Niet elke klant levert dezelfde waarde. In deze workshop ontdek je hoe je met de CPS-tool (Customer Profiling & Segmentation tool) je klanten systematisch analyseert en je commerciële inspanningen focust op de segmenten die er écht toe doen.
De CPS-tool helpt je je klantenbestand te evalueren aan de hand van twee dimensies: klantaantrekkelijkheid en jouw concurrentiepositie. Tijdens de workshop pas je de tool toe op je eigen klantenbasis en bepaal je voor elk segment de juiste strategie. Het resultaat? Een concreet en onderbouwd plan dat je in staat stelt je tijd en energie optimaal te besteden, relaties met waardevolle klanten te versterken en groeikansen maximaal te benutten.
Wat heb je geleerd na dit traject?
- Hoe je klanten categoriseert op basis van waarde en potentieel.
- Hoe je met de CPS-tool een consistente en meetbare aanpak hanteert.
- Hoe je per segment de juiste strategie kiest.
- Hoe je commerciële inspanningen gerichter en efficiënter inzet.
- Hoe je groeikansen identificeert en benut in je klantenbestand.
Doelgroep en voorkennis
Deze opleiding is geschikt voor:
Ondernemers, managers en salesprofessionals.
Ook geschikt voor functies die onrechtstreeks met sales te maken hebben (HR, finance, R&D, marketing).
Enige ervaring in een commerciële functie is gewenst.
Wie is je ideale klant?
- Beschrijving van de ideale klant
- Matching onze producten met de ideale klant
- Oefening ideaal klantenprofiel en SWOTCA anlayse
Account Portfolio matrix
- Twee dimensies: aantrekkelijkheid en competitieve positie
- Welke criteria zijn bepalend?
- Objectiveren en kwantificeren van beslissingscriteria
- Beoordelings- en scoring van de klantenbasis
Scoren van de klantenbasis
- Beoordelings- en scoringsysteem
- Toepassing op de eigen klantenbasis
‘Go to market’ plan
- Sales leadership REC model
- Sales strategie als gevolg van het portfolio model
- Toewijzing van de beschikbare middelen
- Oefeningen en presentaties
Actieplan
- Feedback, leerpunten en actieplan
Gemiddelde evaluatiescore: 89%
Jouw docent
Maak kennis met Peter Tans, Partner bij Valueselling Consulting
Peter heeft een uitgebreide carrière in verkoop, verkoopmanagement en algemeen management in de farma-, industrie- en bouwsector. Voor Valueselling Consulting heeft hij reeds aan verschillende internationale en lokale klantprojecten gewerkt en heeft hij diverse sales boeken geschreven (Strategic Selling Simplified, Let's boost your business, Het Grote Verkoopboek, de Valueselling Toolkit).

Maak kennis met Liesbet Beusen, Partner bij Valueselling Consulting.
Liesbet heeft 30 jaar ervaring en combineert technische expertise met commerciële inzichten. Ze gaf tien jaar lang motiverende en praktijkgerichte trainingen. Haar kracht ligt in het inspirerend overbrengen van kennis en het begeleiden van teams. In haar loopbaan werkte ze nauw samen met overheden en leidde ze complexe projecten. Die ervaring vertaalt ze nu naar doeltreffende en impactvolle opleidingen. Ze is mede-auteur van het boek ‘Strategic Selling Simplified’.

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:
