Kokoro uit Brugge zet met fitcoins, coaching, training en advies in op het welzijn van ondernemers en medewerkers in organisaties. De focus is steeds fysiek én mentaal. “CEO’s zeggen altijd dat hun mensen het belangrijkste zijn, maar zeker in moeilijkere tijden zoals nu merken we dat de investering daarin vaak achterblijft. Nochtans hangen de resultaten sterk samen met de energie van mensen”, vertelt Tim De Vilder.

Iron Managers legde de basis. Onder die naam coachte kinesitherapeut De Vilder 20 jaar lang managers in 3 jaar tijd naar het afwerken van een volledige triatlon. In 2020 werd dit omgevormd tot een community van ondernemers die diverse sporten op allerlei niveaus willen doen. “We combineren bewegen, business en beleving in buitenlandse trips, deelname aan wedstrijden en 7 businessevents per jaar, telkens met een boeiende spreker. Omdat ik van in het begin ook samenwerkte met andere disciplines richtte ik 15 jaar geleden Peak Level op, waarin we individuele sporters (fiets, mtb, triatlon, lopen) voorbereiden naar een doel, met diverse coaches en experten onder 1 dak. We hebben ook een community waarbij we in groep lopen, fietsen en coretrainingen doen.”
Uit de vele contacten met individuele ondernemers kwam de vraag om ook hun bedrijven te coachen. “Daaruit ontstond Peak Level Business, maar omdat we te veel een puur sportimago kregen, doopten we het om tot Kokoro, Japans voor ‘waar heart, mind en body samenvallen’. Bij ons is dat business, body en mind. Wij ondersteunen organisaties richting fysiek en mentaal fitte medewerkers. We kijken wat nodig is, coachen de ondernemer 1 op 1 of zorgen dat een team beter samenwerkt, en geven trainingen in aparte workshops of langere leiderschapstrajecten rond thema’s als verandering, werkdruk, productiviteit, persoonlijke groei en teamspirit.”
We zijn partner in gezond ondernemen.
Fitcoins
Naast training, coaching en advies waarbij Kokoro in het bedrijf van de klant of op locatie werkt, biedt het ook fitcoins aan als platform. “We merkten dat organisaties bij gezondheid vooral denken aan fysieke fitheid, sport, en toewerken naar fysieke challenges. Het zijn echter niet de 20% sportievelingen, maar de 80% anderen die je moet bereiken. Die fitcoins belonen mensen als ze zich inzetten voor hun gezondheid, fysiek, maar ook door een opleiding te volgen, of door samen yoga te doen met een collega. Dus connectie is ook belangrijk. Elke klant heeft zijn eigen community die samen beslist hoe je fitcoins kunt verdienen – wel altijd via beweging – maar ook aan wat je ze uitgeeft: een goed doel, een teambuilding of individuele cadeautjes. Ex-baskettopper Ann Wauters is ambassadeur van onze fitcoins, die in april een nieuwe naam en een meer personaliseerbare vorm zullen krijgen.”
“Fit word je door terug te gaan naar de basis: niet supplementen – de finetuning – of grootse prestaties – het tussenniveau – maar eenvoudig basis energy management: slaap, ademhaling, simpele beweging, voeding en social support. Je kunt met kleine aanpassingen al veel doen. Bedrijven investeren vaak veel geld in timemanagementcursussen, terwijl het fundament niet goed zit. Bouw van daaruit op, en je gaat voor veel minder geld veel meer rendement hebben.”