Wil je sterker verkopen met meer focus, minder prijsdruk en meer impact bij klanten? In dit geïntegreerde traject van zes modules leer je hoe je commerciële vaardigheden, strategie en tools combineert tot een duurzame aanpak die resultaten oplevert.
De Masterclass Sales combineert Sales Excellence (competenties en skills) met Sales Effectiveness (tools, processen en strategieën). Samen zorgen ze voor een duurzame gedragsverandering en een structurele impact op je commerciële resultaten. De opleiding bestaat uit interactieve workshops, opgebouwd in een logische leerlijn met verschillende trainers en ondersteunende toolkits. Zo veranker je wat je leert meteen in de praktijk.

Wat heb je geleerd na dit traject?
- Je benadert sales vanuit waardebeleving en klantgerichtheid, in plaats van prijsdruk.
- Je scherpt je competenties en vaardigheden aan om als echte sales professional impact te maken.
- Je krijgt concrete tools om processen, systemen en strategieën binnen jouw organisatie te optimaliseren.
- Je ontwikkelt een consistente commerciële aanpak met focus, structuur en resultaat.
Doelgroep en voorkennis
- Ondernemers, managers en salesprofessionals die hun commerciële slagkracht willen vergroten.
- Ook geschikt voor niet-salesfuncties (HR, finance, R&D, marketing) bij de eerste modules.
- Voor modules 4 t.e.m. 6 is commerciële ervaring vereist of deelname aan module 1 & 2.
- Module 1: Everybody sells
Elke medewerker draagt bij aan commerciële slagkracht. Leer een gedeelde taal, mindset en vaardigheden.- De waarde van mijn bedrijf
- Het aanbod van mijn bedrijf of product
- Hoe dragen wij bij tot het succes van ons bedrijf?
- Waardegedreven communicatie
- Praktijk & Actieplan
- Module 2: Advanced value selling skills
Verkoop op waarde in plaats van korting. Communiceer en kwantificeer impact voor de klant.- Wat is een goede sales benadering?
- Matching de koop-verkoop cyclus
- Het verkopen van de waarde van mijn bedrijf.
- Waarde gedreven Face-to-Face gesprekken.
- Actie plan
- Module 3: Negotiation skills
Hou de leiding bij onderhandelingen, versterk marges en bereik sterke afspraken.- Eerst waarde verkopen, dan onderhandelen
- De wereld van professionele aankopers
- Het voorbereiden van een goede onderhandeling
- Doelstellingen en limieten bepalen
- Tips & Tricks
- Prijstechnieken
- Business Cases
- Actieplan
- Module 4: Business Development & Account Management
Werk met accountplannen en ontwikkel lange termijnrelaties met strategische klanten.- Sales leadership
- Wie is je ideale klant?
- From lead to deal
- Hoe goed ken ik mijn klanten?
- Account Management technieken
- Account planning
- Actieplan
- Module 5: Customer profiling and segmentation
Breng focus in je commerciële inspanningen door slimme klantenselectie.- Wie is je ideale klant?
- Account Portfolio matrix
- Scoren van de klantenbasis
- ‘Go to market’ plan
- Actieplan
- Module 6: Sales performance enhancement
Analyseer je huidige aanpak, ontdek sterktes en groeikansen voor jezelf en je team.- Inleiding tot Sales Force Effectiviteit (SFE) en de rol van sales
management - Klantenprofiel & segmentatie
- Targeting
- Optimalisatie van je resources
- Gebiedsindeling
- Call planning
- Kwaliteit verkoopbezoek
- Recrutering & opleiding
- Motivatieplannen
- Performance Management
- Actieplan
- Inleiding tot Sales Force Effectiviteit (SFE) en de rol van sales
Jouw docent
Maak kennis met Peter Tans, Partner bij Valueselling Consulting
Peter heeft een uitgebreide carrière in verkoop, verkoopmanagement en algemeen management in de farma-, industrie- en bouwsector. Voor Valueselling Consulting heeft hij reeds aan verschillende internationale en lokale klantprojecten gewerkt en heeft hij diverse sales boeken geschreven (Strategic Selling Simplified, Let's boost your business, Het Grote Verkoopboek, de Valueselling Toolkit).

Maak kennis met Liesbet Beusen, Partner bij Valueselling Consulting.
Liesbet heeft 30 jaar ervaring en combineert technische expertise met commerciële inzichten. Ze gaf tien jaar lang motiverende en praktijkgerichte trainingen. Haar kracht ligt in het inspirerend overbrengen van kennis en het begeleiden van teams. In haar loopbaan werkte ze nauw samen met overheden en leidde ze complexe projecten. Die ervaring vertaalt ze nu naar doeltreffende en impactvolle opleidingen. Ze is mede-auteur van het boek ‘Strategic Selling Simplified’.

Gemiddelde evaluatiescore: 89%
Interesse in één of meerdere sessies van dit traject?
Donderdag 02/04/2026: Everybody sells
Donderdag 223/04/2026: Advanced value selling skills
Donderdag 07/05/2026: Negotiation skills: Hoe blijf je in de driving seat bij een onderhandeling?
Donderdag 28/05/2026: Business Development & Account Management
Donderdag 11/06/2026: Customer profiling and segmentation
Donderdag 18/06/2026: Sales performance enhancement
Telkens van 09u00 tot 17u00
Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Geert Van Malcot
Manager Kameracademie I themanetwerken
Full bio of Geert Van Malcot
