plato Next Generation.

Wil je meer informatie over onze groeitrajecten voor ondernemers van familiebedrijven? Laat jouw gegevens na en wij contacteren jou zo snel mogelijk!

Meer info via https://www.voka.be/privacy

Contactpersoon

Elisabeth Minnaert

Groeitrajecten - Internationaal Ondernemen

Veerkracht is in deze tijden een belangrijk woord in bedrijfsmiddens

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat