Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Binnen twee jaar geef ik de fakkel door”
  • 17/04/2020

“Binnen twee jaar geef ik de fakkel door”

Familiebedrijf Roltex, producent van gepersonaliseerde dienbladen, is zes generaties jong. Het bedrijf ademt geschiedenis, maar kijkt vooral naar de toekomst. Eigenaar en ‘president’ Karl Huylebroeck laat de dagelijkse leiding nu al over aan schoonzoon Jonas Goossens en ‘tweede familie’ Danielle Ansoms, terwijl Karls dochter Ellen HR-manager is. De opvolging is verzekerd.

Foto Roltex
Ellen Huylebroeck, Jonas Goossens (r.) en oprichter Karl Huylebroeck (l.). Straks neemt de zesde generatie over van de vijfde.
 
Tekst Sam De Kegel – foto Wim Kempenaers

Roltex, een kmo uit Erembodegem, heeft al meerdere levens achter de rug. De overovergrootvader van huidig eigenaar Karl Huylebroeck maakte karrenwielen. Zijn overgrootvader runde een zagerij, leverde hout aan schrijnwerkers, deed aan bosexploitatie en maakte zelfs houten hieltjes voor damesschoenen. Zijn grootvader begon vlak na de Tweede Wereldoorlog een houtfineerbedrijf. Zijn vader Eric nam het over en begon in 1965 dienbladen te maken uit fineerhout, Roltex was geboren. Nadien schakelde hij over naar plateaus met thermohardende kunststoffen (die blijven hard als ze verhit worden, red), en dat doet het bedrijf anno 2020 nog steeds. 

Slimme dienbladen

De voorbije twintig jaar heeft de producent van dienbladen steeds ‘plussen’ toegevoegd op vlak van design, personalisatie, productinnovatie en milieu. “Onze sterkste dienbladen zijn van polyester en worden vooral gebruikt in wegrestaurants en ziekenhuizen. Onlangs hebben we een nieuw dienblad ontwikkeld dat ook van glasvezelversterkt polyester is, maar het oppervlak is van melanine en dat is veel krasvaster dan polyester. Zo proberen we de eigenschappen van onze dienbladen steeds te verbeteren.

Ook op vlak van design en duurzaamheid proberen we voortrekker te zijn. We hebben een dienblad van houtvezels dat je kan recycleren tot nieuwe dienbladen. En momenteel loopt er een circulair pilootproject, samen met het OLV ziekenhuis in Aalst en enkele studenten. Het OLV koopt onze nieuwe dienbladen, wij nemen de oude terug en transformeren ze tot stevige hangrekken voor vluchtelingkampen. Op een recente beurs voelden we dat er veel interesse is.” 

Roltex wil nog meer circulair denken en werken. Zeker grote klanten, zoals fastfoodketens, hebben een gans systeem van bevoorrading en kunnen zonder extra kosten de dienbladen tot bij Roltex brengen, zodat die ze kunnen recycleren of een tweede leven geven. Daarnaast loopt er ook een proefproject met KU Leuven om meer intelligentie te steken in dienbladen via zogenoemde RFID-tags. RFID staat voor radio-frequency identification. Het is een techniek waarmee data opgeslagen worden op een minuscule chip. Via radiogolven leest een elektromagnetische lezer de gegevens op de chip af. Karl: “We testen nu een dienblad met zo’n chip in studentenrestaurants en checken o.a. hoelang ze vaatwasbestendig zijn. Het is heel interessant om ze te integreren in de maaltijddistributiesystemen van ziekenhuizen, waar je eten serveert voor zoveel verschillende groepen mensen, van joden tot moslims, van vegetariërs tot diabetespatiënten.” 

Complementair is elementair

Karl Huylebroeck startte in 1980 in het bedrijf, samen met broer Philip, maar nu runt hij het al jarenlang met ‘expat’ Danielle Ansoms, die in 2001 arriveerde. Karl: “Mijn broer en ik hadden een heel andere visie over de toekomst van Roltex. Ik wou veel meer personaliseren, hij zag meer heil in standaardproductie en vond design minder belangrijk. In 2008 scheidden onze wegen. Uiteindelijk heb ik hem uitgekocht.” 

Danielle belandde als bij toeval bij Roltex. Na een carrière van dertien jaar op de logistieke afdeling van het Japanse Subaru wou ze op haar 33ste in de verkoop. De Japanners zagen daar geen heil in, dus vertrok ze en begon ze bij de Gouden Gids om de kneepjes van het vak te leren.

Danielle: “Ik ging op bezoek bij Roltex, deed er mijn verkooppraatje en de volgende dag belde Karls broer: ‘Wil je hier komen werken?’ Ik twijfelde even, maar ik mocht snel naar het buitenland. Toen Philip het bedrijf verliet, had ik het gros van zijn klanten overgenomen.” 

Danielle: “Onze visie liep gelijk. Het was dus logisch dat we verder samen in zee gingen. Karl en ik hebben evengoed een ‘familiale’ band, ook al zijn we geen familie. Onze karakters zijn aanvullend, we vinden altijd compromissen.”
Karl houdt zich nu vooral bezig met de toekomststrategie en productinnovatie, terwijl Danielle samen met Jonas Goossens, Karls schoonzoon, het bedrijf dagdagelijks leidt. Dochter Ellen, partner van Jonas, is verantwoordelijk voor HR. 

Jonas adviseerde eerst Roltex vanuit de raad van bestuur, maar na een carrière in de IT-consultancy, is hij nu fulltime aan boord als operations manager en drukt er zijn stempel.
Jonas: “Danielle is heel empathisch, ik heb een meer directe stijl en ben heel resultaatgericht. Als je doelstellingen formuleert en de mensen handvaten geeft om die te bereiken, dan groeien ze, maar die resultaatgedreven aanpak zorgde in het begin voor wat spanning. Nu loopt alles vlot en Danielle en ik overleggen vaak.” 
Ellen: “Ze vormen een mooie tandem. Jonas is heel analytisch en kijkt waar we kunnen besparen of hoe we de productie kunnen optimaliseren. Danielle is heel commercieel. Ze kunnen allebei focussen op hun sterktes.”

(lees verder onder de foto)

Ellen Huylebroeck
Ellen Huylebroeck, dochter van Karl, waakt als HR-manager over de familiale sfeer bij Roltex.

 

Be PROUD

Ellen en Jonas zijn dan weer partners op de werkvloer én in de slaapkamer. 
Ellen: “Ja, we praten vaak over het werk. Zelfs als we het niet willen, sijpelt Roltex heel snel in onze gesprekken binnen.” Terwijl Jonas even weggeroepen wordt, praat Ellen met fierheid over haar partner. “Hij heeft visie en is hard gefocust op doelstellingen, die hij in fases uitwerkt. En hij is perfectionistisch, ook voor zichzelf.”

Als HR-manager wil Ellen vooral de betrokkenheid binnen het familiebedrijf nog vergroten. Door bijvoorbeeld de troepen op geregelde tijdstippen samen te brengen, zodat elkeen weet waar de ander mee bezig is. “Be PROUD is onze slagzin”, zegt ze. Iedereen moet fier zijn om hier te werken. De P staat voor passie, de goesting om er echt voor te gaan. Onze mensen zijn loyaal, op dat vlak mogen we onze pollekes kussen. De R staat voor respect. De O voor open communicatie, de U voor uniek omdat we zo uniek mogelijk proberen te zijn in de markt, maar omdat onze medewerkers hier ook zichzelf kunnen zijn. De D staat voor doel.” 

Roltex heeft zeven aandeelhouders. Het gros van de aandelen zit nog bij Karl, maar op termijn gaan die vooral naar Danielle, Jonas en Ellen, die nu al over een pakketje beschikken. In het recente verleden werd Roltex al meermaals benaderd door grote spelers, maar Karl verkoopt het bedrijf niet. “Ik ben fier dat ik 40 mensen tewerkstel, de meesten uit de streek. Met alle kinderen en partners zijn dat zo’n 150 mensen die leven van dit bedrijf.” Karl wil graag stoppen op zijn 65ste, binnen twee jaar. “Dan geef ik de fakkel door. In de nabije toekomst zullen Danielle en Jonas samen het bedrijf leiden. Ik ben nu president, want als Trump president kan worden, dan kan ik dat ook (hilariteit).”

Samen sterk

Meer dan aan andere familiebedrijven spiegelt Roltex zich aan zeven buitenlandse bedrijven waarmee ze vijf jaar geleden een kwaliteitslabel opgestart zijn”, vertelt Danielle. “We denken hetzelfde op vlak van ecologie, marketing en productontwikkeling; we produceren andere producten maar we gaan samen naar de markt om een meer complementair gamma aan te bieden, maar ook om elkaars producten te verdelen en ons te wapenen tegen heel grote spelers.”

Jonas: “We merken dat die onze innovaties snel kopiëren, wij zijn hun R&D (cynisch). Dat is lastig, maar wij kunnen gelukkig sneller leveren en bieden meer service aan de klanten, dat houdt ons in de markt.” 

Op het einde van het interview komt onvermijdelijk ook het coronavirus ter sprake. Karl: “Nieuwe bestellingen blijven nu achterwege. Dienbladen zijn een crisisgevoelig product omdat de vervanging gemakkelijk wat kan uitgesteld worden. Ze zien er dan wat belabberd uit maar functioneel mankeert er niets aan. We weten dat van vorige crisissen, dus ik ben er niet gerust in. Hopelijk ligt dit snel achter ons.”

Foto Jonas

foto familie Roltex

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat