Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • “Ik geloof niet dat een livestream je event beconcurreert”
  • 14/09/2020

“Ik geloof niet dat een livestream je event beconcurreert”

De coronacrisis legde de eventsector voor een groot stuk lam, maar zorgde ook voor een versnelling van het digitale luik. “Streaming en digitale content worden nu au sérieux genomen”, gelooft Lieven Depoorter, zaakvoerder van Bitstream. “Vroeger was het zeer moeilijk om een verdienmodel op te bouwen rond digitale content. Nu vinden mensen het normaal dat ze voor online content betalen.”

Foto Lieven Depoorter & Steven Wydhooge
Steven Wydhooge en Lieven Depoorter, zaakvoerders Bitstream
 
Tekst Marijke Van Gijsegem – foto Wim Kempenaers

Bitstream bevindt zich op het kruispunt van audiovisuele techniek en digitale content. De coronacrisis zorgde niet voor lethargie maar wel voor extra dynamiek. “We hebben zeer snel moeten schakelen, maar eigenlijk zijn weinig events zonder meer afgelast. Meestal werkten we op een andere manier iets uit voor onze klanten. Daardoor hebben we een vliegende doorstart gemaakt. Veel events zijn in deze periode noodgedwongen overgeschakeld van live naar digitaal. Mensen hebben hier nu ervaring mee opgedaan en ik zie dat digitale luik niet meer verdwijnen eens de live events terug kunnen doorgaan.”

Maar als je de content online aanbiedt, komen mensen niet meer opdagen voor je event, toch? 

Lieven Depoorter: Niet waar. Veel organisatoren hebben inderdaad angst dat een livestream hun event concurrentie aandoet, maar een live event blijft een meerwaarde hebben en wie daar belang aan hecht, zal nog steeds naar het event komen. Door de content digitaal aan te bieden, ga je enkel een breder bereik realiseren: ook mensen die niet aanwezig kunnen zijn, kunnen via digitale weg de content krijgen. 

Zijn mensen bereid om te betalen voor online content, verwachten ze niet dat online content steeds gratis is?

Vroeger was dit zeker een pijnpunt: het was zeer moeilijk om een verdienmodel op te bouwen rond online content. Maar hier is echt een kentering gekomen tijdens de coronacrisis en ik denk dat het effect blijvend zal zijn. Mensen zien de meerwaarde van online content en vinden het steeds meer normaal dat ze hiervoor betalen. We hebben nu ook met z’n allen ervaring opgedaan met bijvoorbeeld toevoeging van live Q&A, waardoor een digitaal event inhoudelijk gelijkwaardig is aan een live event. 

Heb je concrete tips: wat bied je gratis aan, wat is betalend en hoe pak je dit aan? 

Dat bekijken we per event. Alles is mogelijk: op een landingspagina verzamel je de content en je kan perfect bepaalde zaken gratis aanbieden en andere betalend. Zo kan je trailers en intro’s systematisch gratis aanbieden om mensen warm te maken. Voor de echte content en livestream kan je ervoor kiezen om die alleen ter beschikking te stellen van wie is ingeschreven, dan heb je een ‘full package’ formule. Of je kan online content apart aanbieden, tegen betaling. 

Wat met het netwerkluik van events? 

Dat is een vaak gestelde vraag, en een zeer moeilijke. Mijn advies: probeer bij een digitaal event niet met alle geweld een netwerkluik in het leven te roepen. Dit is erg moeilijk om op een goede manier te realiseren. Stel je dus de vraag of dit absoluut noodzakelijk is, beperk je eerder tot de hoofdzaak en get the basics right. Het is beter om je content op een absoluut professionele manier te brengen, dan om energie te steken in een halfslachtig netwerkluik. 

“Veel online events gaan van start in een begrafenisstemming. Dat kan niet meer”

Lieven Depoorter, zaakvoerder Bitstream

Online feelgood creëren: moeilijk, maar zó belangrijk

Hoe doe je dat: een digitaal event professioneel neerzetten?

Hier komt veel meer bij kijken dan mensen verwachten, we zitten nu in een fase waarin we onze klant moeten begeleiden. Er is heel wat materiaal en voorbereiding voor nodig. Het volstaat niet om je bestaande concept digitaal na te bootsen en online aan te bieden. Je moet je event volledig herdenken en heruitvinden. Je moet je afvragen wat de kern is van wat je wil brengen, en dan bekijken hoe je dit op een goede manier brengt. Zorg voor een sterk draaiboek en een regisseur die zorgt voor de perfecte uitvoering ervan. Ook belangrijk is dat je technisch zeer professioneel werkt: de belichting moet goed zijn, het decor moet mooi zijn en bovenal moet de klank perfect zijn. Ten slotte is het erg belangrijk dat je de juiste sfeer creëert, dat er een positieve vibe is. Wanneer iemand inlogt, mag die niet gewoon in een ‘lobby’ terechtkomen waar niets gebeurt. Zorg bijvoorbeeld bij het inloggen voor goede muziek en een aftelklok, fun en enthousiasme dus. Veel online events gaan van start in een begrafenisstemming. Dat kan niet meer. Ik verwacht wel dat de kennis en de verwachtingen van onze klanten ook zeer snel zullen evolueren: eens ze ervaring hebben met één zo’n event, zien ze daar de noodzaak en de meerwaarde van in. 

Wat houdt dat in: het heruitvinden van je event? 

Stel, je plande een congres van een volledige dag in een grote zaal. Het laatste wat je wil, is je content digitaal aanbieden met een decor dat een grote zaal nabootst en de hele dag de ene spreker na de andere. Niemand wil zoiets digitaal volgen. Je moet dit opdelen in stukjes, de betreden paden verlaten en je content aanbieden op een manier die meerwaarde biedt. Met gesprekjes in een mooi decor en met een chatmogelijkheid zodat deelnemers vragen kunnen stellen. 

En als je sponsors hebt voor je event? 

Sponsors kunnen nog steeds een plaats krijgen, maar ook dit moet vanaf de basis herdacht worden. Je kan niet zomaar een logo in een hoekje van je scherm plakken, dat volstaat niet. Je kan wel werken met video’s die op voorhand zijn opgenomen en die op de juiste manier een plek krijgen in je draaiboek. Of je kan werken met ‘sponsor talks’ waarbij de sponsors in een online break-out room gesprekken aangaan met de deelnemers. Je moet je vooral afvragen wie de sponsor is, wat zijn relatie is tot de organisator, wat zijn rol is en wat hij wil bieden aan de deelnemers. 

De eventsector, post-corona

Is de eventsector klaar voor de nieuwe manier van werken en de nieuwe verwachtingen bij deelnemers? 

Veel spelers in onze sector zijn nog zoekende. En sommigen zoeken in de verkeerde richting, namelijk het zo goed mogelijk digitaal nabootsen van een live event. De sector is enigszins vastgeroest en moet zich nu snel heruitvinden. Dat is zeker een uitdaging voor de meeste spelers. 

Zit er nog toekomst in live events? 

Natuurlijk. Zo sterk zelfs dat we nog steeds investeren in materiaal voor live events. Wat je wel meer en meer zal zien, zijn hybride events met een live en een digitaal luik. Zoals ik al eerder zei, digitale content wordt nu meer au sérieux genomen en mensen zijn bereid ervoor te betalen. Het zou een gemiste kans zijn om je bereik niet te vergroten met een digitaal luik. 

Wat is jouw advies voor wie dit najaar nog een event wil organiseren? 

Omdat niemand een glazen bol heeft, raad ik mensen aan om de verschillende draaiboeken klaar te hebben: fysiek, hybride of digitaal. Wees op alles voorbereid, want voor dit najaar weten we niet wat we moeten verwachten. 

Foto Lieven Depoorter & Steven Wydhooge

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat