Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 18/12/2025

Schiffeleers is al meer dan vijftig jaar een vaste waarde in glaswerken en buitenschrijnwerk. Die traditie combineert het Alkense bedrijf met een duidelijke focus op vernieuwing. Zo staan HR en talentbeleid centraal in de interne organisatie.

hr

 

Nico Stiers, HR-verant­woor­delijke bij Schiffeleers, ziet elke dag dat een onderbouwd personeelsbeleid het verschil kan maken. Hij is zelf al meer dan dertig jaar actief in het bedrijf. “We komen uit een tijd waar mensen hier binnenkwamen en zonder veel uitleg aan het werk gingen. Vandaag verwachten medewerkers structuur, ondersteuning en begeleiding. Dat is een goede evolutie, maar het vraagt ook een andere aanpak.”

Het juiste profiel 
Mensen aantrekken en houden blijft een uitdaging. De arbeidsmarkt is bijzonder krap. Dat voelen ze ook bij Schiffeleers. “Goede vakmensen zoals schrijnwerkers zijn schaars”, zegt Nico. “Zowel voor productie als voor plaatsing is het moeilijk om nieuwe profielen te vinden. We schrijven wel vacatures uit, maar de reacties zijn beperkt. Daarom kijken we ook altijd intern. Soms groeit iemand van de eigen medewerkers door naar een nieuwe functie. Dat lukt helaas niet voor iedereen. Maar altijd leggen we goed uit waarom iemand wel of niet past.”

Ook kennisoverdracht is een aandachtspunt. Heel wat ervaren medewerkers gingen de voorbije jaren met pensioen. De uitdaging was om die expertise goed te borgen. “We laten dat niet langer afhangen van personen. We leggen de processen vast zodat de kennis in het bedrijf blijft en nieuwe collega’s sneller hun weg vinden.”

Structuur voor meer houvast 
Het borgen van die expertise is een onderdeel van het integrale HR-beleid waar Schiffeleers stap voor stap werk van maakt. Functieomschrijvingen, onboarding, communicatie, evaluatie: alles krijgt een plaats. Nico ziet dat vooral jongere werknemers nood hebben aan duidelijkheid. “Als je vanaf dag één helder uitlegt wat de verwachtingen zijn en voldoende houvast biedt, zullen mensen ook langer blijven.”  

Ook de diversiteit op de werkvloer groeit. Voor nieuwe medewerkers uit het buitenland is extra ondersteuning nodig, zeker rond taal en veiligheid. “Het is belangrijk om hen de eerste weken intensief te begeleiden. Vroeger werden nieuwe medewerkers soms te snel losgelaten. Door hen goed te ondersteunen, voorkomen we fouten en vergroten we de kans dat ze zich goed voelen in het team.”

"Via duale trajecten willen we jongeren aantrekken voor functies die in het onderwijs nauwelijks nog worden aangeleerd."

Welt als leerkans en versneller 
De deelname aan het Welt-traject van Voka vormde voor Nico een kantelpunt. De impact van het leertraject op de werkvloer is groot. “Ik heb zelf geen achtergrond in HR, dus moest ik veel leren. In Welt horen we hoe andere bedrijven omgaan met communicatie, feedback of onboarding. Dat inspireert enorm.” Die inzichten leidden onder andere tot de invoering van gestructureerde evaluatiegesprekken bij Schiffeleers. “De eerste keer was dat voor sommige medewerkers confronterend, maar vandaag is dat voor de meesten ingeburgerd. Ik merk dat ze nu meer open durven te spreken.”

Welt hielp ook om dagelijks overlegmomenten te organiseren op de werkvloer. Tijdens een korte bijeenkomst kunnen medewerkers noden delen en verbeterpunten aangeven. “Dat overleg creëert vertrouwen en betrokkenheid”, geeft Nico aan. “Het zijn misschien kleine momenten, maar ze maken echt een groot verschil.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Kansen op de werkvloer 
De bedrijfsleiding zet sterk in op opleiding, zowel technisch als rond veiligheid. Medewerkers mogen tijdens de werkuren opleidingen volgen en dat wordt sterk gewaardeerd. “De meesten vinden het erg waardevol dat ze kunnen bijleren. Voor het bedrijf zelf zijn de voordelen ook merkbaar. De kwaliteit van het werk verhoogt en de band met het bedrijf wordt sterker.”  

Ook duale trajecten krijgen aandacht. “Zo willen we meer jongeren aantrekken voor functies die in het onderwijs nauwelijks nog worden aangeleerd. Hier worden ze dan op de werkvloer opgeleid tot vakman.”  

"We willen dat mensen graag bij ons komen werken. En we willen dat ze blijven."

Klaar voor duurzame groei 
Schiffeleers heeft duidelijke ambities voor de komende jaren. Een volledig geborgde HR-aanpak, een moderne interne werking en een sterker werkgeversmerk. “We staan nog maar aan het begin”, zegt Nico. “Binnen twee jaar moet alles op punt staan. We willen dat mensen graag bij ons komen werken. En we willen dat ze blijven.”  

Dat moet het bedrijf klaarmaken voor verdere groei. “We evolueren stap voor stap van klassiek bouwbedrijf naar een transparante organisatie die inzet op menselijkheid, structuur en open communicatie. Het gaat immers niet enkel om de kwaliteit van onze ramen of deuren. Onze toekomst hangt ook af van de mensen die ze maken en plaatsen. Daarom investeren we vandaag meer dan ooit in talent.” 

Contactpersoon

Mohamed Abidar

Adviseur arbeidsmarkt

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?
Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM