Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 16/12/2025

Wie groeit, kent groeipijnen. En moet snel kunnen schakelen tijdens het schalen. In deze rubriek gaan we dieper in op een groeipijn van jonge scale-ups. Deze keer is het de beurt aan Jordy De Loose, co-founder en COO/CIO bij Joule. Groeien als bedrijf is één ding, maar hoe groei je als ondernemer mee? Een gesprek over leiderschap, loslaten en het belang van duidelijke systemen.

Groeipijn

Van founder naar leider - hoe ontwikkel je jezelf mee met je bedrijf?

Joule helpt bedrijven om op een eenvoudige, schaalbare en zorgeloze manier fietsleasing aan te bieden aan hun medewerkers. Of het nu gaat om zelfstandigen, kmo’s of grote ondernemingen: het team van Joule begeleidt alles van a tot z. Van onboarding tot service, van administratie tot communicatie.

“In de kern willen we fietsleasing toegankelijk maken voor élke organisatie”, zegt medeoprichter Jordy De Loose. Samen met Laurens Verbeke en Nicolas Coudeville richtte hij het bedrijf op in 2020. Hun bedrijf telt intussen twintig medewerkers en de rol die ze als oprichters opnemen, verandert mee met elke groeifase. “De grootste shift? Meer richting geven. En dat begint met vertrouwen.”

De rolverdeling binnen het founders­team was van bij de start duidelijk: Laurens neemt marketing en sales voor zijn rekening, Jordy focust op operations en IT, Nicolas beheert alles rond finance en legal. “Die helderheid in taakverdeling, zeker in een beginfase, is essentieel als je wilt groeien”, zegt Jordy. “Maar met de groei komt een nieuwe uitdaging: hoe ontwikkel je jezelf mee met je bedrijf?”
 

Co-founder en COO/CIO van Joule, Jordy De Loose

Grijze zones

Een duidelijk takenpakket is één ding. Maar zodra je als bedrijf groeit, ontstaat er iets anders: grijze zones. “We merkten dat sommige collega’s spontaan dingen opnamen, omdat ze gemotiveerd waren of tijd hadden. Maar als je dat niet herdefinieert, wordt het onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is”, zegt Jordy. “Dat was voor ons een signaal: als we naar de volgende stap willen, moeten we de rollen en verantwoordelijkheden tijdig scherpstellen.

De oplossing begon bij luisteren. “We vroegen feedback, anoniem en in gesprekken. Daar kwam uit dat sommige verantwoordelijkheden niet helder waren. En dat kan je groei afremmen.”

Van doener naar richtinggever

Voor Jordy betekende groeien als ondernemer vooral: zijn rol herdenken. “Ik ben van nature een doener,” vertelt hij. “In het begin ga je er met drie gewoon keihard voor. Maar als je met een team werkt, wordt richting geven belangrijker dan zelf uitvoeren.”

Die evolutie kwam niet vanzelf. “Je moet jezelf heruitvinden. Niet alles meer zelf willen doen, maar mensen mee op weg zetten. Dat begint met vertrouwen en met het besef dat je als leider niet overal tegelijk kunt zijn.”

Vandaag stuurt Jordy een twee teams aan die  verantwoordelijk  zijn voor ‘driver succes’ en voor ‘productontwikkeling en innovatie’. “Ik probeer het overzicht te houden én te geven en tegelijk voeling te houden met de praktijk. Dat evenwicht blijft zoeken, maar het helpt om bewuste keuzes te maken over waar ik wél en niet op inzoom.”

Als je met een team werkt, wordt richting geven belangrijker dan zelf uitvoeren.

Met drie in tandem

De drie founders zijn al jaren goede vrienden. Dat blijft een sterkte. “We kunnen alles rechtstreeks tegen elkaar zeggen. Geen rond-de-pot-gedoe. Als iets niet goed zit, dan spreken we dat uit. Dat geeft vertrouwen, ook als het eens botst.”

Om werk en vriendschap in balans te houden, maakten ze van bij de start duidelijke afspraken. “We hadden in de beginjaren een aparte WhatsAppgroep voor werk en één voor vriendschap. Dat lijkt banaal, maar het helpt echt om het professioneel te houden.”

Ook vandaag blijven ze actief aan hun samenwerking werken. “We hebben vaste managementmeetings én een jaarlijkse driedaagse. Dat is geen teambuilding, maar echt een moment om stil te staan bij wat ons drijft, waar we naartoe willen, en hoe we samenwerken. Die openheid moet blijven. Want als je elkaar niet meer durft aan te spreken, voelen je medewerkers dat ook.”
 

"De grootste shift? Meer richting geven. En dat begint met vertrouwen."

Jordy De Loose, co-founder Joule

Cultuur als kompas voor groei

Een bedrijfscultuur ontstaat niet vanzelf en blijft ook niet vanzelf overeind bij groei. Daarom richtte Joule een intern team op dat mee nadenkt over hoe de waarden van het bedrijf zichtbaar blijven in de praktijk.

“Eén van onze waarden is fun but functional,” zegt Jordy. “Het mag plezant zijn, maar het moet ook werken. Dat geldt voor hoe we met elkaar omgaan, maar ook met klanten en leveranciers.” Soms vraagt dat ook om bijsturing. “Op een bepaald moment bracht bijna iedereen zijn hond mee naar kantoor”, zegt Jordy. “Heel tof, maar het werd wat veel. Dan bespreken we dat gewoon in de meeting, en maken we er duidelijke afspraken over.” Zo blijft de balans behouden tussen vrijheid en werkbaarheid. “We zijn een vrij bedrijf”, zegt Jordy. “Maar als iets té wordt, dan moeten we het kunnen formaliseren.”

Systeemgericht, met oog voor mensen

Jordy noemt zichzelf een systeemgerichte leider. “Ik geloof sterk in processen en ritme. Structuur maakt loslaten mogelijk. Maar tegelijk ben ik mensgericht. Ik wil tijd maken voor gesprekken. Aanwezig zijn. Meevoelen wat leeft.”

Hij bewaakt zijn helikopterzicht, maar duikt bewust af en toe in de details. “Niet om te controleren, wel om contact te houden. Zo merk je snel genoeg of iets fout dreigt te lopen, of juist net heel goed loopt.”

Wat hem helpt, is het denken in systemen. “Bijvoorbeeld: wie bereidt welke meeting voor? Waar bespreken we wat? Wie volgt welke KPI op? Dat klinkt operationeel, maar het heeft een enorme impact op leiderschap. Want het maakt verantwoordelijkheid concreet.”

Blijven leren, blijven delen

Leiderschap is ook: blijven groeien. Zo volgde zowel hij als zijn co-founders verschillende trajecten bij Voka. “Je leert altijd bij. Zeker van andere ondernemers.” Ook binnen het team wil hij dat stimuleren. “We organiseren lunch & learns waarin collega’s hun inzichten delen. Onze IT-manager heeft een opleiding rond AI gevolgd, en deelde dat nadien met het hele team. Zo maak je kennis tastbaar.”

Zelf kennis delen in het leiderschapsteam blijft een uitdaging. “Je kunt niet alles in vijf minuten doorvertellen. Maar we maken er werk van.” In hun managementmeetings komt het expliciet aan bod.

Wat Jordy gaandeweg leerde? “Je hoeft je als leider niet anders voor te doen dan je bent. Jij bént je bedrijf. Als je je eigen cultuur niet kunt belichamen, loopt er iets mis.”
 

Contactpersoon

Sophia De Bruyne

Manager Jong Ondernemen - Manager Communities - Ledenrelaties

Artikel uit publicatie

Proximus
Wintercircus
Soundfield
Deloitte Private
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
ING
Mensura
SDWorx