Skip to main content

Plato Food

Ben je actief in de voedingssector en wil je jouw netwerk verbreden en nieuwe opportuniteiten ontdekken? Deel dan kennis en ervaringen met gelijkgestemden en groei als onderneming.

Deze Plato-groep richt zich specifiek op KMO-zaakvoerders en beslissingsnemers uit voedingsbedrijven. 

📓 Ontdek meer over het traject in de verschillende tabs

De voedingsmarkt is in constante verandering. Op de hoogte blijven van alle nieuwe trends is niet vanzelfsprekend. Er zijn oneindig veel uitdagingen. Een heldere strategie is dan ook noodzakelijk.

In dit Plato-traject brengen wij 15 gelijkgestemde zaakvoerders uit de voedingssector samen om in een open en vertrouwelijke omgeving ervaringen en knowhow met elkaar te delen.

Jullie bepalen zelf de topics die in de sessies aan bod zullen komen, maar dit kunnen enkele uitdagingen zijn:

  • Private label versus merken
  • Verpakking als marketingtool
  • Hoe ga je nieuwe markten definiëren?
  • Wat zijn de voordelen van 'scenarioplanning' en hoe pak je dat aan?
  • Hoe trek je talent aan en hoe behoud je het?
  • De macht van de grootdistributeurs
  • Hoe ga je om met duurzaamheidsvereisten van grote supermarkten?
  • Hoe bouw je een duurzame relatie uit en kom je tot een echt partnership
  • Belang van keurmerken: Halal, BRC, IFS,...
  • Exportsales- en marketingstrategie
  • Bedrijfsgetuigenissen en -bezoeken
  • Organisatiestructuur bij export
  • ...

Kick-off 14 en 15 maart

  • 10 maandelijkse sessies, verspreid over 1 jaar
  • 1 informele sessie
  • 1 overkoepelende sessie met alle andere Plato-groepen.
  • Begeleiding door 2 ervaren mentoren en een Voka-coördinator

👩👨 Deze mentor leidt het traject in goede banen

Jean-Marc Verwee

Na zijn studies startte Jean-Marc als marketingmedewerker in het familiebedrijf Unidis, groothandel in voeding.

Na de verkoop van het bedrijf kwam hij terecht bij De Vleesmeesters, een slagerij en traiteurketen met een honderdtal winkels. Na eerst verkoopmanager en aankoopdirecteur te zijn, groeide hij uit tot CEO via een management buy-out.

Na de succesvolle acquisitie en integratie van Budgetslagers verkocht hij zijn aandelen om projectleider te worden van Netinvest. "Het is een project waarbij we jongeren uit de Gentse jeugdzorg aan een woning willen helpen."

"Mijn expertise bevindt zich voornamelijk op niveau van foodretail en het aansturen van een middelgroot bedrijf waarbij aspecten van HR, verkoop en marketing, aankoop, integratie, logistiek een belangrijke rol spelen."

Jean-Marc Verwee

Getuigenis van een deelnemer

Katrien Pauwels

Katrien Pauwels startte in 2001 samen met haar partner Tom Janssen OR Coffee Roasters, een specialty coffee branderij en pionier in de Belgische specialty coffee industrie.

OR is vandaag nog steeds de enige die 100% van zijn koffiebonen rechtstreeks aankoopt bij de boeren in de landen van herkomst. "Deze manier heet Direct Trade en is de beste manier om de kwaliteit van de koffie en eerlijke handel te garanderen. Tot de uitbraak van het virus leverden we quasi uitsluitend aan de horeca. Sindsdien schakelden we over naar de kwalitatieve retail". 

Een verhaal met vallen en opstaan dat gepaard ging met uitdagingen rond positionering. Daarbij wil Katrien trouw blijven aan haar dna. Een van de slagzinnen luidt daarom niet voor niets: “Change the world. Start with OR Coffee”. "De wereld veranderen met koffie klinkt misschien heldhaftig en naïef, toch zijn wij ervan overtuigd dat elke stap zijn impact heeft".

Katrien Pauwels

"Sommige dingen kan ik niet bespreken met medewerkers of familie en waarover ik anders helemaal alleen zou moeten nadenken. Dat kan wel binnen een Plato-groep."

Luc Aelterman (Confidas) - deelnemer

Wil je meer informatie rond dit groeitraject? Laat hieronder je gegevens achter en wij contacteren je zo snel mogelijk!

Meer info via https://www.voka.be/privacy

Contactpersoon

Inya Synhaeve

Groeitrajecten - Internationaal Ondernemen

Wanneer

Prijs

Voka-leden: € 1.200 (excl. btw)

Niet-leden: op aanvraag

Voorwaarden

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

VLAIO

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat