Overslaan en naar de inhoud gaan
Map

Cleantech op de bouwwerf

  • 20/02/2023

Met de start-up Bright Energy vervangen de broers Sam en Arne en hun zus Lisse Van Acker de vervuilende dieselgeneratoren op bouwwerven door slimme, groene batterijen. “Ecologie alleen telt niet, je moet een oplossing creëren die superieur is op alle vlakken. Enkel zo kan je een ware transitie naar hernieuwbare energie op de bouwwerf teweegbrengen.”

foto

 

Op bouwwerven gebruiken aannemers dieselgeneratoren omdat de kleine netaansluitingen niet sterk genoeg zijn om grote toestellen zoals torenkranen van vermogen te voorzien. Founder Sam Van Acker: “Torenkranen vragen heel grote vermogenspieken, waardoor de rest van de straat problemen kan ondervinden. Daardoor zal Fluvius grote netaansluitingen vaak niet goedkeuren en krijgen aannemers op werven meestal slechts een kleine netaansluiting.” 

Bright Energy vervangt die vervuilende generatoren door een batterij tussen de kleine netaansluiting en de werf te plaatsen. Die levert niet alleen voldoende vermogen, maar stoot ook minder CO2 uit. Sam Van Acker: “We zorgen dat we de pieken voor de torenkranen uit onze batterij kunnen leveren én de batterij kunnen opladen aan de kleine netaansluiting.” 

Van testcase tot AI -product 

Hun allereerste batterij stond op een bouwwerf in Hamme. “We zijn gestart in een oude, oranje, geblutste container die we volstaken met batterijen, met een kleine airco aan de buitenkant. We kozen bewust voor een zo moeilijk mogelijke testcase, maar slaagden met brio. De opdracht was nadien om er een echt ‘product’ van te maken, want die container konden we nog niet transporteren, er zaten ook nog geen stekkers in. Met de hulp van Vlaio evolueerden we snel naar batterij-units die veel compacter zijn en waarbij aannemers onmiddellijk kunnen inpluggen.” 

Bright Energy gebruikt artificiële intelligentie om de batterij op te laden wanneer de energie goedkoper is. "Om ervoor te zorgen dat onze duurzame oplossing een logische keuze wordt voor aannemers, wordt de mobiele batterij zo economisch mogelijk ingezet. Er zijn twee grote kosten: de huur van het equipment en de energie die je verbruikt. De huur van het equipment is de grootte (maat) van de batterij die je nodig hebt maal de duurtijd dat je ze inzet. De grootte van de batterij maken we zo klein mogelijk door met een modulair systeem te werken. Het batterijsysteem wordt opgebouwd uit mobiele en schaalbare blokken die gekoppeld kunnen worden om aan een hoger vermogen en dito capaciteit te komen indien er een extra torenkraan bij komt. Zo heeft de aannemer altijd de juiste hoeveelheid batterijcapaciteit op zijn werf staan. De duurtijd willen we minimaliseren via artificiële intelligentie. We stemmen de energie-opname volledig af op de gebruiker. Tijdens het weekend en na 20 uur 's avonds kan de batterij gebruikt worden voor andere doeleinden, zoals energiearbitrage of het leveren van netbalanceringsdiensten. De klant zou in dat geval enkel huur hoeven te betalen op de momenten dat hij effectief gebruik maakt van de batterij, de rest van de tijd kan deze door ons gebruikt worden om op die energiemarkten in te zetten.”

Experiment met Tesla-thuisbatterij

Het idee van hun slimme batterij ontstond in hun ouderlijk huis. "In 2016 overtuigde mijn broer Arne onze ouders om als tweede in België een Tesla-thuisbatterij te plaatsen. Het bleek geen rendabel model te zijn als je er niets mee deed. Daarom programmeerde hij in zijn vrije tijd een slimme aansturing om er zo veel mogelijk rendement uit te halen." Hun energiefactuur daalde twee jaar op rij met de helft. Toen begonnen de broers te brainstormen over hoe ze dat konden commercialiseren. Ze raakten eerst in gesprek met mensen van Tomorrowland. Een tijdje later maakte Sam Van Acker aan de Universiteit Gent een groepswerk over een businessmodel om generatoren op festivals weg te werken met een batterij. Tijdens dat traject werd hen erop gewezen dat bouwwerven veel meer generatoren gebruiken dan festivals. Die markt bleek interessanter, omdat de projecten langer duren, toepasselijker zijn voor het trainen van algoritmen en er zo goed als altijd een netaansluiting in de buurt is. 

Van batterijbedrijf tot energiemanagement

Ondertussen hebben ze elf slimme systemen staan op bouwwerven (o.a. bij Democo, Artes, Furnibo, Maes en Denys) via leasing. In de toekomst wil Bright Energy evolueren van een ‘batterijbedrijf’ voor bouwwerven naar slimme energievoorziening en -management op de werf. “Soms zal je daar een batterij voor nodig hebben, soms niet als je een middenspanningscabine krijgt van Fluvius, soms zal je een generator én een batterij nodig hebben. Ons einddoel is de elektrificatie van de bouwsector, waarbij we een totaaloplossing aanbieden. Via onze software en ons platform kan je je elektrisch plan tekenen en op een gestroomlijnde manier de beste oplossing vinden. Via onze slimme sturingskasten kunnen we ook het sluimerverbruik op een bouwwerf enorm verminderen. Dat kan immers oplopen tot 40% van de totale energiekost. In de bouwsector draait alles rond kostenefficiëntie, nu nog meer door de hoge materiaalprijzen. Daarom moeten we die elektrificatie en stroomvoorziening zo betaalbaar mogelijk maken. Ecologie alleen telt niet, je moet een oplossing creëren die superieur is op alle vlakken.”

Voorlopig doen Sam, zijn broer Arne en zus Lisse bijna alles samen. “We nemen veel hooi op onze vorken. Voorlopig is het team al gegroeid met drie medewerkers om de software te schrijven en kijken ze uit naar m/v/x voor de assemblage van kasten en batterijen. Daarnaast willen we ook een salesmedewerker aanwerven. We hebben al moeilijke tijden meegemaakt, gelukkig hangen we als familie sterk aan elkaar.”