Een familiebedrijf overdragen is geen vanzelfsprekendheid maar een proces dat vraagt om visie, vertrouwen en een goede voorbereiding. Het is een strategische keuze die je net zo bewust moet aanpakken als elke andere fase in de ontwikkeling van je onderneming.
“Overdracht is absoluut geen bijzaak. Je schrijft als overlater van een familiebedrijf een boek”, zegt Johan Deprez, vader van Jeroen. Samen met echtgenote Germana Breda is hij oprichter van Deprez Construct. “Om te weten wat er allemaal in dat boek moet staan, is begeleiding noodzakelijk.”
Het West-Vlaamse constructiebedrijf bouwt installaties voor de agro-industrie, bulk & recyclage én warehousing. Van valbrekers voor aardappelen tot robuuste losinstallaties voor binnenschepen: hun oplossingen zijn innovatief, maatwerk en wereldwijd inzetbaar. Vader, moeder en zoon zijn allen ingenieur, en dat voel je. “We denken in systemen”, legt Jeroen uit. “We lossen problemen op, dat is ons DNA.”

De overdracht binnen het familiebedrijf gebeurde bewust geleidelijk. Jeroen werkte eerst enkele jaren elders en draaide daarna lang mee in het familiebedrijf voor hij de fakkel overnam als eigenaar en CEO. Johan kreeg een nieuwe rol als senior advisor. “We hebben die overgang niet alleen goed voorbereid, maar ons ook laten begeleiden. Samen met het hele gezin namen we deel aan het Familio-traject van Voka - KvK West-Vlaanderen. Ook mijn broer, zelf niet actief in het bedrijf, was betrokken. Dat creëerde helderheid en draagvlak.”
De gesprekken met andere familiebedrijven waren een eyeopener. “Elke onderneming heeft een ander verhaal, maar de rode draad is herkenbaar. Het traject gaf structuur aan onze overdracht. Je krijgt handvaten van experten én steun van gelijkgestemden.” Vandaag vaart het schip onder leiding van Jeroen. “Als bedrijfsleider moet ik niet alles zelf doen, maar wel de koers bepalen. Dat leer je niet in je opleiding als ingenieur, maar door ervaring.”
Het menselijke aspect blijft een hoeksteen in het familiebedrijf. “Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. Zij zorgen ervoor dat klanten blijven terugkomen. Daarom investeren we in betrokkenheid, transparantie en waardering.” En de toekomst? Die ziet er ambitieus uit. “We willen blijven groeien. Want als wij groeien, kunnen onze klanten dat ook. En daar doen we het uiteindelijk voor.”
Deprez Construct
in cijfers
- Opgericht in 1984
- Tweede generatie familiebedrijf
- 90 medewerkers
- Jaarlijkse omzet: 20 tot 25 miljoen euro
- Projecten van 10K tot 15 miljoen euro wereldwijd