De 20% van je klanten die 80% van je omzet genereren, verdienen een professionele en strategische aanpak. In deze workshop leer je hoe je klantrelaties versterkt, bestaande klanten beter managet én nieuwe opportuniteiten creëert.
Dit programma geeft je de nodige structuren, methodieken en tools om je huidige accountmanagement te evalueren en te verbeteren. Je ontdekt hoe je je klantenbestand kan segmenteren, hoe je gerichte benaderingen ontwikkelt en hoe je bestaande klanten efficiënt onderhoudt. Daarnaast krijg je praktische strategieën om nieuwe klanten te vinden, te winnen en te behouden. Dankzij concrete tips en direct toepasbare methodieken vergroot je je impact en verhoog je je succesratio bij zowel bestaande als nieuwe klanten..
Wat heb je geleerd na dit traject?
- Hoe je de 20% kernklanten die het meeste bijdragen professioneel beheert.
- Hoe je klantrelaties versterkt en structureel uitbouwt.
- Hoe je strategieën toepast om nieuwe klanten te vinden, aan te trekken en te behouden.
- Hoe je segmentatie en gerichte aanpak inzet voor maximale impact.
- Hoe je valkuilen in accountmanagement vermijdt en succesfactoren benut.
Doelgroep en voorkennis
Deze opleiding is geschikt voor:
eigenaars/ ondernemers.
managementprofielen
sales professionals
Iedereen die verder wil evolueren in sales skills en sales processen met een blijvende impact
iedereen die onrechtstreeks met sales te maken hebben. (General Management, HR-afdeling, Finance afdeling, R&D, Marketing…)
Er is enige ervaring gewenst in een commerciële functie.
Sales leadership
- Welke resultaten willen we bereiken?
- Welke inspanningen moeten we hiervoor leveren?
- Welke competenties hebben we nodig?
- Opstellen van REC-model
Wie is je ideale klant?
- Beschrijf je ideale klant.
- Twee dimensies: aantrekkelijkheid en competitieve positie
- Identificeer je key prospects
- Stel je ‘go to market’ plan op
From lead to deal
- Prospectietechnieken
- Jouw persoonlijke verkooptrechter
- Deal Management
Hoe goed ken ik mijn klanten?
- Segmentatie & screening van de klantenportefeuille.
- Business strategie van mijn klanten.
- DMU management: beslissingsnemers en het beslissingsproces
- Koopmotieven en types aankopers
Account Management technieken
- Rebuying rate and customer loyalty
- Defensief versus offensief account management
- Account Based Forecasting
Account planning
- Hoofddoelstellingen versus ondersteunnede doelstellingen
- Elementen van een efficiënt account plan
Actieplan
- Feedback, leerpunten en actieplan
Gemiddelde evaluatiescore: 89%
Jouw docent
Maak kennis met Peter Tans, Partner bij Valueselling Consulting
Peter heeft een uitgebreide carrière in verkoop, verkoopmanagement en algemeen management in de farma-, industrie- en bouwsector. Voor Valueselling Consulting heeft hij reeds aan verschillende internationale en lokale klantprojecten gewerkt en heeft hij diverse sales boeken geschreven (Strategic Selling Simplified, Let's boost your business, Het Grote Verkoopboek, de Valueselling Toolkit).

Maak kennis met Liesbet Beusen, Partner bij Valueselling Consulting.
Liesbet heeft 30 jaar ervaring en combineert technische expertise met commerciële inzichten. Ze gaf tien jaar lang motiverende en praktijkgerichte trainingen. Haar kracht ligt in het inspirerend overbrengen van kennis en het begeleiden van teams. In haar loopbaan werkte ze nauw samen met overheden en leidde ze complexe projecten. Die ervaring vertaalt ze nu naar doeltreffende en impactvolle opleidingen. Ze is mede-auteur van het boek ‘Strategic Selling Simplified’.

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:
