Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Learning Bytes Festival: “De toekomst van leren ligt bij technologie”

Learning Bytes Festival: “De toekomst van leren ligt bij technologie”

  • 09/02/2024

In maart vindt in Kortrijk het Learning Bytes Festival plaats. Leerkrachten, trainers en L&D-managers ontdekken er hoe digitale technologie innovatie in hun organisatie kan stimuleren. Eén van de keynotespeakers is Monica Arés. Zij was eerder Head of Immersive Learning bij Meta en werkte voor Interactive Learning Labs bij Amazon. Nu is ze Executive Director of the Innovation, Digital Education, and Analytics (IDEA) Lab bij Imperial College, een vooraanstaande businessschool in Londen.

Wat doen jullie met IDEA Lab? 

“Bedoeling van IDEA Lab is om te verzekeren dat Imperial College continu blijft innoveren op het vlak van ‘leren’, door onder meer met artificiële intelligentie en virtual reality onderwijs en opleidingen te verbeteren. Onderwijs is lange tijd eenrichtingsverkeer geweest: we vertelden leerlingen en studenten wat ze moesten weten en hadden enkel standaardtests ter beschikking om hun kennis te meten. Nieuwe technologie biedt ons de tools om onderwijs meer ‘engaging’, gepersonaliseerd en adaptief te maken. AI kan patronen herkennen in grote datasets, VR en AR kunnen ons helpen met visualisaties. Door die samen te brengen, creëren we interessante ontwikkelingen op het vlak van leren.” 

Heeft u een concreet voorbeeld? 

“Tot voor kort bewaarden we al onze leerstof integraal als pdf’s, als video’s,… die gebruikers volledig moesten bekijken en analyseren. AI-taalmodellen brengen daar verandering in. Wij hebben al het materiaal van één van onze professoren verzameld in een databank en hebben op basis van al die data een gepersonaliseerde avatar gemaakt. In het leslokaal krijgen studenten les van de professor, maar thuis kunnen ze interageren met zijn persoonlijke avatar, die getraind is met alle beschikbare informatie. De antwoorden die de avatar geeft, zijn dankzij die gigantische database perfect gealigneerd met de inhoud van de cursus. Fysiek les krijgen is nog steeds zeer belangrijk, want leren is een sociaal gebeuren. Maar het klasgebeuren is dan vooral bedoeld om vragen te stellen, te debatteren of te brainstormen. Thuis kunnen studenten zich verdiepen in de leerinhoud. Die avatar zorgt er ook voor dat minder mondige studenten hun vragen thuis aan de avatar stellen.”

We zullen met al die mogelijkheden trouwens niet alleen de toekomst van onderwijs veranderen, maar ook die van werk.

Monica Arés

Hoe kunnen we onderwijsinstellingen overtuigen om nieuwe technologieën te implementeren? 

“Veranderingen doorvoeren is altijd uitdagend, zeker in het onderwijs, dat vaak nog sterk vasthoudt aan traditie en gewoontes. Vaak helpt het om eerst een technologische ‘laag’ toe te voegen aan wat al bestaat, om zo in de praktijk de meerwaarde ervan aan te tonen. Met dergelijke use cases zullen we hen kunnen overtuigen. Artificiële intelligentie is wel gemakkelijker uit te rollen dan virtual reality. AI kan je via je computer of mobiel toestel gebruiken, voor VR heb je headsets nodig. Dat is extra uitdagend. Omgaan met die nieuwe technologieën vraagt moed, maar het zou een schande zijn om het onderwijs niet aan te passen aan onze veranderende wereld. We zullen met al die mogelijkheden trouwens niet alleen de toekomst van onderwijs veranderen, maar ook die van werk.” 

Technologie is dus geen bedreiging? 

“Wel integendeel. We hebben lange tijd studenten getraind om bijna robots te zijn. Nu er echte robots zijn, kunnen wij focussen op mens zijn. En dat maakt technologie mogelijk. Wat ons onderscheidt van machines, is creativiteit, nieuwsgierigheid, probleemoplossend denken. Door onze menselijke vaardigheden complementair te gebruiken aan de mogelijkheden van technologie, wordt innovatie mogelijk. Op die manier zullen we problemen aankunnen die we vroeger niet konden oplossen: veiligere voertuigen bouwen, ziektes genezen, de klimaatverandering terugdraaien,…” 

Wat zal uw kernboodschap zijn op het Learning Bytes Festival? 

“Ik wil vooral aantonen hoeveel kansen er liggen, zodat luisteraars overtuigd zijn om mee de toekomst van leren vorm te geven. We zullen iedereen nodig hebben om die beweging in te zetten.”

De derde editie van het Learning Bytes Festival, dit jaar onderdeel van FTI Kortrijk, vindt plaats op woensdag 20 maart in Budascoop Kortrijk. Het thema is ‘Smart learning in a digital world’. Naast Monica Arés zal ook Steven Latré (VP R&D Machine Learning & AI bij imec) er spreken. Naast een mooi assortiment aan boeiende talks, staan er ook heel wat interactieve workshops op het programma. 

www.learningbytesfestival.be

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie