Techtrip China - Dag 6: 'Be global or die trying'

21/02/2019

Voka Ambassadeur Stijn De Rammelaere (Profacts) trekt van 15 tot 24 februari met 60 ondernemers op inspiratiemissie naar China. Zijn ervaringen verzamelt hij in een blog.

Stijn

Intussen zijn we van Shanghai naar Shenzhen gevlogen. Van heel koud naar heel warm. 

In China zag ik al vaak kastjes staan op een toog om powerbanks te huren. Er zijn ook grote powerbankkasten in shopping malls, ziekenhuizen, openbare plaatsen ... Extreem eenvoudig en snel. Je scant een QR code die op de kast afgebeeld staat. Hiervoor gebruik je Wechat (alles gebeurt hier trouwens met WeChat. Alles. Ja echt, alles). Er komt een opgeladen powerbank uit met ingebouwd kabeltje. Je laadt je gsm op (prijzen zijn per uur). Je steekt de powerbank terug (anywhere). Het afrekenen gebeurt automatisch via Wechat. 

Het systeem wordt massaal gebruikt in China. Het bedrijf erachter is Laidian Technologies. We ontmoeten de cofounder en COO, die zelf ook serieus opgeladen lijkt. Ik hang aan zijn lippen. Opgericht pas enkele jaren geleden. 20 miljoen dollar opgehaald. 300 steden al in China. Snel aan het scalen in andere landen. 

Ook hippe powerbanks bij LaidianHet idee is simpel en tegelijkertijd geniaal. Hij plaatst China, en liefst de ganse wereld, vol met zijn kasten. En snel. Mensen vragen er om, dus ook horecazaken, ziekenhuizen ... vragen er om want het geeft hun locatie meerwaarde. Cashmoment 1. Gebruikers betalen per uur. Cashmoment 2. De kast is ook een advertentieruimte. Cashmoment 3. De powerbank zelf is ook een advertentieruimte. Cashmoment 4. Hij maakt speciaal voor jongeren hippere powerbanks, bijvoorbeeld met hun idool op. Cashmoment 5. De kast heeft ook een digitale display waar gebruikers gepersonaliseerde foto’s of tekst kunnen laten op verschijnen. Cashmoment 6. Dit kan ook op meerdere kasten of zelfs over gans China (meest gevraagd is : “will you marry me?”). Cashmoment 7. 

De man krijgt snedige vragen maar antwoordt feilloos. Het spookt door mijn hoofd en ik vraag het: "Als de batterijen beter en beter worden, hebben mensen geen powerbanks meer nodig. Heb je wel een futureproof model?”

Zijn antwoord verrast me. “Dit zal niet gebeuren in de eerste 5 jaar. We moeten gaan, gaan en nog eens gaan de komende 5 jaar. Dan zitten we overal binnen. En dan zullen we indien nodig onze business wel transformeren. Indien nodig maak ik er ‘vending machines’ van of ... een databedrijf”

In een informeel gesprek nadien gaf hij nog een extra woordje uitleg. Ik had er nog niet over nagedacht maar dit bedrijf weet dankzij de scan exact wie wanneer waar is op het moment van in- en outchecken van de powerbank. De kans dat ik vatbaar ben voor een bierreclame is groter op zaterdag om 23u in een club dan woensdag om 13u in een shopping mall. Heeft dit bedrijf data als leuke bijkomstigheid van de powerbanks? Of willen ze data verzamelen en zitten ze daarom toevallig in de business van de powerbanks? Ik vraag nog even door. “Ja maar als je overal binnenzit met kasten met waardeloze producten kun je toch bankroet gaan”

“En dan? Be global or die trying. Failing is learning. Niet proberen is erger dan niet lukken. Dan proberen we gewoon met iets anders.”

Geert Moerman en Stijn De Rammelaere zijn alvast onder de indruk