Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De groeimindset van Cubitec en hoe Bryo Scaleup daaraan bijdroeg
Cubitec
  • 10/11/2020

De groeimindset van Cubitec en hoe Bryo Scaleup daaraan bijdroeg

Cubitec is een jong SaaS-bedrijf dat digitale klantenportalen op maat maakt. Dit voorjaar stapten ze in Bryo Scaleup Blended Learning om gericht aan hun groei te werken. We spraken met co-founder Michiel Steegmans over hun groei ervaringen en -ambities, hun de visie op partnerships en hun low code-approach.

Wat doet Cubitec en hoe ziet jullie aanpak eruit?

“Wij creëren een digitale geïntegreerde omgeving waarin klanten of medewerkers vlot de nodige bedrijfsinformatie kunnen raadplegen (waarbij gevoelige informatie onzichtbaar blijft). De sectoren die we nu bedienen zijn vooralsnog zeer divers. Op termijn zou het wellicht interessant zijn om te kunnen specialiseren. Onze klanten zijn meestal grotere KMO’s, onder andere bijvoorbeeld de Colruyt Group.”

“Wij ontwikkelen softwareproducten op een efficiënte manier, namelijk via low code. Doorheen de jaren hebben we veel aparte bouwblokken ontwikkeld. Daarmee kunnen we nu snel oplossingen op maat bieden door bestaande modules die relevant zijn voor de klant te combineren.”

Welk traject legden jullie al af met Cubitec, en hoe zien jullie groeiambities eruit?

“We zijn gestart aan het begin van 2019  met drie oprichters. Nu zijn we onze negende medewerker aan het aanwerven. Aankomend jaar verwacht ik nog minstens drie mensen aan te nemen. Onze ambitie is om volgend jaar tweemaal de omzet van 2019 te draaien. Dat betekent dat we een nieuw klantportfolio moeten aanboren en nieuw personeel aanwerven, iets waar ik mij sinds een paar maanden volledig aan wijd. Voorheen werkte ik zelf veel op de softwareontwikkeling, maar dat kan ik nu meer uitbesteden. Het is belangrijk om voldoende ruimte te hebben om actief op die uitbreiding te kunnen inzetten.”

Dankzij Bryo hebben we een andere mindset ontwikkeld en concrete tools ontdekt om ons bedrijf te laten gaan groeien.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jullie groei?

“Wat echt een wereld van verschil maakt, is dat we nu ons verhaal tastbaar maken. Daar worstelden we voorheen echt mee. Zowel voor inbound als outbound versterkt het je bedrijf als je kunt vertellen én tonen wat je doet, wat een gigantisch verschil maakt voor je groeikansen. Dat we technisch goed zitten en sterke complexe software kunnen bouwen, is een feit. Nu wéten mensen dat ook!”

“Het belang van jezelf kunnen verkopen en nadenken vanuit het perspectief van de klant is iets wat ons bij Bryo duidelijk is geworden. Het bood niet direct hét antwoord, maar heeft ons er wel bewust van gemaakt.”

Wat zijn nog significante zaken die je bij Bryo hebt opgepikt?

“Voordat we aan Bryo begonnen hadden we eigenlijk geen concrete groeiambities. Dankzij Bryo zijn we daarover beginnen nadenken. We leerden bijvoorbeeld hoe je KPI’s en andere doelstellingen bepaalt. Er was ook een zeer interessante sessie over Objective Key Results (OKR’s). OKR’s zijn eerder kwalitatieve doelen, zoals een betere gebruikservaring, die haalbaar worden gemaakt via tastbare metrics. Het zorgt er ook voor dat al je medewerkers met de neus in dezelfde richting staan, iets wat heel belangrijk is voor een jonge onderneming.”

Hoe belangrijk zijn partnerships voor jullie?

“Bij Cubitec focussen we puur op onze software expertise. Als we andere competenties nodig hebben, bijvoorbeeld business analyse of marketing, dan zoeken we daarvoor een partner. Momenteel werken we bijvoorbeeld samen met anderen voor o.a. grafisch ontwerp en wireframes. We zien ook nog opportuniteiten voor partnerships in IoT en machinelearning – bedrijven die kunnen ‘aanhaken’ op ons product.”

Michiel Steegmans

“Denken vanuit een ecosysteem kan echt voordelen bieden voor agencies. Je behoudt de focus op je eigen productkwaliteit, maar levert met behulp van partnerships wel een compleet product aan je klant.”

Wat is een groeihefboom geweest voor jullie?

“Ik denk vooral de mindsetshift richting groeien, plus het inzicht dat we moeten communiceren over onze capaciteiten en service. Daarnaast hebben we afgelopen voorjaar financiering opgehaald. Ook zonder dat geld hadden we voort gekund, maar het biedt toch iets meer ademruimte in je cashflow als jong bedrijf. Wij konden daarmee met een gerust hart extra mensen aannemen om verder te bouwen aan onze groei.”

Op welk vlak kunnen jullie nog ondersteuning gebruiken?

“We zouden heel graag onze low-code technologie B2B willen vermarkten, maar het ontbreekt nog aan een goede product-market fit. Er liggen o.a. nog vraagstukken rond de mogelijke noden van andere gebruikers, de UI en instructiedocumentatie. Corporate venturing van ons low-code platform Nabu zou voor ons dan ook heel interessant zijn, zodat we een testcase krijgen en samen met een ervaren speler de tools verder uit kunnen werken. Wij staan open voor opportuniteiten!”

Bryo biedt een ongedwongen vertrouwenskader waar je alles kunt delen of vragen.

Wat vind je van de gecombineerde aanpak van Bryo, namelijk de individuele coaching en gezamenlijke sessies?

“Dat is een goede wisselwerking. Enerzijds kunnen we via onze coach topics aanbrengen die voor ons relevant zijn. Zo gaan we in december aan de slag met het samenstellen van een Raad van Advies. Onze coach gaf ons al enkele punten om voor te bereiden en gaat actief op zoek naar potentiele kandidaten via het brede netwerk van Voka.”

“Anderzijds is het sparren tijdens de gezamenlijke sessies met andere ondernemers zeer waardevol. Daarnaast heb ik ook al individuele gesprekken gehad met deelnemers uit andere sectoren die voor een soortgelijke uitdaging staan. Zulke gesprekken bieden een andere invalshoek.”

Wat is volgens jullie echt de meerwaarde van Bryo?

“Dat je wordt uitgedaagd om uit je eigen ‘echokamer’ te treden en daardoor nieuwe perspectieven kunt ontdekken. De input en thema’s hebben me al vaak aan het denken gezet. Bryo biedt een vertrouwenskader om zaken te vragen en delen, op een ongedwongen manier. Het heeft voor ons tastbaar gemaakt welke stappen en procedures mogelijk zijn om écht aan groei te werken.”

Benieuwd wat Bryo voor jouw startende onderneming kan betekenen?

Neem contact op met de Bryo-coach uit jouw regio voor vrijblijvende informatie.

 

Klaar om werk te maken van je groei?

Dan is Bryo Scaleup iets voor jou! We gaan er samen voor zorgen dat jouw omzet van 100.000 euro per jaar stijgt naar 1.000.000 euro per jaar. We gaan samen voluit al jouw uitdagingen aanpakken. Dat doen we via coaching, netwerken en een expertenraad. Lees meer

Ik wil meer weten over Bryo!

Klik hier
Gosselin
VZW - De Tijd - Podcast
Welt white paper
VZW - Look&Fin
VZW - IMU - Polestar
CapitalAtWork
Deloitte
De Ridder
facilicom
ING
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
Rombit_corporate partner
SD  Worx
Tormans
Deloitte Private
pfl
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse