Overslaan en naar de inhoud gaan

Steeds meer bedrijven schakelen tijdelijke externe medewerkers in: freelancers, consultants, project sourcing medewerkers, interim managers... Maar hoe weet je of dit de juiste keuze is voor jouw organisatie? Wanneer biedt externe ondersteuning een meerwaarde en waar liggen de grenzen? In deze opleiding krijg je inzicht in de voor- en nadelen, praktische richtlijnen en communicatietips om freelancers effectief in te zetten naast je vaste personeel.

  • Wat? Overzicht van de verschillende vormen van tijdelijke externe medewerkers en hun specifieke kenmerken.
  • Wanneer? In welke situaties is externe ondersteuning nuttig? En waar liggen de beperkingen?
  • Communicatie: Hoe zorg je intern en extern voor een duidelijke samenwerking en verwachtingen?
  • In de praktijk: Hoe vind je de juiste externe medewerker, wat moet er in een overeenkomst staan, hoe zorg je voor een goede onboarding en opvolging?
  • Iedereen freelancer? Een blik op de evolutie en het aanbod van freelancers.
  • Kostprijs: Wat kost een tijdelijke externe medewerker nu écht, en hoe verhoudt dit zich tot vast personeel?
  • Casestudies: Praktijkvoorbeelden van bedrijven die succesvol freelancers en vast personeel combineren.
     

Wat heb je geleerd na deze opleiding?

  • Inzicht in de verschillende soorten externe medewerkers en hun specifieke voordelen en nadelen.
  • Een helder beeld van wanneer en hoe je freelancers optimaal inzet binnen jouw organisatie.
  • Praktische kennis over het vinden, contracteren, onboarden en opvolgen van freelancers.
  • Strategieën om interne en externe communicatie te verbeteren bij samenwerking met tijdelijke medewerkers.
  • Een duidelijk overzicht van de kostenstructuur en financiële implicaties van tijdelijke externe ondersteuning.
  • Lessen uit concrete casestudies en praktijkvoorbeelden van bedrijven die succesvol freelancers en vast personeel combineren.

Doelgroep en voorkennis

  • HR-professionals
  • zaakvoerders 

Die hun loonbeleid willen afstemmen op de ontwikkelingen, trends en uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt.

Er is geen specifieke voorkennis vereist, maar enige ervaring in HR of finance is aanbevolen.

Programma in detail
  • Introductie & Trends
    • Evolutie van de freelance-economie
    • Verschillende types externe medewerkers en hun toepassingen
  • Strategische Overwegingen
    • Wanneer kies je voor externe ondersteuning?
    • De do’s en don’ts bij het inschakelen van freelancers
  • Communicatie en Samenwerking
    • Interne communicatie: hoe leg je beslissingen uit binnen je team?
    • Externe communicatie: samenwerken met freelancers en verwachtingen managen
  • Praktische Aanpak
    • Het vinden en selecteren van de juiste freelancer
    • Wat moet er in de overeenkomst staan?
    • Onboarding en integratie binnen je organisatie
    • Opvolging en evaluatie van de samenwerking
    • Afsluiting en overdracht van kennis
  • De Kostenanalyse
    • Kostenvergelijking tussen freelancers en vaste medewerkers
    • Verborgen kosten en efficiëntievoordelen
  • Casestudies & Interactieve Discussie
    • Voorbeelden van bedrijven die een succesvolle mix hanteren
    • Ervaringen delen en leren van anderen

Jouw docent

Maak kennis met Geert Hendrickx, Partner bij Motmans & Partners.

Geert Hendrickx

Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:

Laura Van Wijmeersch

Manager Kameracademie I themanetwerken

Full bio of Laura Van Wijmeersch

Lisa Scheepers

Coördinator Kameracademie

Full bio of Lisa Scheepers

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 170,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 255,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de opleiding via www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.

  • Registratienummer: DV.0105507
  • Type dienstverlening: Opleiding
  • Datum inschrijving: 02/10/2025
  • Projectbedrag: € 170 (lid) of € 255 (niet-lid)
  • Aantal opleidingsuren: 2 uren
  • Thema: Personeelsmanagement
  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

    kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 17/09/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacy redenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

 
    
 

 

 

Adres

Voka – Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt, BE

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 170,00 excl. btw

Niet-leden:
€ 255,00 excl. btw

Nog geen lid? Neem contact op met erika.paps@voka.be voor info over onze vele ledenvoordelen

Voorwaarden

Vlaams Opleidingsverlof (VOV)

Voor deze opleiding is Vlaams Opleidingsverlof niet van toepassing. 

KMO-portefeuille

Voor deze activiteit kan u kmo-portefeuille aanvragen (besparing tot 30%), indien u hiervoor in aanmerking komt en dit ten laatste 14 dagen na de opleiding via www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille. Indien je beroep doet op kmo-portefeuille, dien je nog btw op de volledige opleidingskost te betalen.

  • Registratienummer: DV.0105507
  • Type dienstverlening: Opleiding
  • Datum inschrijving: 02/10/2025
  • Projectbedrag: € 170 (lid) of € 255 (niet-lid)
  • Aantal opleidingsuren: 2 uren
  • Thema: Personeelsmanagement
  • Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur =  bedrijf aanvraag KMO-portefeuille

    kmo-portefeuille | KLAV - Koninklijk Limburgs Apothekers Verbond

Annulatie

Annuleren kan enkel schriftelijk via mail tot en met 17/09/2025. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen. De kamer behoudt zich het recht om de opleiding te annuleren, indien ondanks alle inspanningen, de omstandigheden ons ertoe dwingen. Het volledige inschrijvingsgeld wordt dan teruggestort binnen een redelijke periode.

Privacy

Om privacy redenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

 

 
    
 

 

 

De barrier - structurele partner voka limburg
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers - partner Voka - KvK Limburg
propaganda logo limburg
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
groep jam