Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 18/12/2025

In veertig jaar tijd is het Limburgse Tectum Group, een klasse 8-aannemer bekend voor kwalitatieve dakwerken, uitgegroeid tot een bedrijf met vierhonderd medewerkers. Als HR Business Partner ziet Linde Kusters elke dag hoe dat personeelsbestand evolueert. “Sinds een aantal jaar durven werknemers alsmaar meer vragen te stellen. Bij een aanwervingsproces is flexibiliteit noodzakelijk, langs beide kanten.”

li

 

Met tien vestigingen verspreid over heel het land is Tectum Group een vertrouwde partner voor talloze bedrijven die op zoek zijn naar dak- en gevelwerken. Door slimme overnames groeide het bedrijf snel, achter de schermen ondersteund door een klein maar sterk HR-team. Zo sterk zelfs dat Tectum Group in 2022 de Limburgse HR-award toegekend kreeg van Voka. “Meegaan met de tijd is de rode draad in onze organisatie”, vertelt HR Business Partner Linde Kusters.

Tectum Group behaalde daarnaast de Scale-award binnen het Welt-programma van Voka – het hoogste niveau in inclusief HR-beleid. Hiermee tonen ze aan dat ze niet enkel experimenteren, maar ook dat ze hun aanpak structureel, onderbouwd en duurzaam verankeren in de organisatie.

Praktische tools 
Dat Tectum Group de Welt Scale-award in ontvangst mocht nemen, heeft te maken met hun inclusieve beleid. “We zetten in op individuele begeleiding”, vertelt Linde. “Een projectleider die weet hoe hij één type dak moet leggen, gaan wij bijvoorbeeld extra opleiden in andere methodes. We hebben ook heel wat praktische tools ontwikkeld om een diverse organisatiecultuur te creëren, in te zetten op inclusieve communicatie en onboarding … Zo gebruiken onze dakwerkers VR-brillen om spelenderwijs te leren hoe je met verschillende situaties moet omgaan.”

Opleiden en bijscholen 
Deze tools zijn noodzakelijk in een sector waar communicatie geen evidentie is. “Als we zaken kunnen uitleggen zonder taal, kunnen ook anderstalige werknemers veilig opgeleid worden. We hebben ook een partnerschap met het Centrum voor Volwassenenonderwijs, waar we de opleiding dakwerker sponsoren. Zo werken we mee aan een oplossing voor het tekort aan talent in de sector en zetten we ook onze eigen werking in de kijker. Al deze zaken maken deel uit van ons beleid. Er is niet één antwoord op het inclusievraagstuk, en als bedrijf moet je hier op je eigen manier mee omgaan.”

In de toekomst van HR zal een meer open blik op competentie essentieel zijn voor de overlevingskansen van een bedrijf, vindt Linde. “Er is op de arbeidsmarkt een hele instroom van mensen met een heel andere achtergrond. In Oekraïne gebruiken ze misschien niet dezelfde technieken om een dak te leggen, maar ze hebben wel ervaring en zijn bereid om zich bij te scholen. Voor veel bedrijven is die klik er echter nog niet. Subsidiëring, bewustmakingscampagnes of samenwerkingen met bijvoorbeeld asielcentra kunnen hier een enorme kracht zijn voor de toekomst van onze HR.”

Flexibiliteit 
Net als andere bedrijven kampt Tectum Group met bepaalde HR-gerelateerde uitdagingen. “Talent zoeken en behouden blijft een moeilijke”, vertelt Linde. “Zeker in de bouwsector gaat het de laatste jaren wat minder, en doordat de sector ervaren wordt als ‘minder sexy’, is het moeilijk om nieuwe collega’s te vinden. Als HR Business Partner hebben we ook een minder afgelijnd takenpakket en moeten we ons meer aanpassen aan medewerkers. Bij het aanwerven is flexibiliteit noodzakelijk, langs beide kanten.”

Toch vindt Linde dat deze evolutie niet per se negatief is. “Er is een kantelmoment geweest enkele jaren geleden, waarbij medewerkers meer vragen stellen en eisen hebben. Gen Z ligt daarvoor erg onder vuur, maar op zich zijn dat geen rare vragen. Thuiswerken is voor alsmaar meer mensen belangrijk, en ook oudere generaties beginnen zich hieraan aan te passen. Voor ons is het in elk geval belangrijk om onze medewerkers de vrijheid en het vertrouwen te geven om hun job uit te oefenen zoals zij dat willen. Als je luistert naar elkaar, vind je altijd oplossingen.”

Ook intern krijgt het HR-Team van Tectum Group de vrijheid om hun eigen rol in te vullen. “Onze Business Partners zijn elk verantwoordelijk voor een aantal vestigingen in België”, vertelt Linde. “Daar nemen we het volledige rekruteringsbeleid op. Ook mogen we onze eigen projecten uitwerken. Zo hou ik me veel bezig met opleidingen. Wanneer het druk is of iemand uitvalt, kunnen we ook gemakkelijk elkaars taken overnemen of aanvullen, zodat we in samenspraak ons hele beleid nationaal kunnen uitdragen.” 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?
Appsys
Barrier
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers
Propaganda
ING
Mensura
SDWorx
Groep JAM