Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • Zij-instromers zijn een goede noodoplossing

Zij-instromers zijn een goede noodoplossing

  • 13/09/2022

Onderwijsexpert Wouter Duyck ziet zij-instromers in het onderwijs als een noodoplossing. 
Een derde suggestie uit onze reeks '8 verbeterpunten voor een slimmer onderwijsbeleid'.

Met 2.818 waren ze in het schooljaar van 2020-2021, de zij-instromers, werknemers die hun baan in de privésector inruilen voor een job in het onderwijs. Dat waren er 15 procent meer dan het jaar ervoor en het hoogste aantal ooit. In 2015-2016 ging het nog om een kleine 2.300 mensen die de overstap maakten.

Naar een slimmer onderwijsbeleid: verbeterpunt 3

Schooldirecteurs klagen dat ze vacatures voor leerkrachten niet ingevuld krijgen. Gevolg: leerlingen brachten vorig jaar meer tijd door in de studiezaal dan hun lief was. Op korte termijn kunnen zij-instromers het lerarentekort mee helpen oplossen. Bovendien brengen ze veel ervaring en dito goesting mee naar het leslokaal. 

Wie naar het onderwijs overstapt vanuit de privésector en relevante werkervaring heeft, kan nu acht jaar anciënniteit meenemen als ze lesgeven in een knelpuntvak zoals Frans of wiskunde. Dat heeft geholpen om kandidaten over de streep te trekken, want de financiële drempel is een stukje weggenomen. Dat is een eerste stap in de goede richting, want daarvoor was het zo dat wie bijvoorbeeld twintig jaar relevante werkervaring in de privé had opgedaan, die anciënniteit niet kon meenemen en sowieso helemaal onderaan de ladder in het onderwijs begon. 

We leiden onze leerkrachten op om wiskunde en aardrijkskunde te geven en niet om een halve psychiater of de radicaliseringsexpert te zijn”

Wouter Duyck

Nu kan voor knelpuntvakken dus tot acht jaar anciënniteit meegenomen worden, maar voor vele professionals met een gezin is die acht jaar anciënniteit helaas onvoldoende. Bovendien moeten ze vaak eerst nog een extra lerarenopleiding volgen, want ze missen didactische competenties. Waarom verleiden we die zij-instromers bijvoorbeeld niet met een combinatietraject waarin ze hun lerarenopleiding combineren met voor de klas te staan, zonder anciënniteit en loon te moeten inleveren? Wie de overstap maakt vanuit de privé naar het onderwijs, doet dat absoluut niet voor het grote geld. Hij of zij is intrinsiek gemotiveerd, het zou al te jammer zijn dat ze voor die nieuwe carrière eerst hun spaarpotje helemaal moeten opsouperen.  

(lees verder onder de foto)

foto
Wouter Duyck, professor cognitieve psychologie en vicevoorzitter van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)

 

Voor Wouter Duyck is het plan dat Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts lanceerde om het lerarentekort op te vangen een noodoplossing. “Ik ben een koele minnaar van zij-instromers. Als we lerarenopleidingen organiseren, doen we dat toch omdat we ervan overtuigd zijn dat leraren in spe daar leren hoe ze kennis moeten overbrengen. Bovendien zijn goede IT’ers of burgerlijk ingenieurs niet per se goede leerkrachten. Heel wat topexperten in hun eigen onderzoeksdomein scoren pertinent slecht bij studentenevaluaties. Het lerarentekort moet je structureel aanpakken. De cijfers spreken immers boekdelen. Meer dan 30% van de afgestudeerden in de lerarenopleiding secundair onderwijs beslist om te stoppen met het vak binnen de vijf jaar. Als dit zou gebeuren binnen de artsenopleiding staat het land in rep en roer.”

Laat Voka je ondersteunen bij issues rond arbeidsmarkt & onderwijs

foto

Op zoek naar talent? Of wil je jouw personeel beter opleiden en langer aan boord houden? Voka kan jou ondersteunen bij jouw HR-beleid.

Lees meer

 

Contactpersoon

Arne Oosthuyse

Manager Opleidingen - Manager Arbeidsmarkt & Onderwijs