In deze opleiding staat het begrip 'Sales Force Effectiveness' of 'Verkoopsefficiëntie' centraal, dat tegenwoordig een essentieel onderdeel is geworden van commerciële organisaties. Hoe beter je verkooporganisatie functioneert, hoe sterker je resultaten en je concurrentievoordeel.
Tijdens deze interactieve workshop analyseren we de 9 cruciale elementen die bepalend zijn voor een performante verkooporganisatie. Je krijgt inzicht in klantenprofielen, markttrends, segmentatie, resourceplanning, kwaliteit van verkoopbezoeken en performance management. Als deelnemer ontvang je een uitgebreid en gepersonaliseerd scorerapport dat de efficiëntie van jouw organisatie in kaart brengt, inclusief concrete actiepunten en quick wins. Zo vertaal je inzichten meteen naar verbeteringen die een merkbaar verschil maken in je commerciële slagkracht.
Wat heb je geleerd na dit traject?
- Hoe je de efficiëntie van je verkooporganisatie meet, analyseert en verhoogt.
- Welke klanten en segmenten de meeste waarde opleveren en hoe je ze gericht benadert.
- Hoe je resources optimaal inzet: teamgrootte, call planning, workload en gebiedsindeling.
- Hoe je de kwaliteit van verkoopbezoeken verbetert en effectief communiceert met klanten.
- Hoe je een sterk performance management-systeem opzet, inclusief rapportering en resultaatsmeting.
- Hoe je met een concreet actieplan en quick wins competitief voordeel opbouwt.
Doelgroep en voorkennis
Managementprofielen, ondernemers en salesprofessionals die hun commerciële prestaties structureel willen verbeteren.
Ervaring in een commerciële functie is gewenst, of deelname aan eerdere modules van dit traject.
Inleiding tot Sales Force Effectiviteit (SFE) en de rol van sales management
Klantenprofiel & segmentatie
- Concept klantenportfolio matrix
- Markttrends
- Ideaal klantenprofiel.
Targeting
- Portfoliomodellen opstellen.
- BCG vs McKinsey
Optimalisatie van je resources
- Hoe groot moet mijn verkoopploeg zijn: het RE- model.
- Aantal bezoeken en frequentie
- Impact Productlevenscyclus
Gebiedsindeling
- Concentratie-analyses
- Workload analyses
Call planning
- Wat is een ideaal ‘contacten’ plan.
- Directe en indirecte promotie.
- Jaarplanning
Kwaliteit verkoopbezoek
- Hoe meet ik de kwaliteit van het verkoopbezoek?
- Hoe kan ik de kwaliteit verhogen?
- Hoe efficiënt communiceren onze verkopers?
Recrutering & opleiding
- Profielbepaling van de kandidaat
- Jobbeschrijvingen: hoe, wat, wanneer.
- Recruteringskanalen en processen,
- Opleiding en coaching
Motivatieplannen
- Enkele vuistregels
- Voorbeelden.
Performance Management
- Meten is weten: wat, waarom en hoe gebruiken?
- Reporting: tools & templates
- Resultaatbrengers versus resultaatmeters
- Performance cultuur.
Actieplan
- Feedback, leerpunten en actieplan
Gemiddelde evaluatiescore: 89%
Jouw docent
Maak kennis met Peter Tans, Partner Valueselling Consulting.
Peter heeft een uitgebreide carrière in verkoop, verkoopmanagement en algemeen management in de farma-, industrie- en bouwsector. Voor Valueselling Consulting heeft hij reeds aan verschillende internationale en lokale klantprojecten gewerkt en heeft hij diverse sales boeken geschreven (Strategic Selling Simplified, Let's boost your business, Het Grote Verkoopboek, de Valueselling Toolkit).

Maak kennis met Liesbet Beusen, Partner Valueselling Consulting.
Liesbet heeft 30 jaar ervaring en combineert technische expertise met commerciële inzichten. Ze gaf tien jaar lang motiverende en praktijkgerichte trainingen. Haar kracht ligt in het inspirerend overbrengen van kennis en het begeleiden van teams. In haar loopbaan werkte ze nauw samen met overheden en leidde ze complexe projecten. Die ervaring vertaalt ze nu naar doeltreffende en impactvolle opleidingen. Ze is mede-auteur van het boek ‘Strategic Selling Simplified’.

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:
