Subsidie beschikbaar voor zware elektrische vrachtwagens
In het kader van 'Clean Power for Transport’ lanceert de Vlaamse overheid een projectoproep voor laadoplossingen voor elektrische vrachtwagens (+4,25 ton). Alle sectoren komen in aanmerking.
In het kader van 'Clean Power for Transport’ lanceert de Vlaamse overheid een projectoproep voor laadoplossingen voor elektrische vrachtwagens (+4,25 ton). Alle sectoren komen in aanmerking.
Vanaf 1 januari 2024 gelden er nieuwe regels en verplichtingen als werkgever.
Via het systeem van het mobiliteitsbudget kunnen werknemers die al voldoende lang beschikken over (of in aanmerking komen voor) een bedrijfswagen, die omzetten naar een mobiliteitsbudget. Binnen dit budget kiezen ze dan voor een combinatie van vervoermiddelen die hen het vlotst en op de meest milieuvriendelijke manier op het werk krijgt. Vanaf 1 januari 2022 gelden enkele nieuwigheden.
Transporteren via de binnenvaart is voor Omnibeton daarom niet de goedkoopste oplossing, maar het biedt zoveel troeven dat de keuze snel gemaakt was.
In het kader van de actualisatie van het Vlaams Energie- en Klimaatplan heeft de Vlaamse regering beslist om het betold wegennet uit te breiden waarop de kilometerheffing voor vrachtwagens van toepassing is.
Vanaf 18 september lanceert de Vlaamse overheid een nieuwe oproep aan bedrijven die willen inzetten op duurzaam woon-werkverkeer.
Er wordt in het aanbod meer rekening gehouden met het toegenomen telewerk.
Vanaf 1 mei springt het licht op groen voor de fietsvergoeding. Wat moet je weten als werkgever?
Er kan geen sprake van zijn dat we de toegangspoort van Vlaanderen op de wereld zouden dichtduwen. Voka pleit ervoor om de nationale luchthaven alle nodige kansen op verdere ontwikkeling te geven. Doen we dat niet, dan zal de weerslag op heel het land en onze economie groot zijn. Een definitief stikstofkader is de eerste belangrijke horde die de Vlaamse regering moet nemen.
Duurzame mobiliteit is niet nieuw, maar als we kijken naar de klimaatuitdagingen waar we als samenleving voor staan, moeten we het over een andere boeg gooien. Projectmanager Roel Vanderbeuren van The New Drive, een mobiliteitsadvies- en projectmanagementbureau, tipt ons drie trends en maakt zich sterk dat groene mobiliteit ook mogelijk is in België.
Brussels Airport is sterk vragende partij om samen met de NMBS en de overheid een strategie uit te rollen voor een rechtstreeks internationale hogesnelheidstreinverbinding met de luchthaven van Zaventem. “Die verbinding staat in het federaal regeerakkoord, maar we moeten er nu ook echt werk van maken. Doen we dat niet, dan komt de concurrentiepositie van de tweede grootste economische poort van ons land in het gedrang”, zegt Elke Bossaert, accessibility manager bij Brussels Airport.
Maak een profiel aan voor:
Ben je Voka-lid? Dan krijg je ook: