De start-up Smart Symbols uit Kortrijk lijkt met het gelijknamige softwareplatform wel een gat in de markt gevonden te hebben. Het platform biedt leerkrachten die werken met peuters en kleuters een handig overzicht van de cognitieve en sociale vaardigheden van hun leerlingen. “Leerkrachten die het uittesten, zeggen nu al dat ze niet meer zonder kunnen. Dat is het grootste compliment.”

David Minne ontwikkelde het softwareplatform Smart Symbols samen met zijn broer Peter, toen hij als ICT-verantwoordelijke werkte aan een Smart Education@schools-project bij scholengroep Moorsledegem. Al snel werd duidelijk dat het platform te waardevol was om binnen één scholengroep te houden, en dus startte Minne een eigen bedrijf om Smart Symbols verder uit te rollen, ondersteund door imec.istart. Het bedrijf maakt deel uit van het Vlaamse <edtech/station>, een groep bedrijven die zich met steun van de Vlaamse overheid inzetten om met technologie het onderwijs te verbeteren, te ondersteunen of toegankelijker te maken.
“In het peuter- en kleuteronderwijs is het vrije, zelfstandige spel een belangrijk onderdeel van het uurrooster”, legt David Minne uit. “Dat vrije spel is noodzakelijk om bepaalde cognitieve en sociale vaardigheden aan te leren aan de kinderen. Sommige van die vaardigheden zijn ook noodzakelijk om te mogen overgaan naar het eerste leerjaar. Een bepaald aantal blokken kunnen stapelen bijvoorbeeld, of tot een bepaald getal kunnen tellen. Op dit moment moet de leerkracht dat voor alle gemiddeld 20 kinderen in de klas op eigen houtje bijhouden. Daarnaast wordt ook nog verwacht dat die leerkracht onthoudt of een bepaalde leerling al voldoende in de schrijfhoek of zandtafel heeft gespeeld, en bijvoorbeeld niet te vaak voor de tablet of bouwhoek kiest.”
Onmisbaar om de vaardigheden van kleuters bij te houden.
Pengreep
Smart Symbols biedt leerkrachten een tool om op een eenvoudige manier bij te houden welke kinderen waar en met wie hebben gespeeld, en wat ze al kunnen. “Zo kan de leerkracht de leerlingen stimuleren om de speelhoek te kiezen waar ze nog niet of weinig hebben gespeeld. Peuters en kleuters kunnen zelf op het scherm aanduiden waar ze willen spelen. Leerkrachten kunnen beslissen om bepaalde activiteiten die dag niet aan te bieden. Ziet een leerkracht dat een kind een bepaalde vaardigheid onder de knie heeft, kan hij of zij daar een foto van nemen en die in ons platform stoppen. Een foto zegt zoveel meer dan woorden: probeer maar eens te omschrijven dat een kind de verkeerde pengreep hanteert, bijvoorbeeld.” Intussen hebben al zo’n 200 scholen ingetekend op Smart Symbols. “De feedback die we krijgen van leerkrachten is enorm positief. We horen vaak dat ze niet meer zonder kunnen”, zegt Nieves Canada. “Elke 2 weken organiseren we een infomoment in een school die al met Smart Symbols werkt, om geïnteresseerden de kans te geven om het te leren kennen.”
Er is nog enorm veel groei mogelijk op de Vlaamse markt, maar Smart Symbols zet nu al stappen in het buitenland. “Bepaalde scholen in Spanje, Engeland en Finland die per toeval over Smart Symbols hoorden, gebruiken ons platform nu ook. We hebben het platform intussen al laten vertalen in 6 talen. We willen Smart Symbols graag verder uitrollen in het buitenland. Een groot deel van onze opbrengst investeren we op dit moment dan ook in de ontwikkeling en internationalisering van ons platform, om het alle kansen te geven. Om onze internationale ambities te ondersteunen hebben we onlangs ook een kapitaalronde afgerond met SI3 Fund, imec.istart en bestaande aandeelhouders.”