Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 10/04/2025

Het Peloton is een creatieve audiovisuele studio met een duidelijke missie: bedrijven ondersteunen in hun communicatie, via video, audio en fotografie. Maar ook intern staat er heel wat in beweging. De afgelopen drie jaar bouwde het bedrijf gestaag aan een duurzaam HR-beleid met een sterke focus op inclusie, open communicatie en persoonlijke ontwikkeling. “We wilden geen regeltjes uit onze duim zuigen. Daarom deden we bewust een beroep op experts en leerden we heel wat bij via het Voka Welt-traject en I-Diverso”, vertelt Margot Slangen, die bij Het Peloton verantwoordelijk is voor HR en marketing.

 

Organisch gegroeid

Margot begon zes jaar geleden als producer bij Het Peloton, maar na haar terugkomst uit zwangerschapsverlof merkte ze dat het bedrijf - tien medewerkers sterk - nood had aan meer structuur. “Martijn, onze oprichter, nam tot dan toe quasi alles op zich, maar dat werd gewoon te veel. We waren aan het groeien, en dat vroeg om duidelijke functieomschrijvingen, structuur op vlak van evaluatie, duidelijke normen en waarden, kortom een sterk HR-kader.”

Die kans liet Margot niet liggen. “Er was nood aan structuur, en ik voelde: dit is het moment om het aan te pakken,” blikt ze terug. Samen met oprichter Martijn, externe consultants en het Voka-lerend netwerk zette ze stap voor stap een stevig HR-beleid op poten. “Via dat traject kwam ik in contact met HR-profielen uit totaal andere sectoren,” vertelt ze. “En toch zaten we vaak met dezelfde vragen: hoe pak je evaluaties aan? Hoe motiveer je mensen om bij te leren? Het was verfrissend om te merken dat we allemaal worstelen met gelijkaardige uitdagingen. Je leert echt veel van elkaars aanpak.”

Er was nood aan structuur, en ik voelde: dit is het moment om het aan te pakken.

Margot Slangen, Het Peloton

Inclusie in de praktijk

Het thema inclusieve werkvloeren klinkt mooi, maar wat betekent het in de praktijk? “Eerlijk? Ik twijfelde eerst of Voka Welt wel iets voor ons was”, geeft Margot toe. “Maar dan besef je dat inclusie zoveel breder is dan culturele diversiteit alleen. Het gaat ook over leeftijden, karakters, groeipaden. Belangrijk is dat iedereen zich welkom voelt, kan meedoen en gemotiveerd blijft.”

Om dat waar te maken, ging Het Peloton aan de slag met het uittekenen van een sterke basis. “We hadden wel bedrijfswaarden, maar eerlijk? Ze leefden niet echt,” zegt Margot openhartig. “Ik wou die waarden verankeren in onze evaluaties en dagelijkse werking. Niet zomaar een poster aan de muur, maar iets dat écht gedragen wordt.”

Samen met het team ging ze daarom terug naar de basis. Tijdens workshops werden vage begrippen als ‘kwaliteit’ of ‘teamwork’ omgezet in klare taal. “Dat zijn brede termen, ja. Dus vroegen we ons af: wat betekent dat hier, bij Het Peloton?” Het werd dan ook meer dan een oefening in woorden. “Iedereen bepaalde een persoonlijk actiepunt. Zo bleef het niet bij mooie intenties, maar werd het iets tastbaars. En eigenlijk... het was ook gewoon een sterk verbindend moment als team.”

Inclusie gaat zoveel breder dan culturele diversiteit alleen. Het gaat ook over leeftijden, karakters, groeipaden,...

Margot Slangen, Het Peloton

Focus op feedbackcultuur

“Bij Het Peloton hadden we al eerder samengewerkt met I-Diverso, met wie we nadien ook het Voka Welt-traject uitvoerden. Zij speelden een essentiële rol in het ontwikkelen van de evaluatie- en feedbackflow binnen ons bedrijf, evenals in de opzet van de evaluatiegesprekken,” vertelt Margot. “Na onze eerste samenwerking waren we al goed op elkaar ingespeeld, wat de volgende stappen in het Voka Welt-traject aanzienlijk vergemakkelijkte. I-Diverso was goed vertrouwd met onze achtergrond, wat de samenwerking nog soepeler maakte.” Deze gedeelde ervaring heeft Het Peloton geholpen om haar aanpak verder te verfijnen en beter in te spelen op de specifieke behoeften van het bedrijf.

Een belangrijke verandering die I-Diverso aandroeg, was het structureren van feedback. Niet alleen van klanten, maar ook intern. “Feedback geven is iets waar we in de audiovisuele sector constant mee werken, maar we wilden het proces intern verder stroomlijnen,” aldus Margot. Het Peloton heeft sindsdien structurele evaluatiegesprekken geïntroduceerd, inclusief 360° feedback en groeigesprekken, terwijl er ook om de zes weken persoonlijke check-ins plaatsvinden om het proces verder te versterken.

Van woorden naar daden

Margot kijkt terug op de afgelopen jaren van intensief werk aan het HR-beleid van Het Peloton, en benadrukt het belang van duidelijke richtlijnen. “Wat ik anderen zeker zou aanraden? Begin met een duidelijk kader. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar zorg ervoor dat iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt,” zegt Margot. “Vanuit die helderheid kan je veel meer vrijheid geven.”

Bij Het Peloton blijft het echter niet bij woorden en plannen alleen. “We willen niet enkel de projecten van onze klanten versterken, maar ook onze eigen werkvloer,” aldus Margot. “Met aandacht voor mensen, communicatie en duurzame groei streven we ernaar om als een hecht peloton richting de eindmeet te gaan.”

 

 

Employer Branding in de picture 

Als audiovisueel bedrijf heeft Het Peloton een voorsprong als het gaat om employer branding. “Via social media geven we onze volgers graag een kijkje achter de schermen van ons bedrijf. We delen beelden van onze shoots, de sfeer op de vrijdagnamiddag aan onze bar, of gewoon dagelijkse momenten op kantoor,” legt Margot uit. “Dit geeft potentiële sollicitanten een goed beeld van de bedrijfscultuur, wat ook verklaart waarom we veel spontane sollicitaties ontvangen.”

Samen bouwen aan inclusieve werkvloeren

Ontdek Welt!

Logo ESF

Contactpersoon

Eugenia Cuyt

Projectmanager Arbeidsmarkt

Samen bouwen aan inclusieve werkvloeren

Maak vandaag nog het verschil voor jouw onderneming

Ontdek Welt
Gent Festival van Vlaanderen
imu - vzw - clearnox
imu - vzw - slimstock
imu - vzw - opt
NTX
Van Havermaet
Motionmakers
Unifiedpost Group partnerlogo
Wiels
Akkodis
Bofidi
brussels airport
Barrier
Jobat
Soundfield
Deloitte Private
Propaganda
BMW Juma Leuven - Mechelen
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Titeca
Propaganda
WV - Accent
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
Customer Collective
Deloitte
De Ridder
Econopolis
Facilicom
ING
Mensura
Orange
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey
Belfius
Premed
Groep JAM