“Deze nieuwe vestiging in Roeselare is pilootproject”
Uitzendspecialist Accent test in een nieuwe vestiging in Roeselare een nieuwe manier van rekruteren uit. Kandidaten worden ontvangen in een ‘jobcafé’ en afhankelijk van hun profiel meteen aan de juiste medewerker gelinkt. De bedoeling is om de nieuwe aanpak, na een positieve evaluatie, uit te rollen naar andere steden. “De arbeidskrapte aanpakken zal essentieel zijn willen we onze welvaart behouden”, zegt CEO Stijn Vandervorst.

De groep Accent omvat 3 merknamen. Naast het gekende Accent is er ook nog Nowjobs, dat zich richt op studenten en flexi-jobbers, en CTRL-F, dat zich richt op hogere profielen in engineering, bouw, science en finance. In totaal zijn er meer dan 200 vestigingen in Vlaanderen, voornamelijk van Accent.
“Onze grote sterkte is dat we in elk van die vestigingen erg gespecialiseerd werken”, zegt CEO Stijn Vandervorst. “Zo focust onze ene vestiging zich op bouw, de andere op horeca en retail, en weer een andere op technieken. Onze medewerkers weten wat de klanten in hun regio verwachten van mensen die er aan de slag gaan, ze kennen de bedrijfscultuur, de leiderschapsstijl, zelfs de sfeer tussen collega’s... Dankzij die specialisatie kunnen we veel betere matches maken: we linken sollicitanten aan bedrijven die meer dan alleen op papier bij elkaar passen.”
Maar die sterkte brengt meteen ook een nadeel met zich mee. “In veel steden, zoals hier in Roeselare, hebben we verschillende vestigingen, met telkens een eigen specialisatie. Als kandidaten spontaan een kantoor van ons binnenwandelen, moeten we hen heel vaak doorverwijzen naar de andere vestiging die beter bij hun achtergrond en profiel past. We willen de kandidaten die over onze drempel wandelen uiteraard liever meteen kunnen helpen.”
Het idee kwam om de verschillende nichekantoren op één locatie per stad te centraliseren. “Uiteraard mogen dat geen generalistische kantoren worden, willen we onze sterkte behouden. Onze teams moeten per team optimaal kunnen voortwerken, maar dan van op één locatie.”
Afhankelijk van hoe het hier loopt, zal het concept uitgerold worden in andere steden. Ons eerste gevoel is alvast meer dan positief, op enkele kleine opmerkingen na.
Stijn Vandervorst
Geen generalistische kantoren
Om die nieuwe aanpak uit te testen, werd in Roeselare – de bakermat van Accent – een testkantoor opgezet. Kandidaten die er binnenwandelen, worden meteen verwelkomd door een onthaalmedewerker. Er is een toog en er staan enkele tafeltjes. Het lijkt met een beetje verbeelding wat op een horecazaak, en dat is geen toeval. “We wilden hier echt voor de sfeer van een jobcafé gaan”, zegt Vandervorst. “Het eerste contact is hier laagdrempelig en verloopt in een ontspannen sfeer.”
Rond dat centrale jobcafé zijn er met behulp van gordijnen een aantal talent rooms gecreëerd. “Nieuwe kandidaten kunnen hun gegevens achterlaten in onze eerste room”, zegt Vandervorst. “Op een computerscherm kunnen ze uit verschillende talen kiezen. Kandidaten met wie we in andere kantoren niet kunnen communiceren, vertrekken veelal zonder dat we hen enkele basisvragen kunnen stellen, en dan zijn we die ‘kwijt’. Dankzij dit aanmeldsysteem hebben we nu wél hun gegevens en weten we in welke sector ze eventueel ingeschakeld kunnen worden. Dan kunnen we hen op een later tijdstip nog altijd contacteren, met wat vertaalhulp bij de hand.” De andere talent rooms zijn bedoeld voor gesprekken tussen kandidaten en de voor hen meest geschikte medewerker. “Kandidaten die geen afspraak hebben, kunnen even wachten tot die medewerker vrij is. Dankzij de afgescheiden talent rooms is er wat meer privacy.”
Tests met AI
Achter dit ‘publieke’ gedeelte, is er nog een moderne kantoorruimte waar alle medewerkers hun vaste werkplek hebben. “Ze zijn daar per team ingedeeld, zodat we die onderlinge wisselwerking behouden. Goed voor de algemene sfeer is ook dat we echt eilanden hebben kunnen creëren, iets wat op andere locaties moeilijker is als de gesprekken met kandidaten aan de bureaus moeten kunnen plaatsvinden.”
Roeselare is echt de ‘testlocatie’. “Afhankelijk van hoe het hier loopt, zal het concept uitgerold worden in andere steden. Ons eerste gevoel is alvast meer dan positief, op enkele kleine opmerkingen na.” Ook zijn er al voorzichtige tests met AI. “Het is de bedoeling dat gesprekken worden opgenomen zodat daar niet alleen een samenvatting van gemaakt kan worden, maar zodat er ook suggesties worden gedaan voor bijkomende vragen. Op die manier kunnen we minder ervaren consultants ook sneller inzetten en worden zij begeleid tijdens het afnemen van het interview.”
Het verschil maken
Stijn Vandervorst is sinds vorig jaar CEO bij Accent. Hij werkte 13 jaar lang in het buitenland voor internationale bedrijven. Met zijn jarenlange ervaring wil hij Accent helpen de uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt te tackelen. “De arbeidsmarktkrapte is een realiteit en zal alleen maar nijpender worden. Het wordt een bijzonder grote uitdaging om ervoor te zorgen dat die arbeidsschaarste onze welvaart niet afremt of zelfs keldert.”
Werknemers bij creëren kan de uitzendsector uiteraard niet. “Maar ik ben er wel van overtuigd dat wij het verschil kunnen maken door efficiënt te werken en mensen die op zoek zijn naar een job zo snel mogelijk naar werk te begeleiden, bij een werkgever waar ze zich goed voelen en dus lang blijven. Dat op zich is ook al een manier om de arbeidskrapte wat te milderen.”