Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 01/05/2025

De maakindustrie in Limburg staat op een kruispunt. Technologische vooruitgang en globale concurrentie dwingen productiebedrijven om te innoveren. Met het SALKturbo-project ‘Maturiteitsversnelling 4.0’ zetten Voka – KvK Limburg, Sirris, POM Limburg en Provincie Limburg samen hun schouders onder een intensief begeleidingstraject dat bedrijven helpt bij hun digitale transformatie.

Mathias Huybrechts
Arne Morias

 

De digitale groeifase van elk bedrijf wordt bepaald via het Acatech 4.0-model, dat vier niveaus onderscheidt: visibiliseren, analyseren, predictief en adaptief. “Via gerichte vragen over domeinen zoals productie of verkoop brengen we in kaart waar een bedrijf zich bevindt”, zegt Mathias Huybrechts, adviseur innovatie en digitalisering bij Voka – KvK Limburg. Volgens Huybrechts bevinden de meeste bedrijven zich tussen niveau 1, visibiliseren, en niveau 2, analyseren. “Ze willen vooruit, maar missen vaak een doordachte strategie of de juiste expertise. Sirris speelt hierbij een belangrijke rol door bedrijven te ondersteunen met een gedetailleerde analyse van hun situatie. Ze helpen de cruciale actiepunten te identificeren die nodig zijn om de digitale maturiteit verder te verbeteren en de volgende stappen te zetten”, aldus Huybrechts.

Vier pijlers als fundament
De begeleiding van Voka – KvK Limburg steunt op vier pijlers: praktijkgerichte workshops, bedrijfsbezoeken bij koplopers, inspiratiesessies en individuele opvolging. “We hebben bedrijven geholpen met een routekaart en aanknopingspunten, zodat ze bedrijven kunnen contacteren om systemen in hun productiebedrijf uit te werken. In de komende maanden geven we hen de tijd, met opvolggesprekken, om echt aan de slag te gaan”, zegt Arne Morias, adviseur innovatie en digitalisering bij Voka – KvK Limburg. Huybrechts voegt toe: “De uitdagingen per bedrijf zijn nu duidelijk. De komende maanden werken we, samen met Sirris, aan de implementatie en hopen we dat bedrijven tegen het einde van het jaar tastbare resultaten kunnen tonen.”

Leren van elkaar
Naast individuele begeleiding zet het project sterk in op kennisdeling. “We groeperen de twaalf deelnemende bedrijven op thema’s als kost, doorlooptijd, leverpunt, kwaliteit en flexibiliteit”, legt Huybrechts uit. “Zo kunnen ze ervaringen uitwisselen en van elkaar leren.” Een voorbeeld van een succesvolle samenwerking is Soltech, dat het Tongerse bedrijf Lambrechts-Nicolaers helpt bij de implementatie van 24Flow. Soltech heeft dit traject zelf al met succes doorlopen en kent dus de uitdagingen van zo’n integratie. Dankzij deze ervaring kan Soltech nu gericht advies geven aan Lambrechts-Nicolaers, wat hun proces aanzienlijk versnelt. Wat normaal één tot twee jaar kan duren, verloopt nu veel vlotter door de samenwerking en gedeelde kennis.

Blijven verankeren in Limburg
Het project biedt bedrijven de kans om te innoveren en hun toekomst in Limburg veilig te stellen. “De middelen die we van de provincie hebben gekregen, zijn bedoeld om te investeren in de regio”, zegt Mathias Huybrechts. “We willen bedrijven helpen vooruit te komen op de Acatech-maturiteitsschaal, zodat ze hun productie hier kunnen behouden. Zonder innovatie bestaat het risico dat ze ervoor kiezen om hun productie elders onder te brengen”, vertelt Morias tot slot. 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie

De barrier - structurele partner voka limburg
Trixxo
KPMG
Alk Reismakers - partner Voka - KvK Limburg
propaganda logo limburg
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
groep jam