Ben je actief in de voedingssector en wil je jouw netwerk verbreden en nieuwe opportuniteiten ontdekken? Deel dan kennis en ervaringen met gelijkgestemden en groei als onderneming.
Wat is Plato Food?
De voedingsmarkt is in constante verandering. Op de hoogte blijven van alle nieuwe trends is niet vanzelfsprekend. Er zijn oneindig veel uitdagingen. Een heldere strategie is dan ook noodzakelijk.
In dit Plato-traject brengen wij 15 gelijkgestemde zaakvoerders uit de voedingssector samen om in een open en vertrouwelijke omgeving ervaringen en knowhow met elkaar te delen. Dit traject is specifiek gericht op productiebedrijven actief in de voedingssector.
Topics
Jullie bepalen zelf de topics die in de sessies aan bod zullen komen, maar dit kunnen enkele uitdagingen zijn:
- Hoe ga je als voedingsbedrijf om met de stijgende grondstofprijzen?
- Hoe trek je talent aan en hoe behoud je het?
- Wat zijn de voordelen van 'scenarioplanning' en hoe pak je dat aan?
- Hoe ga je nieuwe markten definiëren?
- Optimalisatie van productieprocessen
- Onderhandelen
- Exportsales- en marketingstrategie
- Organisatiestructuur, HR en loonbeleid
- Bedrijfsgetuigenissen en -bezoeken
- ...
Verloop traject
Kick-off 7 en 8 december 2023
- 9 maandelijkse sessies, verspreid over 1 jaar
- 1 informele sessie
- 1 overkoepelende sessie met alle andere Plato-groepen.
- Begeleiding door 2 ervaren mentoren en een Voka-coördinator
"Sommige dingen kan ik niet bespreken met medewerkers of familie en waarover ik anders helemaal alleen zou moeten nadenken. Dat kan wel binnen een Plato-groep."
Luc Aelterman (Confidas) - deelnemer
Getuigenis van een deelnemer
Katrien Pauwels
Katrien Pauwels startte in 2001 samen met haar partner Tom Janssen OR Coffee Roasters, een specialty coffee branderij en pionier in de Belgische specialty coffee industrie.
OR is vandaag nog steeds de enige die 100% van zijn koffiebonen rechtstreeks aankoopt bij de boeren in de landen van herkomst. "Deze manier heet Direct Trade en is de beste manier om de kwaliteit van de koffie en eerlijke handel te garanderen. Tot de uitbraak van het virus leverden we quasi uitsluitend aan de horeca. Sindsdien schakelden we over naar de kwalitatieve retail".
Een verhaal met vallen en opstaan dat gepaard ging met uitdagingen rond positionering. Daarbij wil Katrien trouw blijven aan haar dna. Een van de slagzinnen luidt daarom niet voor niets: “Change the world. Start with OR Coffee”. "De wereld veranderen met koffie klinkt misschien heldhaftig en naïef, toch zijn wij ervan overtuigd dat elke stap zijn impact heeft".