Goed onderwijs vormt de basis voor welzijn en welvaart. Het is de beste investering in de enige echte Vlaamse grondstof: kennis en talentontwikkeling. De kwaliteit van ons onderwijs daalt en dat is alarmerend. Bijsturingen zijn absoluut noodzakelijk. We willen dat iedereen zijn talenten ontwikkelt en door werk bijdraagt aan inclusieve economische groei waar iedereen beter van wordt.
Enkele van onze topprioriteiten en -verwezenlijkingen
1. Digitalisering van het onderwijs
Digitalisering biedt voor het onderwijs grote kansen. We moeten ervoor zorgen dat ICT in het onderwijs bijdraagt aan een sterker onderwijsniveau. Voka ontwikkelde een plan met concrete aanbevelingen om EdTech slim in te zetten. Lees meer
2. Levenslang leren
We blijven langer gezond en ook de loopbanen worden langer. Niet blijven bijleren tijdens je carrière is geen optie. Levenslang leren maakt mensen wendbaar. Vlaanderen scoort niet goed in levenslang leren. Voka werkt samen met het beleid om een versnelling hoger te schakelen. Lees meer
3. Duaal leren
Duaal leren in het secundair onderwijs staat nog in de kinderschoenen. Voka ziet veel potentieel in deze onderwijsvorm waarbij leerlingen deels in een onderneming en deels op school worden opgeleid. We willen sterker samenwerken met scholen om tegen 2030 te komen tot 10.000 duale leertrajecten per jaar in Vlaanderen. Lees meer
4. STEM-strategie
In de transities waar onze samenleving in de komende decennia doorheen gaat, zullen technologische oplossingen en innovatie centraal staan. Daarvoor hebben we knappe koppen en wetenschappers nodig, ook in de schoolbanken. We moeten kinderen en jongvolwassenen toeleiden naar STEM-studierichtingen. Met laagdrempelige oriënteringstesten vertrekken we vanuit de interesses en de talenten van elk kind om te tonen dat er misschien voor hen een STEM-toekomst is weggelegd. Voka start binnenkort met een pilootproject om een Talentcenter uit de grond te stampen in Vlaanderen. Lees meer
5. Kwaliteit
Vlaanderen is kampioen in de kostprijs van het onderwijs, en toch daalt de onderwijskwaliteit. Meer geld is daarom niet de oplossing. De organisatie van onze scholen moet anders. Schoolbesturen kunnen heel wat leren van hoe bedrijven georganiseerd zijn op het gebied van HR-beleid. Lees meer
Publicaties
CONTACT

Julie Beysens
Expert Onderwijs
Full bio of Julie Beysens
gerelateerde artikels

Nieuw STEM lessenpakket moet leerlingen weer enthousiast maken om voor STEM te kiezen
Het aandeel leerlingen dat voor STEM-onderwijs kiest, daalt voor het 4e jaar op een rij en was in de afgelopen 10 jaar nooit lager. Om meer jongeren enthousiast te maken voor STEM-richtingen lanceren de Vlaamse Ondernemers een lessenpakket voor de eerste graad in het secundair onderwijs.

“De talenten van morgen? Die moet je vandaag opleiden.”
De arbeidsmarkt snakt naar jonge mensen met de juiste skills én zelfinzicht.

Meer ambitie voor ons hoger onderwijs
Vlaanderen is een van de meest open en internationaal georiënteerde regio’s ter wereld. Willen we onze positie als open, exportgerichte kennisregio bestendigen, dan moeten we blijven investeren in onderwijs, onderzoek en innovatie.

De start van het nieuwe schooljaar: kunnen we dit jaar écht het verschil maken?
Het schooljaar is maandag gestart. De boekentassen zijn gevuld, de eerste lessen gegeven. Kunnen we dit jaar rekenen op voldoende, goed voorbereide talenten?

Een kantelmoment voor het duaal leren
In tijden van structurele arbeidsmarktkrapte, waarin 8 op de 10 bedrijven aangeven moeilijk personeel te vinden is duaal leren geen overbodige luxe. Toch blijft het aantal jongeren in duaal leren al jaren hangen rond de 6.000, terwijl er meer dan 30.000 werkplekken geregistreerd zijn. Hoe komt dat?

Maatgericht werkplekleren als sleutel tot sterker praktijkgericht onderwijs
De arbeidsmarkt kreunt onder de krapte: acht op de tien bedrijven hebben moeite om geschikt personeel te vinden. De noden zijn bijzonder acuut in technische sectoren, van bouw en chemie tot zorg en transport. De helft van de knelpuntvacatures situeert zich in technische beroepen. Toch dreigen we net nu belangrijke doelgroep uit het praktijkgericht onderwijs los te laten. Dat is geen goed idee.