Uit de nieuwe STEM-monitor blijkt dat het aandeel STEM-leerlingen in het secundair onderwijs in de periode 2023-2024 daalt met ongeveer 1,5 procentpunt ten opzichte van het referentiejaar 2021-2022. Ook in de periode 2022-2023 was er al een daling merkbaar. Het aandeel jongeren dat voor STEM kiest bedraagt 36,44% van alle leerlingen in het secundair onderwijs. Het tussentijds streefcijfer van 39% lijkt ver weg.
Oproep aan het beleid
Voka roept de Vlaamse regering op om een versnelling hoger te schakelen en te werken aan een ambitieus STEM-offensief, waarbij structurele keuzes worden gemaakt.
- Maak van STEM een echte beleidsprioriteit met sturende keuzes. Sensibiliseringscampagnes volstaan niet. Gerichte investeringen en stimuli voor onderwijspartners moeten STEM duurzaam versterken, van in de kleuterklas tot in het volwassenenonderwijs.
- Maak van structurele samenwerking tussen bedrijven en scholen de norm in het STEM-onderwijs.
Trek de kwaliteit en aantrekkelijkheid van STEM-richtingen substantieel op. Maak opleidingen toekomstgericht, innovatief en multidisciplinair, zodat ze jongeren aanspreken die willen meebouwen aan oplossingen voor klimaat, gezondheid of digitale samenleving.


