Sterke klantrelaties beginnen bij heldere en empathische communicatie. Hoe beter je inspeelt op de behoeften van je klanten, hoe sterker de band en hoe groter de kans op langdurige samenwerking. In deze sessie leer je hoe je actief luistert, vertrouwen opbouwt en professioneel omgaat met uitdagende situaties.
- Actieve luistervaardigheden: hoe je de werkelijke behoeften van klanten herkent.
- Vertrouwen opbouwen en behouden door persoonlijke en oprechte interactie.
- Effectieve communicatie om lastige klanten en situaties professioneel aan te pakken.
- Technieken om stress te verminderen en een positieve houding te behouden.
Wat heb je geleerd na dit traject?
- Je past actieve luistertechnieken toe om klanten beter te begrijpen.
- Je weet hoe je vertrouwen opbouwt en klanten langdurig aan je bindt.
- Je communiceert op een manier die zowel klantgericht als resultaatgericht is.
- Je kan omgaan met moeilijke klanten en uitdagende gesprekken zonder stress.
Doelgroep en voorkennis
- Medewerkers interne sales die efficiënter willen werken en hun commerciële vaardigheden willen aanscherpen.
- Commercieel medewerkers die een brugfunctie vervullen tussen klanten, sales en andere afdelingen.
- Accountmanagers & Sales Support-medewerkers die klantencontact onderhouden en verkoopkansen signaleren.
- Customer service & klantendienstmedewerkers die nauw samenwerken met sales en een klantgerichte aanpak willen versterken.
- Marketing- en salescoördinatoren die interne sales willen afstemmen op de commerciële strategie.
- Teamleads en managers die interne sales binnen hun organisatie willen optimaliseren en sterker laten samenwerken met andere afdelingen.
Enige ervaring is vereist:
Sales profielen de min. 2 jaar in deze rol zitten of bedrijfsleiders/sales managers die een salesteam aan sturen en nood hebben aan een frisse nieuwe kijken op de werking. Kennis van het huidig sales proces is zeker nodig.
Uitgebreide opsomming van de topics die aan bod komen + omschrijving hierover:
- Actieve luistervaardigheden: technieken om klantbehoeften scherp in kaart te brengen.
- Opbouwen van vertrouwen: hoe kleine nuances een groot verschil maken.
- Omgaan met weerstand: strategieën om moeilijke gesprekken om te buigen naar positieve interacties.
- Stressreductie en emotionele intelligentie: hoe je kalm en professioneel blijft, zelfs in uitdagende situaties.
Jouw docent
Maak kennis met Koen De Moortel:
- Meer dan 15 jaar ervaring in sales en business coaching en deed diepgaand onderzoek naar salesprocessen binnen Vlaamse bedrijven
- Oprichter en business mentor bij Upstream, waar hij professionals begeleidt in hun groei naar commerciële en leidinggevende rollen.
- Binnen de programma’s van Vlerick Business School zet hij zijn expertise in als coach en jurylid voor kmo’s in transitie.
Met een combinatie van academische achtergrond en praktijkervaring biedt Koen inzichten die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zijn stijl is helder, onderbouwd en sterk gericht op interactie en concrete vooruitgang in het salesteam.

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch
Manager Kameracademie I themanetwerken
Full bio of Laura Van Wijmeersch
