
Programmatiestop is geen ouderenbeleid
Een programmatiestop verlengen is geen beleid, maar ontkennen van de nood aan extra capaciteit in ouderenzorg.
Een programmatiestop verlengen is geen beleid, maar ontkennen van de nood aan extra capaciteit in ouderenzorg.
Op welke manier zal de Vlaamse regering in haar tweede jaar het verschil maken voor de Vlaamse ondernemingen? Met die bril lezen we bij Voka de Septemberverklaring die de Vlaams minister-president maandag 22 september uitsprak. Hoe beoordelen we de aandacht voor talent?
Vandaag gaat in Vlaanderen amper 85 miljoen euro naar preventie, terwijl dit minstens 850 miljoen zou moeten zijn volgens de WHO-norm. Lees meer over het SERV -advies.
De echte uitdaging is niet 'te veel screening', maar meer slimme, gerichte, goed georganiseerde en toegankelijke screening. Alleen zo vermijden we dat mensen onnodig sterven aan ziekten die we op tijd hadden kunnen opsporen. Het onderscheid tussen officiële en ongepaste screening is cruciaal.
De hervorming van de buitenschoolse kinderopvang schuift lokale besturen nog meer naar voren als spil van het opvangbeleid. Maar geeft die autonomie wel voldoende garantie op een kwalitatief aanbod aan buitenschoolse kinderopvang?
Verken de huidige gezondheidsstatus van België op deze uitgebreid geïnformeerde pagina.
Verken de huidige gezondheidsstatus van België op deze uitgebreid geïnformeerde pagina.
Verken de huidige gezondheidsstatus van België op deze uitgebreid geïnformeerde pagina.
Verken de huidige gezondheidsstatus van België op deze uitgebreid geïnformeerde pagina.
Verken de huidige gezondheidsstatus van België op deze uitgebreid geïnformeerde pagina.
De arbeidsmarkt kampt met krapte en een te lage werkzaamheidsgraad. Het is dan ook zaak om België dringend op lijn te brengen met de best presterende landen.
De gezondheidszorg in Vlaanderen heeft te maken met een dubbel probleem. De zorgvraag van de totale bevolking neemt toe en het aantal zorgprofessionals neemt af. Een productiviteitsgedreven aanpak is nodig om iedereen die zorg nodig heeft, te kunnen blijven helpen. Investeren in digitale zorg kan het personeelstekort in de zorgsector met een derde doen verminderen. Technologie kan zorgvragers en zorggevers ondersteunen en aanvullen. Voka doet in een nieuwe expertenpaper vijf voorstellen om de digitalisering in de zorg te versnellen.
Lost digitale zorg het productiviteitsprobleem op en in welke mate? Zorgen de investeringen voor return on investment? En niet onbelangrijk: wat is de impact op kwaliteit? In dit derde luik bekijken we de businesscase van digitale zorgprocessen. Hoe kunnen we op middellange termijn een digitale omslag realiseren die zowel zorgvragers, zorgverleners als zorginstellingen meeneemt?
Naast strategische en gerichte investeringen is de zoektocht naar schaalvoordelen essentieel. Schaalvoordelen ontstaan eerst en vooral door tussen welzijn- en zorgspelers investeringen samen te brengen. Een voldoende grote schaal laat toe expertise te bundelen, kosten te delen en dubbele investeringen te vermijden. In de meest optimale vorm zorgen schaalvoordelen ook voor een duurzaam businessmodel. Dit vraagt om innovatieve organisatievormen waarin samenwerking tussen verschillende zorgactoren de digitale transformatie een boost geeft.
Strategische investeringen in digitale transformatie kunnen enkel succesvol zijn wanneer ze deel uitmaken van een bredere hervorming van het zorgsysteem. Dit vraagt om een duidelijke visie die digitale innovatie koppelt aan organisatorische aanpassingen in de planning, erkenning en financiering van zorg.
Een digitale transformatie van welzijn en zorg biedt mogelijkheden om het productiviteitsprobleem aan te pakken. Internationaal onderzoek toont immers aan dat digitalisering en datagedreven zorgmodellen de productiviteit, de efficiëntie én de kwaliteit van zorgsystemen aanzienlijk kunnen verhogen.2,3 De Wereldgezondheidsorganisatie, de OESO en Europese Commissie, het Belgisch Kenniscentrum voor Gezondheidszorg: zowat alle grote onderzoeksinstellingen zijn het eens over het potentieel van digitale zorg.
De Belgische zorg- en welzijnssector staat op een kantelpunt. De toenemende vergrijzing en de daarbij horende groeiende zorgvraag leiden tot een structureel productiviteitsprobleem. Daardoor is een fundamentele herziening van ons zorgsysteem onvermijdelijk. Zonder fundamentele hervormingen dreigen zowel de toegankelijkheid als de kwaliteit van de zorg ernstig onder druk te komen staan. We kunnen het niet langer uitstellen om dit productiviteitsprobleem aan te pakken: er is nu dringend actie nodig.
De vraag naar zorg stijgt sneller dan het aanbod: we leven langer, maar dat maakt dat we vaker te maken krijgen met meerdere chronische aandoeningen tegelijk. Het aantal ouderen en zieken neemt bovendien sterker toe dan het aantal werkenden. Die tendens is al langer bezig en zorgt vandaag voor een verhoogde werkdruk in de zorgsector. Zorgprofessionals zetten zich dagelijks in met veel kennis van zaken en een enorm engagement. Nog harder werken gaat niet: er is een andere én slimmere aanpak nodig.
Vlaanderen nam in 2002 de vlucht vooruit door een ambitieus kwaliteitsdecreet in te voeren dat in alle Vlaamse zorginstellingen de aandacht voor kwaliteit van zorg op de agenda zette. Na meer dan 20 jaar werd het kwaliteitsdecreet grondig herzien. Zo is er in het nieuwe kwaliteitsdecreet een overlegorgaan dat de kwaliteitsthema’s vast legt: het belanghebbendenoverleg. Voka gaf advies in de Vlaamse Raad over de thema’s die aan bod kunnen komen.
De toekomst van de langdurige zorg in Vlaanderen staat voor grote uitdagingen. De vergrijzing van de bevolking, de toenemende diversiteit en de nood aan innovatieve zorgmodellen vragen om een doortastende aanpak. Om deze uitdagingen effectief aan te pakken, is een intersectorale benadering niet alleen wenselijk, maar absoluut noodzakelijk. Dit betekent dat verschillende sectoren en stakeholders, waaronder zorgverleners, beleidsmakers en wetenschappelijke instellingen, nauw moeten samenwerken.
Nu we het nieuwe jaar zijn ingegaan, willen we deze gelegenheid aangrijpen om jullie te bedanken voor jullie voortdurende inzet en betrokkenheid bij de Voka Health Community. Samen hebben we in het afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in de gezondheids- en welzijnssector, en we kijken ernaar uit om deze positieve trend in 2025 voort te zetten.
Voka werpt een blik op Minister Gennez's beleidsnota, waarbij we waardering uitspreken en aanvullende suggesties aanbieden, vooral in sectoren zoals kinderopvang, jeugdhulp, en zorg voor ouderen en mensen met een beperking. Voka wijst op een tekort van 30.000 kinderopvangplaatsen, de inefficiëntie van het huidige subsidiesysteem, en benadrukt de noodzaak gerichte maatregelen in het Groeipakket. We pleiten dan ook voor meer transparantie en ondernemerschap in de zorgsectoren en onderstrepen het belang van het aanpassen van de arbeidsmarkt voor zorgprofessionals om technologische ontwikkelingen te kunnen volgen.
Van huisje naar huisje; Kerstterreur. Zo noem ik de talloze kerstmarkten waar tuinhuizen met pretentie luidkeels muzak door de ijle lucht schallen. Duizenden waggelen dik ingepakt over pleinen vol Shein en Temu brol. Na vijf fake kerststallen komt je weer dezelfde prullen tegen, deze keer wat anders geschikt. Gezellig samen. Slurpen van goedkope kruidenwijn in kleren die ruiken naar dampende frituursnacks. Er is geen ontsnappen aan: je moet en zal van huisje naar huisje sloffen.
In Vlaanderen heerst er brede tevredenheid over de kwaliteit van zorg. Deze tevredenheid is vaak gebaseerd op persoonlijke ervaringen: hoe snel kan ik een afspraak krijgen, heb ik een privé-kamer, en hoe vriendelijk is het personeel? Deze subjectieve waarderingen geven een beeld van de zorgbeleving, maar bieden geen volledig inzicht in de zorgkwaliteit. Zorg hoort niet alleen vriendelijk en beschikbaar te zijn; ze moet ook veilig, effectief, efficiënt, tijdig, billijk en persoonsgericht zijn. Dit vraagt om een objectievere benadering van kwaliteitsmeting.
Maak een profiel aan voor:
Ben je Voka-lid? Dan krijg je ook: