Goed onderwijs vormt de basis voor welzijn en welvaart. Het is de beste investering in de enige echte Vlaamse grondstof: kennis en talentontwikkeling. De kwaliteit van ons onderwijs daalt en dat is alarmerend. Bijsturingen zijn absoluut noodzakelijk. We willen dat iedereen zijn talenten ontwikkelt en door werk bijdraagt aan inclusieve economische groei waar iedereen beter van wordt.
Enkele van onze topprioriteiten en -verwezenlijkingen
1. Digitalisering van het onderwijs
Digitalisering biedt voor het onderwijs grote kansen. We moeten ervoor zorgen dat ICT in het onderwijs bijdraagt aan een sterker onderwijsniveau. Voka ontwikkelde een plan met concrete aanbevelingen om EdTech slim in te zetten. Lees meer
2. Levenslang leren
We blijven langer gezond en ook de loopbanen worden langer. Niet blijven bijleren tijdens je carrière is geen optie. Levenslang leren maakt mensen wendbaar. Vlaanderen scoort niet goed in levenslang leren. Voka werkt samen met het beleid om een versnelling hoger te schakelen. Lees meer
3. Duaal leren
Duaal leren in het secundair onderwijs staat nog in de kinderschoenen. Voka ziet veel potentieel in deze onderwijsvorm waarbij leerlingen deels in een onderneming en deels op school worden opgeleid. We willen sterker samenwerken met scholen om tegen 2030 te komen tot 10.000 duale leertrajecten per jaar in Vlaanderen. Lees meer
4. STEM-strategie
In de transities waar onze samenleving in de komende decennia doorheen gaat, zullen technologische oplossingen en innovatie centraal staan. Daarvoor hebben we knappe koppen en wetenschappers nodig, ook in de schoolbanken. We moeten kinderen en jongvolwassenen toeleiden naar STEM-studierichtingen. Met laagdrempelige oriënteringstesten vertrekken we vanuit de interesses en de talenten van elk kind om te tonen dat er misschien voor hen een STEM-toekomst is weggelegd. Voka start binnenkort met een pilootproject om een Talentcenter uit de grond te stampen in Vlaanderen. Lees meer
5. Kwaliteit
Vlaanderen is kampioen in de kostprijs van het onderwijs, en toch daalt de onderwijskwaliteit. Meer geld is daarom niet de oplossing. De organisatie van onze scholen moet anders. Schoolbesturen kunnen heel wat leren van hoe bedrijven georganiseerd zijn op het gebied van HR-beleid. Lees meer
Publicaties
CONTACT

Julie Beysens
Senior Adviseur Onderwijs
Full bio of Julie Beysens
gerelateerde artikels

Hoe het onderwijs het lerarentekort moet aanpakken
Bedrijven en scholen die kampen met HR-uitdagingen moeten actie ondernemen. Dit geldt evenzeer voor het onderwijs. Daarom deel ik vijf ideeën om het lerarenberoep te versterken.

Eerste Talentcenter ondersteunt kinderen bij studiekeuze
Voka richt het eerste Talentcenter op in Vlaanderen. In een Talentcenter worden kinderen tussen 12 en 14 jaar begeleid om de beste studiekeuze te maken die aansluit bij hun talenten en interesses.

Talentcenters: het belang van een juiste studiekeuze
De cijfers liegen er niet om: elk jaar verandert 4% van de leerlingen in het middelbaar van studierichting na een foute studiekeuze. Daar zijn allerlei redenen voor, maar de gevolgen zijn nefast en ze zijn voelbaar tot op de arbeidsmarkt. Met het Talentcenter heeft Voka in samenwerking met UGent een initiatief genomen dat het probleem moet aanpakken. Binnenkort gaat in Technopolis Mechelen een pilootproject van start.

Decreet ‘Vlaamse Toetsen’: belangrijke horde voor herstellen onderwijskwaliteit
Voka juicht de eerste goedkeuring van het decreet ‘Vlaamse Toetsen’ toe. We vinden hierin heel wat terug dat essentieel is om de onderwijskwaliteit te verbeteren.

Eindtermen: terug naar af…
We waren er zo dicht bij, na meer dan 20 jaar waren er eindelijk nieuwe eindtermen met onder meer extra aandacht voor STEM en digitalisering. Deze gemoderniseerde eindtermen zouden het niveau van ons onderwijs opnieuw aanscherpen. Nu het Grondwettelijk Hof de eindtermen vernietigd heeft, moeten we opnieuw naar af…

Behoud de ambitie in de eindtermen
Wie denkt dat gedetailleerdere eindtermen zorgen voor eenheidsworst, gaat voorbij aan deze twee feiten. Ten eerste dat meer ambitie in de eindtermen noodzakelijk blijft en ten tweede dat de keuze voor een school meer afhangt van de manier waarop ze de eindtermen realiseert dan van de inhoud van de leerstof.