Skip to main content
  • Nieuws
  • Silver Tie vindt zichzelf opnieuw uit in coronacrisis

Silver Tie vindt zichzelf opnieuw uit in coronacrisis

  • 25/11/2020

Silver Tie zag in dit coronajaar zijn belangrijkste activiteiten, horeca en events, wegvallen. Het jonge bedrijf bleef niet bij de pakken zitten maar ging volle kracht vooruit: nieuwe activiteiten, nieuwe markten en een rebranding als kers op de taart.

groepsfoto

Silver Tie werd opgericht in 2016 met als voornaamste activiteit het inzetten van jobstudenten bij horeca en evenementen. Al in de eerste jaren breidden ze hun activiteiten uit met (professioneel geschoold) keukenpersoneel en hostessen. Vorig jaar werd gestart met totaalprojecten zoals de Van Eyck tentoonstelling van MSK begin dit jaar. “We waren laaiend enthousiast over dit mooie project: we hebben er veel van geleerd en vooral veel ‘goesting’ gekregen in meer zo’n grootschalige evenementen”, vertelt gedelegeerd bestuurder Wim Schiettecat. Het was dan ook een zware domper op de vreugde toen de coronacrisis half maart een streep trok door de rekening van een traject dat tot half mei zou voortduren. 

Diversificatie in dienstverlening

De eerste golf van de coronacrisis legde de evenementen- en horecasector lam. Bij Silver Tie gingen ze eens zo hard aan de slag. “In de geest van Winston Churchill’s quote ‘Never waste a good crisis’, besloten we een aantal projecten vervroegd uit te rollen. Zo waren we al van plan om een payrolling service aan te bieden aan onze klanten, we lanceerden die nog vóór de zomer.  Deze zomer was de horeca gelukkig wel geopend, waardoor we deze dienstverlening alvast konden aanbieden aan onze gekende klanten.”

Diversificatie in sectoren

Silver Tie ging daarnaast op zoek naar andere sectoren om haar diensten aan te bieden. “Het leek ons logisch om de zorgsector en de landbouwsector te benaderen, die vooral in de eerste coronagolf schreeuwden om bijkomende mankracht. Jammer genoeg was er geen structureel overleg en was het zeer moeilijk om hier ons steentje bij te dragen.” Intussen is Silver Tie wel actief in nieuwe sectoren, zoals bijvoorbeeld voedselproductie. “Onze mensen schoolden zich in recordtempo bij om alle sociaal-juridische elementen te beheersen. Het is een uitdagende, maar boeiende periode geweest.”

Investeren in de business, maar ook in de mensen

De menselijke component werd intussen niet vergeten. “Het klopt dat veel studenten het erg moeilijk hebben nu. Mentaal, omdat net deze leeftijdscategorie enorm veel belang hecht aan sociale contacten. Maar in sommige gevallen ook financieel, omdat er studenten zijn die hun studies grotendeels op eigen krachten moeten bekostigen. Om hen een hart onder de riem te steken en ook om de band met hen te onderhouden en hen te enthousiasmeren, bellen we dagelijks een vijftigtal van onze mensen op. Zo blijven we regelmatig in contact.”

Een bijzonder eindejaar

Silver Tie heeft niet veel hoop voor de horeca dit jaareinde. “Voor het keukenpersoneel zal er werk zijn, in de cateringsector. Daarnaast gaan we proactief op zoek naar manieren om onze klanten én onze medewerkers een alternatief te bieden. Bijvoorbeeld een eindejaarsgeschenk voor personeel of klanten met een persoonlijke aanpak: wij kunnen advies geven voor de samenstelling van de gift bag en zorgen voor een bezorging met persoonlijke touch, wat menselijke warmte én een fotomomentje dat op sociale media gedeeld kan worden. We houden het bovendien graag lokaal, solidariteit tussen ondernemers is nu waardevoller dan ooit.”

De nieuwe activiteiten en de herpositionering van Silver Tie kregen vorm in een rebranding, met nieuwe huisstijl, website en logo. 

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat