Confidas bestaat ruim 40 jaar en bouwde heel wat expertise op rond het produceren van hoogwaardige fruitsnoepen

Confidas heeft een jaarproductie van ruim 280.000 kilogram of 15 miljoen snoepjes.
Acht jaar geleden werd het bedrijf overgenomen door Luc Aelterman. Dit gaf een nieuwe boost aan de fruitsnoepproducent met een verdrievoudiging van de omzet tot gevolg.
Sinds de overname richt Confidas zich erop om dit ambachtelijke, traditionele product te laten aansluiten bij de huidige consumententrends rond gezonde voeding. Er kwam ook een extra positionering: naast pâtes de fruits als confiserieproduct ontwikkelt Confidas nu ook fruitenergierepen voor sporters.
15 miljoen snoepjes
Hun pâtes de fruits, meestal in fruitvormpjes, bestaat voor minstens de helft uit fruit (vaak tot 70%), suiker, glucosesiroop en pectine, een dikkingsmiddel dat gemaakt wordt van appels of citroenschillen. Ze worden vooral verkocht in pralinewinkels en bakkerijen. Confidas is de enige industriële producent van authentieke pâtes de fruits in België, goed voor een jaarproductie van ruim 280.000 kilogram of 15 miljoen snoepjes. Zaakvoerder Luc Aelterman: “Bij de samenstelling van onze recepturen is smaak het allerbelangrijkste. We streven er naar onze producten een lekkere, fruitige smaak te geven. Maar we gebruiken bewust geen ingrediënten die je in een fruitsnoepje misschien zou verwachten, zoals gelatine van dierlijke oorsprong. We streven ernaar om een maximumgehalte aan fruit te gebruiken in onze producten. We gebruiken ook geen artificiële ingrediënten of bewaarmiddelen. Elke vraag die we ontvangen over nieuwe toevoegingen of productsamenstelling wordt geëvalueerd in het licht van onze USP’s: vegan, natuurlijke toevoegingen, hoog fruitgehalte. We hebben inderdaad al de vraag gekregen om producten met collageen (gelatine) te maken. Daardoor mis je op korte termijn wellicht wat omzet, maar we vinden het belangrijk om als bedrijf een duidelijke identiteit te hebben.”
(lees verder onder de foto)

Zaakvoerder Confidas Luc Aelterman
Snel verteerbaar
Luc Aelterman houdt niet van de tweestrijd tussen gezonde versus ongezonde voeding. “Er zijn vooral gezonde en ongezonde voedingspatronen. Onze producten horen perfect thuis in een gezond voedingspatroon wanneer je ze met mate consumeert. Indien je elke dag 1 kg van ons product zou eten dan is er inderdaad een probleem. Overconsumptie van om het even welk voedingsmiddel is een probleem.”
Ook duursporters – zowel amateur als professioneel – lusten hun fruitsnoepjes meer en meer, als bron van snelle energie (koolhydraten). “Onze energierepen zijn een van onze sterkst groeiende producten en voldoen aan dezelfde behoefte als energiegels. Maar ze bevatten enkel natuurlijke ingrediënten, hebben een aangename textuur én ze zijn lekker”, vat Luc Aelterman samen. “Ons product is ook makkelijk verteerbaar. Onze repen bevatten geen vetten of vezels die de spijsvertering extra zouden belasten tijdens het sporten. En de glucose-fructoseverhouding wordt aangepast volgens de wensen van de klant.”
“Onze fruitsnoepen bevatten inderdaad suiker. Maar we denken niet dat consumenten daar negatief door verrast zijn. Het probleem ligt eerder bij producten waar suiker om smaakredenen wordt toegevoegd, terwijl dat niet nodig is of niet verwacht wordt. Door de textuur van onze snoepen smelten onze pâtes de fruits geleidelijk in de mond, waardoor de smaak langer aanwezig blijft. Dat zorgt doorgaans voor een sneller verzadigd gevoel dan bij harde of taaiere snoepjes, die je in stukjes kauwt en snel doorslikt”, besluit Luc.








