Waarom (Oost-)Vlaamse voedingsproducenten steeds meer kokkerellen met gezondere recepten en natuurlijke ingrediënten

Tekst Sam De Kegel
Meer en meer consumenten zoeken naar gezonde(re) alternatieven die ook lekker zijn. Ze kopen producten met natuurlijke ingrediënten en een duidelijke herkomst, maar die tegelijkertijd niet inboeten op vlak van smaak. Op zoek dus naar de heilige graal: een cocktail van gezondheid én genot.
Deze drie Oost-Vlaamse voedingsproducenten hebben die boodschap goed begrepen. Al loopt hun pad niet altijd over rozen.
Ingrizo, innovatieve leverancier van natuurlijke ingrediënten
Ruim twintig jaar geleden stelden consumenten zich nauwelijks vragen over de E-nummers op voedselverpakkingen. Vandaag willen consumenten steeds vaker weten wat ze eten en welke voedingsadditieven ze mee binnenspelen, van kleurstoffen tot smaakversterkers. Waar het merendeel vroeger synthetisch was, verschuift de voorkeur steeds meer richting natuurlijke alternatieven.
Sinds 2005 helpt Ingrizo, deel van de IFHS Group, haar klanten met natuurlijke technische oplossingen voor producten en processen in de voedingsindustrie en de gezondheidssector in de Benelux en daarbuiten.
Later breidde het bedrijf zijn activiteiten uit met sportvoeding en voedingssupplementen om in 2023 ook nog de dierenvoeding tot zijn rekening te nemen via de samenwerking met Cima Nutrition. “We willen een groot aantal spelers voorzien van ingrediënten die zoveel mogelijk van natuurlijke oorsprong zijn en een clear label bevatten. Dat betekent afstappen van additieven met E-nummers en teruggaan naar het natuurlijke hart van voeding en gezondheid”, zegt Marc Monteyne, ceo van de IFHS Group.
“Een typisch voorbeeld is mayonaise die je kan ‘stabiliseren’ met een synthetische emulgator, maar waar wij absoluut kiezen voor het gebruik van natuurlijke lijnzaadvezels die goed zijn voor het lichaam. Stuk voor stuk proberen we voor elk synthetisch ingrediënt een natuurlijke variant te zoeken. Zo onderscheiden we ons als innovatieve nichepartner met een frisse blik op productontwikkeling met focus op duurzaamheid, nutritionele meerwaarde en marktrelevantie.”
Het merendeel van hun medewerkers zijn voedingsingenieurs met een academische achtergrond in voedingstechnologie. Die diepgaande expertise stelt Ingrizo in staat om klanten te begeleiden in complexe reformulaties, zoals het verbeteren van de Nutri-Score of het verlagen van vet/suiker.
Ingrizo helpt voedingsbedrijven ook om voedselverliezen om te zetten in nieuwe producten. “Een van onze klanten die kaas maakt, had vroeger veel snijresten die nog perfect bruikbaar zijn. In ons labo gingen we aan de slag om daar een kaasspread van te maken met behulp van onder andere vezels en eiwitten.”
Ingrizo speelt een belangrijke rol in de health- en nutrition markt en investeert verder in kennis en contacten met producenten en externe onderzoekscentra om een leidende positie in te nemen.








