Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Hybride

Leer hoe je met je personeel omgaat in onzekere tijden, ook wanneer afscheid nemen nodig is.

In onzekere tijden is het voor bedrijfsleiders, HR-verantwoordelijken en leidinggevenden een grote uitdaging om hun personeel gemotiveerd te houden, werkdruk te beheersen en tegelijkertijd een gezonde en veilige werkcultuur te behouden. Misschien merk je dat stress, verminderde productiviteit of angstgevoelens hun weg vinden binnen je team. Als leider voel je je mogelijk beperkt in wat je kunt doen om je mensen te ondersteunen — zeker wanneer er moeilijke beslissingen, zoals ontslag, op tafel liggen.

Tijdens dit traject leer je hoe je jouw team succesvol begeleidt in periodes van verandering en onzekerheid. Je krijgt praktische technieken om open communicatie te bevorderen, veerkracht te versterken en medewerkers op een mensgerichte manier te ondersteunen. Ook wanneer er afscheid moet worden genomen. Want in elk bedrijf worden er vroeg of laat werknemers ontslagen of vertrekken ze zelf. Dit kan op een respectvolle en correcte manier, maar brengt ook juridische en menselijke uitdagingen met zich mee.

We frissen daarom niet alleen de basisprincipes rond ontslag op, maar reiken ook heldere richtlijnen aan rond procedures, risico’s, ontslagbescherming en vooral: hoe je moeilijke boodschappen menselijk en helder overbrengt, zonder het vertrouwen te verliezen. Zo sta je als sleutelfiguur sterker in je rol en zorg je dat verandering geen breekpunt, maar een keerpunt wordt.

What's in it for me?

Je verlaat het traject met concrete strategieën om je team in onzekere tijden te inspireren, te leiden en te ondersteunen. Zo kun je zelfverzekerd leidinggeven en je medewerkers door de uitdagingen van de toekomst begeleiden.

Inhoud

Zorgvuldig ontslagbeleid: De essentials voor een correcte én respectvolle beëindiging van samenwerking

Werknemersverloop is een normale realiteit binnen elk bedrijf. Vaak gebeurt dit in de beste omstandigheden, al kan het jammer genoeg ook anders.

Tijdens dit webinar frissen we de basisprincipes in geval van ontslag en ontslagname op, gaan we dieper in op praktische do’s en don’ts en kijken we ook naar enkele veelvoorkomende ontslagbeschermingen, waar je als werkgever alert voor moet zijn. Kortom, we reiken praktische handvaten aan die elke HR-manager of zaakvoerder dagelijks kan gebruiken om te voorkomen dat scheiden lijden wordt.

Inhoud:

  • Vormen van beëindiging (opzegging, ontslag, onderling akkoord, medische overmacht)
  • Kosten bij beëindiging
  • Risico’s bij beëindiging (kennelijk onredelijk ontslag, discriminatie, concurrentie, teruggave goederen)
  • Ontslagbescherming (kandidaat-werknemersvertegenwoordigers, preventieadviseurs, zwangerschap, tijdskrediet enz.) - Toepasselijke procedures
Moeilijke Boodschappen, menselijke Aanpak: Mensgericht omgaan met verandering, onzekerheid en ontslag

Transitie vraagt wendbaarheid, maar betekent soms ook moeilijke keuzes maken en moeilijke boodschappen brengen. Deze halve dag opleiding reikt HR-professionals, leidinggevenden en zaakvoerders praktische inzichten en concrete handvatten aan om op een mensgerichte en geloofwaardige manier om te gaan met ontslag en verandering. Verwacht een mix van praktische tips, communicatiestrategieën en reflectie over jouw rol als sleutelfiguur in tijden van onzekerheid.

Inhoud

  • Wat zijn de actuele uitdagingen waar organisaties mee te maken krijgen?
  • Wat is de impact van recessie op organisatie en personeel?
  • Hoe kan je als organisatie adequaat omgaan met verandering?
  • Wat is het belang van een goede communicatie-aanpak?
  • Wat is de rol van HR/management en leidinggevenden hierin?
  • Hoe ondersteun je werknemers om zich te (her)oriënteren in de veranderende context?
  • Wat is de impact van ontslag op je organisatie?
  • Enkele waardevolle tips en tricks mbt ontslagsituaties
  • Hoe zet je elke verandering om in opportuniteiten?

Doelgroep

Bedrijfsleiders, managers, HR medewerkers- en verantwoordelijken

Ik schrijf me in

Deze opleiding in je eigen bedrijf?

Praktisch

  • De 1e sessie gaan online door. Om deel te nemen, heb je enkel een goede internetverbinding nodig.
    • De concrete link om deel te nemen, ontvang je op maandag 6 oktober.
    • Aanmelden kan vanaf 9.50u.
    • Interactiviteit is gegarandeerd, al jouw vragen kan je stellen via Q&A of chat.
  • De 2e sessie gaat klassikaal door in onze vestiging in Mechelen (Adres: Antonia Wolversstraat 1 (Parking Keerdok, 11de verdieping), 2800 Mechelen)

Jouw experten

Yne Machiels - Reliance

Yne is vennoot bij advocatenkantoor Reliance en gespecialiseerd in HR-recht. Zij staat voornamelijk bedrijven bij in alle vragen die kunnen rijzen m.b.t. hun werknemers, zelfstandige samenwerkingen, privacy enz.

Reliance

Yne Machiels

Dominique Hendriks - Hura

Dominique is 27 jaar actief in HR, 13 jaar in recrutering en 14 jaar als Career coach. Dagelijks coacht hij met veel passie en gedrevenheid werknemers rond loopbaan en welzijn.  Verder fungeert hij regelmatig als spreker op ontbijtseminaries, webinars, opleidingen rond thema’s die in zijn job dagelijks aan bod komen (loopbaan, stress, veerkracht, welzijn, leadership).

Dominique Hendriks

Annelies Vandecruys - Itzu

Annelies is gespecialiseerd in leiderschap, change management en HR-advies. Vanuit deze ervaringen biedt ze ondersteuning aan organisaties en teams door middel van individuele coaching, teamcoaching, opleiding en begeleiding bij strategische HR-vraagstukken zoals talentontwikkeling en organisatieverandering.

Annelies Vandecruys

Interesse?

Geniet van een korting en schrijf je in voor het gehele traject of kies voor één van de 2 sessies: 

Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.

Ook interessant voor jou

Wanneer

Prijs

Leden:
€350 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€525 (excl. btw)

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

Voorwaarden

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €350/leden en €525/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €315. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 5,5 opleidingsuren en het thema personeelsmanagement ingeven. Klik hier voor meer info.

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk t.e.m. 5 werkdagen voor de start van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Lees hier onze voorwaarden.

Meer info?

Wanneer

Prijs

Leden:
€350 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€525 (excl. btw)

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

Voorwaarden

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €350/leden en €525/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €315. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 5,5 opleidingsuren en het thema personeelsmanagement ingeven. Klik hier voor meer info.

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk t.e.m. 5 werkdagen voor de start van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Lees hier onze voorwaarden.

Meer info?

Citymesh
NTX
Van Havermaet
ING
Mensura
SDWorx
Deloitte Private
Degroof Petercam
PFL
Van Roey