Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 03/10/2025

Inclusiviteit en diversiteit zijn vandaag op elke werkvloer een thema. Nog al te vaak echter wordt het beschouwd als ‘mooi meegenomen’. Niet voor Holiday Inn en Holiday Inn Express in Hasselt. Beide hotels trekken een internationaal publiek en hebben een divers personeelsbestand. Inclusiviteit is er bijgevolg dagelijkse realiteit én een troef.

Petra Vandebriel is als management assistant en HR-verantwoordelijke sterk betrokken bij het dagelijkse reilen en zeilen van de hotels. “Met een lokaal beheer en als onderdeel van een internationale keten combineren we het beste van twee werelden: sterke kwaliteitsstandaarden en veel aandacht voor het menselijke aspect. Onze gasten verschillen in achtergrond, gewoonten, verwachtingen. Wil je hen écht welkom heten, dan moet je team dat ook uitstralen.” 

Dat vertaalt zich in een sterk HR-beleid met inclusiviteit en diversiteit als speerpunten. “We hebben een heel divers team. En dat werkt. Onze gasten voelen zich welkom, omdat ons personeel begrijpt wat hen verbindt én onderscheidt. Onze ervaring is dat als je inzet op inclusie, je tegelijk bouwt aan klantenbinding, personeelsbehoud én je toekomst als bedrijf. Wie dat negeert, zal talent mislopen en op termijn ook groei.”

Voka Welt

Om dat beleid verder uit te bouwen, nam Petra deel aan het Welt-traject van Voka - KvK Limburg. “Via groepssessies, individuele coaching en intervisie kregen we inzichten én handvaten. Heel waardevol en bruikbaar allemaal. De impact op onze werking is heel concreet. Het begon intern, met aandacht voor onboarding, communicatie en teamdynamiek. Maar het eindigde extern, met een grotere klantentevredenheid en een betere reputatie.” 

Die doorgedreven aandacht voor inclusiviteit zorgt er ook voor dat de medewerkers er zich thuis voelen. “We hebben weinig personeelsverloop, en wie toch vertrekt, komt vaak als flexi-jobber terug. Ik werk hier zelf al 36 jaar, maar elk contact met gasten of medewerkers blijft uniek. Er zijn hier letterlijk en figuurlijk geen drempels. Dit inzicht wil ik nog delen: diversiteit managen heeft geen einddatum, het is een permanent groeipad. Het is een proces dat begint bij je mensen, maar voelbaar moet zijn tot bij elke gast of klant.”

Holiday Inn en 
Holiday Inn Express Hasselt
in cijfers

  • 2 hotels
  • 60 vaste medewerkers
  • 197 kamers (108 + 89)
  • Lid van de IHG-keten
  • Beheer door ASHG

Samen bouwen aan inclusieve werkvloeren

Voka Welt

imu - vzw - vivium
imu - vzw - nbn
imu - vzw - clearnox
imu - vzw - orange
We Love Fruit | Werkfruit
imu - LI - FDS Promotions
imu - vzw - coface
Proximus
Wintercircus
Citymesh
Easi
Sylvester
Citymesh
Appsys
NTX
Van Havermaet
Motionmakers
Unifiedpost Group partnerlogo
Wiels
Akkodis
Bofidi
brussels airport
Barrier
Soundfield
Deloitte Private
Propaganda
BMW Juma Leuven - Mechelen
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Titeca
Propaganda
WV - Accent
XL Group
Banque de Luxembourg Belgium
Deloitte
De Ridder
Econopolis
Facilicom
Fightclub
ING
Mensura
Proximus
Orange
Recrewtment
SDWorx
Tormans
Vleemo
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey
Belfius
Premed
Groep JAM