Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Hoe maak je durfinvesteerders het hof als start-up?
  • 09/03/2021

Hoe maak je durfinvesteerders het hof als start-up?

Wanneer is een start-up klaar om in zee te gaan met een investeerder? Hans Maenhout van Finindus en Frank Maene van Volta Ventures geven acht praktische ‘relatietips’ om durfinvesteerders te verleiden.

1. Find the right match

“Zoeken naar een investeerder is zoals zoeken naar een partner. Je moet voldoende tijd nemen om elkaar goed te leren kennen. Ook een investeerder heeft sterke en minder sterke punten. Er moet een match of klik zijn tussen beide partijen. Reken op zes tot twaalf maanden van de eerste kennismaking tot het binnenhalen van kapitaal”, geeft Hans aan.

2. Long term relationship

“Het investeringsproces begint met een simpele e-mail met een korte voorstelling: wie ben je en wat doe je. Voeg ook je businessplan toe. We ontvangen 2.000 e-mails per jaar, uiteindelijk komen we tot 3 à 5 investeringen. We gaan dus maar met een beperkt aantal start-ups in zee”, zegt Frank Maene. “Als entrepreneur moet je op een investeerder durven afstappen ook al weet je dat het wellicht nog te vroeg is. Het is belangrijk om ook in dit stadium al een relatie op te bouwen met een durfkapitalist. Dat versnelt het proces achteraf. Een goede relatie met een investeerder verhoogt ook je credibility naar andere mogelijke investeerders toe. Hierdoor kan de duur van een kapitaalronde vaak ingekort worden”, geeft Hans aan. 

3. Listen

“Het is belangrijk om goed te luisteren naar een kapitaalverstrekker. Wij hebben ook niet alle wijsheid in pacht, maar we kunnen start-ups wel vooruit helpen met onze ervaring en expertise”, zegt Frank.

4. Network is key

Het antwoord zit in jouw netwerk. Een investeerder opent graag zijn netwerk voor de start-up”, aldus Hans. “It’s not what you know, but who you know. Wijze raad die ik heb opgepikt toen ik nog in the States werkte. Het feit dat een start-up al connecties heeft met een gerenommeerde partij, schudt ons wakker tijdens het eerste gesprek”, vult Frank aan.

5. Explore the market

Beide kapitaalverschaffers beklemtonen dat ze pas investeren in een start-up wanneer het uit de startblokken is geschoten. Frank; “Het moet verder gaan dan louter een idee. Het businessplan moet uitgewerkt zijn, ze moeten weten wie hun grootste concurrenten zijn, de markt al verkend hebben.” 
Je moet jouw klant en de markt begrijpen”, zegt ook Hans. Je product of dienst moet al getest zijn, er moet bewijs zijn dat het werkt en dat mensen ervoor willen betalen. Ga eerst voor een markt met een lage barrier to entry. Verken die markt eerst, om dan later naar een grotere markt te gaan. Die ambitie moet er zijn,” geeft Hans mee.

6. Be realistic

“Wiens probleem ga je oplossen met jouw product of dienst? Een oplossing voor alles en iedereen is niet mogelijk. Een start-up moet ook kunnen aangeven wat hun product of dienst niet is, wat het niet kan. Uiteindelijk komen we er toch achter, dus wees realistisch en eerlijk. Een zekere vorm van realisme in wat je probeert te doen, charmeert me altijd”, aldus Hans.

7. Pitch like a pro

“De eerste ontmoeting met een kapitaalverstrekker is zoals een sollicitatiegesprek. Start de meeting met your best shot. Voor ons ben je één van de ruim 2.000 dossiers”, zegt Frank. “Grijp onze aandacht, leg alles op tafel en durf ons ook vragen te stellen. Vertel jouw verhaal met passie. Je moet sterk in jouw schoenen staan tijdens deze pitch en de flow moet goed zitten. Pro-tip? Oefen voor collega’s, vrienden, business angels of andere start-ups.”

8. Build the team

“Een ondernemer moet zich elke dag de vraag stellen: pivot or persevere? Op een bepaald moment moet je toch (deels) van koers durven veranderen. Want anders is de kans reëel dat je botst op een muur. Daarom is het belangrijk dat je een sterk team hebt. Dat team moet over de juiste competenties beschikken om met verandering om te gaan”, aldus Hans. “Tijdens een pitch merk je al snel of er een duurzaam team voor jou staat”, vult Frank aan.
 

Maak kennis met Hans Maenhout van Finindus en Frank Maene van Volta Ventures

Hans Maenhout werkt sinds 2013 voor Finindus. Vóór  zijn carrière als risicokapitaalverschaffer zat Hans aan de andere kant van de tafel, als CEO van een start-up. Finindus investeert in startende en groeibedrijven, innovatieve materiaaltechnologie, duurzame maakindustrie en industry 4.0. Met ArcelorMittal en het Vlaams Gewest als aandeelhouders kan je Finindus omschrijven als een hybride structuur: een corporate VC en een overheid gerelateerde kapitaalverschaffer.

Frank Maene werkt al meer dan 20 jaar samen met start-ups. Als coach, executive en als investeerder. Hij was werkzaam in Silicon Valley en had twee start-ups in België en Nederland. Hij is managing partner bij Volta Ventures. Volta Ventures is een Gentse investeringsmaatschappij focust op start-ups in de internet- en softwarewereld binnen de Benelux.

Contactpersoon

Celine Janssens

Finance - Opleidingen - Info & Advies

Are you ready?

Voka ondersteunt je graag in jouw uitdagingen en biedt jou unieke en inspirerende trajecten aan in samenwerking met experten inzake funding, adviseurs en investeerders.

Meer informatie
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat