Skip to main content
Sales, marketing & communicatie

LAB: Mediatraining

LAB: In vier halve dagen leer je hoe je op een professionele manier omgaat met de media en hoe je zelf het nieuws kan maken. Je leert jouw boodschap glashelder te vertalen naar journalisten en bereid een crisiscommunicatieplan voor. Dit hands-on LAB is exclusief voor CEO’s en leidinggevenden die hun onderneming op de media-kaart willen zetten of die simpelweg voorbereid willen zijn wanneer een journalist aanklopt.

Karin Van De Velde
Karin Van De Velde - CEO Callexcell

 

Meesurfen op de golven van de actualiteit is al een hele uitdaging voor wie een communicatiestrategie wil uitbouwen. Toch is het soms noodzakelijk om als bedrijf of organisatie met een uitgekiende strategie de juiste media te bereiken. Earned media heeft namelijk tal van voordelen, maar vraagt ook om expertise.

Ook als het even niet meezit, zal je als ondernemer er communicatief moeten staan. De communicatie over een crisis is niet vanzelfsprekend, hoewel die je vaak overvalt. De onvoorspelbaarheid, de snel opeenvolgende gebeurtenissen en de voortdurende, dwingende vraag naar actuele informatie zijn grote uitdagingen.

Als CEO of leidinggevende ben je in de bovenstaande situaties vaak het gezicht van de onderneming, of moet je strategische beslissingen nemen. Dit LAB helpt je door de media te begrijpen en de interactie te verbeteren. Zowel de relatie met de journalist als je eigen voorkomen in de media. Zij kunnen je imago maken of kraken… en dan ben je best goed voorbereid!

4 namiddagen

1. MEDIATRAINING

In deze module krijg je een introductie van het medialandschap: hoe zit het Belgische medialandschap in elkaar? Wat is het belang van online media, en hoe zullen die evolueren? Hoe ga je best om met journalisten, wat zijn de spelregels, en de do’s en don’ts? Wat is de meerwaarde van paid media?

Daarnaast krijg je ook tips over hoe je moet omgaan met media. Hoe kan je je voorbereiden op interviews, en welke vragen kan je verwachten? Mag je interviews laten nalezen? Wie kiest de titel boven een artikel? Waar halen journalisten hun informatie vandaan? Wat zijn mogelijke valkuilen? Wat zijn de deadlines van journalisten? Kan ik iets doen tegen een foutief of schadelijk artikel?

Ten slotte leert Jeroen Wils je ook hoe je met jouw organisatie of bedrijf nieuws kunt maken. Wat zijn de bestanddelen van een nieuwsverhaal? Hoe maak ik de verhalen en de expertise van mijn bedrijf nieuwswaardig? Hoe kan ik inhaken op de actualiteit? Hoe kan ik als organisatie wegen op het maatschappelijke debat?

 

2. CRISISCOMMUNICATIE

Geen enkele crisissituatie is gelijk, maar vaak zijn er overeenkomsten. De onvoorspelbaarheid, snel opeenvolgende gebeurtenissen, de grote verwarring en een toenemende druk om te communiceren spelen altijd hun rol.

In deze module leert crisiscommunicatie-expert Jeroen Wils jou via praktijkvoorbeelden het belang van een crisiscommunicatieplan in jouw bedrijf of organisatie.

Wat moet er in zo’n plan staan? Wat moet je doen om je bedrijf door een crisis te loodsen? Wat zijn de basics van goede crisiscommunicatie? Hoe reageer je best op moeilijke vragen? Hoe reageer je op aanvallen in de pers? Wat bij desinformatie en onjuiste informatie?

 

3. PUBLIC SPEAKING

Het geven van een voordracht aan een grote groep is een activiteit die door mensen die dat niet elke dag doen, soms als een lastige klus wordt ervaren. Dagen is men zich aan het inlezen op de teksten. Helaas wordt vaak verondersteld dat de inhoud van het betoog het belangrijkste is en dat hetgeen wat uitgedragen moet worden, het enige is waar het bij de voorbereiding om gaat.

We vergeten vaak dat het even zo belangrijk is om ook een goede presentatie neer te zetten en aandacht te besteden aan de kernboodschappen. Het gaat dus niet alleen om de woorden, maar ook om de manier waarop je het brengt.

In deze module leert Safia Yachou jou hoe je een overtuigende presentatie neerzet voor een publiek, rekening houdende met het karakter en de authenticiteit van de persoon die het moet voordragen. In deze module zal de lesgeefster ook de deelnemers aan het werk zetten.

 

4. CAMERATRAINING

In deze module leert ex-journaliste (VTM NIEUWS) Safia Yachou samen met een ervaren cameraman jou: het belang van een goede voorbereiding van een interview voor radio of televisie, hoe lang een interview mag duren, welke afspraken je kan en moet maken met journalisten, hoe je de controle en regie over je interview behoudt, het belang van de achtergrond waar je het interview laat doorgaan, hoe je je zenuwen onder controle kunt houden voor de camera, kledingvoorschriften, het belang en de impact van lichaamstaal op je interview, … Via verschillende oefeningen zal de deelnemer de basis leren voor een tv-interview.

Praktisch: voor deze module zal de groep in twee worden gesplitst. Kwestie dat iedereen de tijd en ruimte heeft om te oefenen.

Dit programma is geschikt voor iedereen met een leidinggevende functie: CEO’s, bedrijfsleiders, HR-managers, communicatieverantwoordelijken, … Voorkennis is niet vereist.

Jeroen Wils - oprichter en managing partner van de journalistieke PR-bureaus Bepublic en Bereal.

Wils is licentiaat in de Criminologie en gegradueerde in de Orthopedagogie. Meer dan 25 jaar werkte hij als journalist voor kranten en televisie (De Standaard, Het Nieuwsblad en VTM). Van 2004 tot 2011 was hij Chef Nieuws bij VTM en verantwoordelijk voor de nieuwsgaring. In 2008 won hij de Dexia Persprijs.

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Contactpersoon

Sofie Olyslaegers

Projectmedewerker Kameracademie

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 1500,00 excl. BTW

Niet-leden:
€ 1995,00 excl. BTW 

Extra info

Het is op dit moment niet mogelijk om te registreren voor deze activiteit.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Hulp nodig?

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo