Voka Digichange
Hoe hoog staat digitale transformatie op jouw agenda?
Slechts een minderheid (3/10) van de Vlaamse ondernemingen is op dit moment bezig met het uitwerken van een plan om digitaal te transformeren en zo te kunnen groeien. Dit blijkt uit de Voka Digiscan. Bovendien zet 6 op de 10 ondernemingen niet in op training en opleiding van hun medewerkers rond digitale vaardigheden.
Nochtans is digitale transformatie de enige weg om competitief te kunnen blijven, om talent aan te trekken en te behouden, en om jouw klanten een goede service te blijven bieden.
Voor veel ondernemingen is digitale transformatie een prioriteit, maar weten ze niet hoe dit aan te pakken. Met Voka Digichange werken we aan een digitale strategie via een concreet actieplan, en nemen we de medewerkers mee als cruciaal element in de transformatie.
Vanuit Voka kunnen we dit traject aanbieden met steun vanuit Vlaanderen en Europa:
Wat is het belang van Digichange?
- 90% is wél overtuigd van het belang van digitale innovatie, maar heeft geen concreet plan om hun digitale strategie operationeel te maken
- 1 op de 4 digitale trajecten falen omdat de noodzakelijke kennis niet aanwezig is
- Digitale projecten mislukken vaak omdat medewerkers niet actief betrokken worden
Deze elementen pakken we aan binnen het traject. Wie morgen nog wil meespelen, moet vandaag de digitale transformatie actief aangaan.
Interesse in het traject?
Neem contact op voor meer informatie of meld je aan voor een gratis intake
Durven innoveren is van cruciaal belang voor de wereld van morgen. Elke organisatie zal vroeg of laat te maken krijgen met een noodzakelijke digitale transformatie.
Traject
Laat je begeleiden door Voka Digichange om stapsgewijs een digitale transformatie te doorlopen met focus op een concreet actieplan en het betrekken van de medewerkers.
Daarbij schakelen we experts in die samen met de Voka Digicoach je bedrijf begeleiden. We koppelen jullie met de nodige experten uit ons ecosysteem en verwelkomen we je in een lerend netwerk op om inspiratie en kennis te delen met elkaar.
Voor wie?
Elke organisatie - ongeacht de grootte of sector - kan deelnemen indien deze gemotiveerd is om digitaal te transformeren en het belang van het menselijk kapitaal erkent in dit veranderingsproces.
Neem contact met ons op voor een gratis intakegesprek
Wat kost het?
De kostprijs voor deelname aan Voka Digichange bedraagt €3800 per jaar (incl. subsidie), zowel voor leden als niet-leden van Voka.
Partners
Voka Digichange is ontwikkeld in samenwerking met:
- Nexxworks – Rik Vera
Knowhow op het gebied van extreme klantgerichtheid, innovatie in het digitale tijdperk, digitale visie en strategievorming, business model change, digital leadership, sales en marketing.
- Cegeka – Anik Stalmans & Thibaut Heeren
Europese aanbieder van IT-oplossingen. Cegeka helpt organisaties om een efficiënte en gepersonaliseerde ervaring te creëren voor hun klanten, consumenten, medewerkers en burgers, steeds met aandacht voor de impact van technologie op menselijk kapitaal.
- MINT – Ward Decraemer
Ondersteunt organisaties bij het uittekenen en implementeren van hun groei- en verandertraject. Interventies zijn zowel gericht op de culturele (visie, leiderschap, team- en individuontwikkeling) als op de structurele elementen (processen, organisatiestructuur, HR-systemen) van organisatieontwikkeling.
Meer weten over digitaliseren?
- Digitaliseringstrajecten op maat | www.voka.be/digitaliseren
- Best practices, expert talks & publicaties | www.voka.be/digitaletransformatie

Het leaseplan van de moderne werkplek
De coronacrisis heeft onze manier van werken grondig veranderd. Meer dan ooit wensen medewerkers flexibiliteit en keuzevrijheid. Een werkomgeving op maat is voor bedrijven dan ook een van de troeven in de war for talent, vertelt Ulrik Van Schepdael. En zijn bedrijf mobco kan jouw onderneming hier een handje bij helpen.

Tips van Kinnarps: gerichte marketingacties dankzij AI
Kinnarps, producent van onder meer ergonomisch kantoor- en zitmeubilair, kan gerichte marketingacties opzetten door dankzij artificiële intelligentie de data waarover ze beschikken over hun klanten, te segmenteren. Met succes… Carolien Van Belle, onder meer verantwoordelijk voor facility en IT bij Kinnarps, geeft enkele tips.

'De digitale transformatie is een continu proces"
De wereld verandert aan een rotvaart. Digitalisering is de drijvende kracht achter nieuwe ontwikkelingen, technologieën en tendensen. Als onderneming moet je mee op die sneltrein, want als je hem mist word je in geen tijd uit de markt gewipt. Ons land en onze ondernemingen bengelen helaas ergens in de achterste wagons. Een stevige demarrage is nodig.

Mr. Watts: letterlijk een blik op de toekomst met smart glasses
Worden smart glasses binnenkort even courant op werven en werkvloeren als een tablet? Niels Leunen, oprichter en managing partner van Mr. Watts, is overtuigd van wel. “Van instructies geven bij het assembleren van een auto tot het levensecht visualiseren van een gebouw waar je door kan lopen: de mogelijkheden van smart glasses zijn eindeloos.” En al helemaal als er 5G komt.

De aanpak van Ahlers: data cruciaal voor dienstverlening op maat
Door innovatie en globalisatie worden supply chains steeds complexer én gevoeliger voor allerlei externe factoren. Cyberattacks die kristische systemen targeten of schade en diefstal tijdens transporten verstoren de keten ernstig en maken risicomanagement absoluut noodzakelijk. Daarom ontwikkelde logistiek expert Ahlers samen met IoT-developer Bagaar een realtime IoT based security solution dat ingezet wordt bij het organiseren van transporten die risico lopen op diefstal. De data die daaruit voortvloeien zorgen voor een veiligere, goedkopere en proactievere transportketen.

Hoe kunnen ondernemingen digitaal transformeren?
Ondernemers beseffen maar al te goed dat ze digitaal moeten transformeren om ook morgen nog relevant te zijn. Maar hoe begin je daaraan? Peter Van Hoecke, CEO van meubelbeslagproducent Van Hoecke, deed het stap per stap. Digitaal expert van Voka Dieter Somers schreef er een paper over.

Kandidaten gezocht: digitaal Transformatie Traject
Voka lanceert een Digitaal Transformatie Traject om ondernemingen te sensibiliseren en te ondersteunen in hun digitale omslag. Ondanks het enorme belang van digitalisering hinkt België immers nog steeds achterop ten opzichte van de rest van Europa, zo blijkt uit de DESI-index (2020).

Stas: “Betrek alle medewerkers bij digitale transformatie.”
Pieter-Jan De Man, director van Stas: “Het belangrijkste bij een digitale transformatie is ervoor zorgen dat je medewerkers mee zijn.” De producent van kippers en lossers heeft al zijn processen tegen het licht gehouden om waar nodig te digitaliseren. Wat bleek? Van een aantal wist niemand de meerwaarde. De meerwaarde van het menselijk kapitaal daarentegen bleek des te belangrijker.

Rik Vera, Nexxworks: “Digitaal transformeren? Gewoon doen!”
Volgens digitaal expert Rik Vera zouden de grote jongens als Amazon en Bol.com best bang zijn voor de kruidenier op de hoek, en niet omgekeerd. En mochten de taxichauffeurs elke dag nagedacht hebben hoe ze de frustraties van de klant hadden kunnen omzetten in ‘delight’, dan had een bedrijf als Uber niet zoveel kansen gekregen. Verrassende inzichten van een digitale coach die predikt dat alle bedrijven de digitale transformatie moeten omarmen in een wereld waar online en offline steeds meer divergeren. “Je moet durven het ‘klein’ te zien.”

Net IT: “Dankzij digitalisering, menselijk kapitaal efficiënter inzetten”
De coronapandemie heeft de digitaliseringsgolf in een stroomversnelling gebracht, zoveel is duidelijk. De vraag naar intelligente bedrijfstoepassingen is nog nooit zo groot geweest, merken ze ook bij Net IT uit Zottegem. “Logisch, want met digitale tools kan je slimmer werken, klantervaringen verbeteren en bruikbare inzichten halen uit gegevens”, vertelt Managing Partner Jan Hofman.