Goed onderwijs vormt de basis voor welzijn en welvaart. Het is de beste investering in de enige echte Vlaamse grondstof: kennis en talentontwikkeling. De kwaliteit van ons onderwijs daalt en dat is alarmerend. Bijsturingen zijn absoluut noodzakelijk. We willen dat iedereen zijn talenten ontwikkelt en door werk bijdraagt aan inclusieve economische groei waar iedereen beter van wordt.
Enkele van onze topprioriteiten en -verwezenlijkingen
1. Digitalisering van het onderwijs
Digitalisering biedt voor het onderwijs grote kansen. We moeten ervoor zorgen dat ICT in het onderwijs bijdraagt aan een sterker onderwijsniveau. Voka ontwikkelde een plan met concrete aanbevelingen om EdTech slim in te zetten. Lees meer
2. Levenslang leren
We blijven langer gezond en ook de loopbanen worden langer. Niet blijven bijleren tijdens je carrière is geen optie. Levenslang leren maakt mensen wendbaar. Vlaanderen scoort niet goed in levenslang leren. Voka werkt samen met het beleid om een versnelling hoger te schakelen. Lees meer
3. Duaal leren
Duaal leren in het secundair onderwijs staat nog in de kinderschoenen. Voka ziet veel potentieel in deze onderwijsvorm waarbij leerlingen deels in een onderneming en deels op school worden opgeleid. We willen sterker samenwerken met scholen om tegen 2030 te komen tot 10.000 duale leertrajecten per jaar in Vlaanderen. Lees meer
4. STEM-strategie
In de transities waar onze samenleving in de komende decennia doorheen gaat, zullen technologische oplossingen en innovatie centraal staan. Daarvoor hebben we knappe koppen en wetenschappers nodig, ook in de schoolbanken. We moeten kinderen en jongvolwassenen toeleiden naar STEM-studierichtingen. Met laagdrempelige oriënteringstesten vertrekken we vanuit de interesses en de talenten van elk kind om te tonen dat er misschien voor hen een STEM-toekomst is weggelegd. Voka start binnenkort met een pilootproject om een Talentcenter uit de grond te stampen in Vlaanderen. Lees meer
5. Kwaliteit
Vlaanderen is kampioen in de kostprijs van het onderwijs, en toch daalt de onderwijskwaliteit. Meer geld is daarom niet de oplossing. De organisatie van onze scholen moet anders. Schoolbesturen kunnen heel wat leren van hoe bedrijven georganiseerd zijn op het gebied van HR-beleid. Lees meer
Publicaties
CONTACT

Julie Beysens
Expert Onderwijs
Full bio of Julie Beysens
gerelateerde artikels

Maatgericht werkplekleren als sleutel tot sterker praktijkgericht onderwijs
De arbeidsmarkt kreunt onder de krapte: acht op de tien bedrijven hebben moeite om geschikt personeel te vinden. De noden zijn bijzonder acuut in technische sectoren, van bouw en chemie tot zorg en transport. De helft van de knelpuntvacatures situeert zich in technische beroepen. Toch dreigen we net nu belangrijke doelgroep uit het praktijkgericht onderwijs los te laten. Dat is geen goed idee.

Dringend actie nodig om jongeren voor STEM te doen kiezen
Opnieuw daalt het aandeel leerlingen in STEM-richtingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. En ook in het hoger onderwijs zitten STEM-opleidingen in het slop. Dat blijkt uit de nieuwe editie van de Vlaamse STEM-monitor.

TINC+ en GO! Talent laureaten van Voka STEMpact
Voka wil samen met scholen en ondernemingen bouwen aan sterk STEM-onderwijs in Vlaanderen. De ervaringen van de winnende scholen dienen als inspiratie voor de rest van Vlaanderen.

Sterker onderwijs dankzij duidelijke minimumdoelen
Eind vorige week kondigde minister Demir de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs aan. Deze kennisgerichte aanpak, startend vanaf de kleuterschool, is een van de hoekstenen in haar beleid om de onderwijskwaliteit op te krikken.

Hoe het Talentcenter jongeren helpt hun talenten te ontdekken en een studiekeuze te maken
Merel Dutry, doctoraatstudente aan de UGent, ontwikkelde samen met de universiteit en Voka testen om leerlingen te helpen ontdekken waar hun talenten en interesses liggen.

Het zevende specialisatiejaar is de brug naar werk die we moeten behouden
Met de modernisering van het secundair onderwijs kunnen leerlingen uit arbeidsmarktgerichte richtingen voortaan afstuderen na het zesde jaar, zonder zevende specialisatiejaar. Wat een logische vereenvoudiging lijkt, dreigt cruciale vakkennis en praktijkervaring overboord te gooien.