Voka Digichange
Hoe hoog staat digitale transformatie op jouw agenda?
Slechts een minderheid (3/10) van de Vlaamse ondernemingen is op dit moment bezig met het uitwerken van een plan om digitaal te transformeren en zo te kunnen groeien. Dit blijkt uit de Voka Digiscan. Bovendien zet 6 op de 10 ondernemingen niet in op training en opleiding van hun medewerkers rond digitale vaardigheden.
Nochtans is digitale transformatie de enige weg om competitief te kunnen blijven, om talent aan te trekken en te behouden, en om jouw klanten een goede service te blijven bieden.
Voor veel ondernemingen is digitale transformatie een prioriteit, maar weten ze niet hoe dit aan te pakken. Met Voka Digichange werken we aan een digitale strategie via een concreet actieplan, en nemen we de medewerkers mee als cruciaal element in de transformatie.
Vanuit Voka kunnen we dit traject aanbieden met steun vanuit Vlaanderen en Europa:
Wat is het belang van Digichange?
- 90% is wél overtuigd van het belang van digitale innovatie, maar heeft geen concreet plan om hun digitale strategie operationeel te maken
- 1 op de 4 digitale trajecten falen omdat de noodzakelijke kennis niet aanwezig is
- Digitale projecten mislukken vaak omdat medewerkers niet actief betrokken worden
Deze elementen pakken we aan binnen het traject. Wie morgen nog wil meespelen, moet vandaag de digitale transformatie actief aangaan.
Interesse in het traject?
Durven innoveren is van cruciaal belang voor de wereld van morgen. Elke organisatie zal vroeg of laat te maken krijgen met een noodzakelijke digitale transformatie.
Traject
Laat je begeleiden door Voka Digichange om stapsgewijs een digitale transformatie te doorlopen met focus op een concreet actieplan en het betrekken van de medewerkers.
Daarbij schakelen we experts in die samen met de Voka Digicoach je bedrijf begeleiden. We koppelen jullie met de nodige experten uit ons ecosysteem en verwelkomen we je in een lerend netwerk op om inspiratie en kennis te delen met elkaar.
Voor wie?
Elke organisatie - ongeacht de grootte of sector - kan deelnemen indien deze gemotiveerd is om digitaal te transformeren en het belang van het menselijk kapitaal erkent in dit veranderingsproces.
Neem contact met ons op voor een gratis intakegesprek
Wat kost het?
De kostprijs voor deelname aan Voka Digichange bedraagt €3800 per jaar (incl. subsidie), zowel voor leden als niet-leden van Voka.
Partners
Voka Digichange is ontwikkeld in samenwerking met:
- Nexxworks – Rik Vera
Knowhow op het gebied van extreme klantgerichtheid, innovatie in het digitale tijdperk, digitale visie en strategievorming, business model change, digital leadership, sales en marketing.
- Cegeka – Anik Stalmans & Thibaut Heeren
Europese aanbieder van IT-oplossingen. Cegeka helpt organisaties om een efficiënte en gepersonaliseerde ervaring te creëren voor hun klanten, consumenten, medewerkers en burgers, steeds met aandacht voor de impact van technologie op menselijk kapitaal.
- MINT – Ward Decraemer
Ondersteunt organisaties bij het uittekenen en implementeren van hun groei- en verandertraject. Interventies zijn zowel gericht op de culturele (visie, leiderschap, team- en individuontwikkeling) als op de structurele elementen (processen, organisatiestructuur, HR-systemen) van organisatieontwikkeling.
Meer weten over digitaliseren?
- Digitaliseringstrajecten op maat | www.voka.be/digitaliseren
- Best practices, expert talks & publicaties | www.voka.be/digitaletransformatie

De 'ijsjes'-broers Foubert en hun constante wil om te vernieuwen
Of het een goede zomer was voor Jan en Carlos Foubert? “We hebben twee keer ons omzetrecord verbroken, waarvan één keer met meer dan 25 procent.” Om maar te zeggen dat de zaken goed gaan. En daar speelt innovatie een sleutelrol in.

"We schudden onze klanten graag wakker met een digitale boost"
Een groei van twee naar veertig medewerkers op vier jaar tijd en uitbreidingsplannen voor Duitsland en de Verenigde Staten. Zeggen dat de zaken goed gaan bij het Gentse technologiebedrijf Bothrs – het geesteskind van broers Gil en Stef Nimmegeers – is een understatement van jewelste. Stef praat ons bij over de opmars van Bothrs.

Vlaamse ondernemingen achterop op vlak van cybersecurity
De grote meerderheid van Vlaamse ondernemingen loopt achter op cybersecurity en digitalisering. Dat leert de analyse na twee jaar Voka DigiScan. In dit artikel vatten we de tien belangrijkste vaststellingen samen.

Gezocht: scholen zoeken bedrijven met XR-toepassingen
De RTC's zoeken bedrijven met XR-toepassingen of ideeën om te delen met scholen.

HB Antwerp brengt diamanten tot leven in de metaverse
“Vroeger waren diamanten naamloos, bij ons krijgen ze een eigen DNA en kan iedereen hun reis volgen in de metaverse.” De quantumshift van diamant- en techbedrijf HB Antwerp slaat aan: op twee jaar tijd konden ze 120 mensen aanwerven en willen de grootste modehuizen, gaande van Louis Vuitton tot Dior, met hen samenwerken.

De eerste horde voor de 5G-uitrol is genomen
Na jaren vertraging kon in juni eindelijk de veiling van de frequenties voor het nieuwe 5G-netwerk plaatsvinden. Ook frequenties om de continuïteit van 2G-, 3G-, en 4G-toepassingen te verzekeren, werden geveild. Deze week kwam het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) met het heugelijke nieuws dat de veiling na drie weken – sneller dan verwacht – al afgerond is. Deze veiling bracht 1,2 miljard euro op, ongeveer 400 miljoen euro meer dan verwacht.

Het leaseplan van de moderne werkplek
De coronacrisis heeft onze manier van werken grondig veranderd. Meer dan ooit wensen medewerkers flexibiliteit en keuzevrijheid. Een werkomgeving op maat is voor bedrijven dan ook een van de troeven in de war for talent, vertelt Ulrik Van Schepdael. En zijn bedrijf mobco kan jouw onderneming hier een handje bij helpen.

Tips van Kinnarps: gerichte marketingacties dankzij AI
Kinnarps, producent van onder meer ergonomisch kantoor- en zitmeubilair, kan gerichte marketingacties opzetten door dankzij artificiële intelligentie de data waarover ze beschikken over hun klanten, te segmenteren. Met succes… Carolien Van Belle, onder meer verantwoordelijk voor facility en IT bij Kinnarps, geeft enkele tips.

'De digitale transformatie is een continu proces"
De wereld verandert aan een rotvaart. Digitalisering is de drijvende kracht achter nieuwe ontwikkelingen, technologieën en tendensen. Als onderneming moet je mee op die sneltrein, want als je hem mist word je in geen tijd uit de markt gewipt. Ons land en onze ondernemingen bengelen helaas ergens in de achterste wagons. Een stevige demarrage is nodig.

Mr. Watts: letterlijk een blik op de toekomst met smart glasses
Worden smart glasses binnenkort even courant op werven en werkvloeren als een tablet? Niels Leunen, oprichter en managing partner van Mr. Watts, is overtuigd van wel. “Van instructies geven bij het assembleren van een auto tot het levensecht visualiseren van een gebouw waar je door kan lopen: de mogelijkheden van smart glasses zijn eindeloos.” En al helemaal als er 5G komt.