Innovatie is een absolute must voor de groei van je bedrijf. Innoveren is niet alleen je producten en diensten vernieuwen, maar evengoed nieuwe materialen en moleculen ontwikkelen, nieuwe business modellen vormgeven, nieuwe processen invoeren, digitaliseren en zo veel meer.
Enkele van onze topprioriteiten en -verwezenlijkingen:
1. Naar een structurele innovatiesteun van meer dan 3%
In 2019 sprong Vlaanderen eindelijk over de lat van 3% van het bbp dat geïnvesteerd wordt in onderzoek en ontwikkeling. Toch is het te vroeg voor hoeraberichten, want de inspanningen moeten permanent volgehouden worden en zijn momenteel nog te ongelijk verdeeld. Zo droeg de private sector voor 2,55% bij en de overheid slechts voor 0,80%. Voka blijft daarom ijveren voor extra inspanningen van de overheid. Lees meer.
2. Naar een versnelde uitrol van 5G
Met de uitrol van 5G lopen we inmiddels meerdere jaren achter op de voorlopers. Met de geplande federale spectrumveiling medio 2022 kunnen we gelukkig bijna starten met het opzetten van het 5G-netwerk, maar toch zijn er nog verschillende struikelblokken die een snelle én volledige 5G uitrol in de weg staan (e.g. het moeizame vergunningsbeleid en de toenemende taksen op de zendmasten). Voka blijft hameren op het aanpakken van deze struikelblokken zodat zowel bedrijven als de burger snel kunnen genieten van de vele opportuniteiten van het 5G netwerk. Lees meer.
3. Naar een cultuur en strategie van datadeling
Het belang van data binnen digitale transformatie kan niet voldoende benadrukt worden. Dit ontgaat ook de overheid niet en meerdere overheidsinstanties hebben inmiddels een datastrategie en bijhorende activiteiten gelanceerd. Voka juicht deze initiatieven toe maar probeert deze strategieën en activiteiten mee te sturen naar een optimale invulling. Lees meer.
4. Naar een optimale invulling van de impulsprogramma’s AI en CS
In 2019 lanceerde de Vlaamse overheid twee impulsprogramma’s rond artificiële intelligentie en cybersecurity met als doel om deze technologieën verder te ontwikkelen in Vlaanderen en zijn ingang te laten vinden in de integrale samenleving. Voka is structurele partner binnen deze programma’s en zorgt ervoor dat ze een goede invulling en opvolging kennen. Lees meer.
5. Vlaanderen als anker- en broedplaats voor snelle groeiers
Al langer dan vandaag benadrukt Voka het belang van snelle groeiers. Zij dragen immers het meest bij aan de netto jobcreatie en zorgen voor de nodige economische dynamiek. Helaas bestaan er in ons land én Europa nog enkele hinderpalen die hun groei in de weg staan. Voka maant de verschillende overheden dan ook aan om hierrond actie te ondernemen. Lees meer.
6. Naar een optimaal ecosysteem voor innovatie
In Vlaanderen gebeurt heel wat rond innovatie en zijn we wereldtop in een aantal onderzoeksdomeinen zoals biotechnologie, health, machinebouw, … en kennen we heel wat beloftevolle snelle groeiers. Toch worden er kansen gemist en zakken we in een aantal internationale rankings weg. Voor Voka is het daarom van prioritair belang om deze zwakheden aan te pakken. Lees meer.
Publicaties
contact
Contact

Dieter Somers
Senior Adviseur Digitale Transformatie, Teamlead Competitiviteit
Full bio of Dieter Somers
Gerelateerde artikels

Hoe de apps van In The Pocket bijdragen aan onze maatschappij
Digitale producten bouwen die én leiden tot klantentevredenheid én een grote maatschappelijke impact generen. Het mag dan wat vaag klinken, die ‘digitale producten’ zijn de apps en andere oplossingen die miljoenen Belgen iedere dag weer gebruiken. Geen wonder dat ze daar bij In The Pocket zo naarstig aan sleutelen. Strategy Team Lead Greet Bontinck voorziet ons van de nodige duiding over de werking van de ambitieuze digitale productstudio.

Muurdecoratie-producent Grandeco ontwikkelt virusdodende coating
Marketing manager Tine Coopman is vrij recent bij Grandeco en werkt daar samen met twee marketingteams. “Met het B2B-team bewerken we de B2B-behangersmarkt. Dat betekent dat we onder andere marketingoplossingen voorzien voor distributeurs en doe-het-zelf-zaken, en aan de hand van communicatie ons merk top of mind houden. Anderzijds verkopen we met het B2C-team onze muurdecoratie rechtstreeks aan de eindgebruiker via onze user friendly webshops Roomblush, Wallhaus en Style4Walls.”

Lancering Vlaams datanutsbedrijf: laat ons krachten bundelen
Het succes van Athumi hangt af van de mate waarin applicaties met het bedrijfsleven kunnen worden opgestart.

Cybersecurity blijft cruciaal aandachtspunt
Ondanks dat 1 op 8 bedrijven te maken krijgt met een cyberaanval, heeft slechts één op de twee bedrijven een eigen digitale beveiligingsstrategie. Dat blijkt uit de Digiscan van Voka, waarmee de afgelopen 2 jaar bij zo’n 2.000 Vlaamse ondernemingen een digitale doorlichting werd uitgevoerd. Die digiscan levert een beeld op van hoe digitaal matuur een onderneming is. Wij lijsten de 9 belangrijkste vaststellingen op.

De 'ijsjes'-broers Foubert en hun constante wil om te vernieuwen
Of er weer een goede zomer lonkt voor Jan en Carlos Foubert? Vorig jaar liepen de zaken in elk geval goed. “We hebben twee keer ons omzetrecord verbroken, waarvan één keer met meer dan 25 procent.” En daar speelt innovatie een sleutelrol in.

Voka partner in nieuwe European Digital Innovation Hubs
In 2020 kwam een nieuwe oproep vanuit Europa voor het organiseren van European Digital Innovation Hubs (e-DIH's). Voka engageert zich om in twee e-DIH's actief te participeren. Projectmanager Ondernemerschap Financiering, Innovatie & Digitalisering Arnout Deriemaeker coördineert dit binnen Voka en vertelt meer over het partnership en aanbod.

Experimenteren in de metaverse met Voka Digihub
De metaverse - dé hype van 2022 - is wel degelijk een realiteit. Als eerste Technology Career Center in België heeft ClimIT uit Leuven besloten om deze virtuele omgeving in te zetten om cursisten te ondersteunen bij het communiceren met elkaar en hun trainer. Dankzij Voka Digihub vonden zij in Thomas More Hogeschool in Mechelen de juiste kennispartner om hiervoor te experimenteren met VR-technologie.
Vlaams datanutsbedrijf: deze uitdagingen liggen nog op de weg
We zien nog een reeks belangrijke hinderpalen om hier een echt succesverhaal van te maken.

iO: Stap voor stap naar Europees niveau
Met een duidelijke visie en een goed plan kom je al een heel eind. Sinds twee jaar biedt het Belgische iO zijn klanten een volledige digitale dienstverlening aan, van strategie en creatie tot marketing en technologie. Na de Benelux verovert het nu ook Scandinavië met een opvallende ‘buy & build’-aanpak. “We zijn geen bedrijf dat op elke hype springt”, stelt CEO Pieter Janssens.

Hoe European Spinning Group inzet op de Twin Transitie
CEO Julie Lietaer legt uit hoe in haar bedrijf innovatie en verduurzaming hand in hand gaan.