Skip to main content

Internationaal Distributeur Management

Leer in twee dagen hoe je een (inter)nationaal distributeurnetwerk selecteert, opzet, aanstuurt, opvolgt en behoudt. 

Deze unieke workshop doorloopt, op een chronologische manier, conflicten en uitdagingen waarmee je geconfronteerd wordt bij het opstarten, onderhouden en evalueren van een distributeur netwerk. 

De inhoud van deze opleiding is gebaseerd op persoonlijke ervaringen en eigen ontwikkelde inzichten van de docent. Met bewezen resultaat uit meer dan 20 jaar sales ervaring in kleine en grote (internationale) (familie-)bedrijven met een dealer netwerk.

Wanneer je een succesvol dealer netwerk hebt voor je business, biedt je dat een hoop voordelen:

  • een kost-efficiënte manier om je product op de markt te brengen
  • met beperkte risico's een snelle expansie in export
  • je (internationale) sales organisatie blijft overzichtelijk, beheersbaar, stuurbaar en te trainen
     

Programma

De psychologie van de distributeur
  • Hoe denkt een distributeur?

  • Hoe een distributeur engageren?

  • Wat is belangrijk voor een distributeur?

  • Hoe behoudt u maximale impact op de distributeur

Opzetten van een distributeurnetwerk
  • Bepaal het profiel van jouw distributeur

  • Hoe een (inter)nationaal distributeur netwerk opzetten, uitbouwen en houden op lange termijn

  • Hoe maak je jouw distributeurs tot ambassadeurs van jouw merk

  • Impact van distributeurnetwerk op jouw sales organisatie

Valideren en verlonen van distributeurs
  • Formuleren van doelstellingen (kwalitatief en kwantitatief)

  • Meten van de performantie van jouw distributeurs

  • Durf prijzen en marges anders te bekijken

  • Hoe beheers je het prijsbeleid van jouw distributeur in de verschillende markten?

  • Omgaan met distributeurs die fluctueren in omzet

  • Bewaak de financiële gezondheid van je distributeur

Verkopen via distributeurs
  • Omgaan met een distributeur die niet opgestart geraakt

  • Hoe nieuwe producten succesvol lanceren in een distributeur netwerk?

  • Marketing communicatie met distributeurs

Conflicten met distributeurs
  • Vermijden van channelconflicten

  • Hoe vermijden dat een distributeur jouw bedrijf verlaat voor een concurrent?

  • Hoe “nee” zeggen tegen een distributeur en waarom dat sterk kan werken?

  • Beëindigen van distributeurovereenkomst

Hoe omgaan met de feedback van distributeurs
  • Je kent ze wel, distributeurs die altijd feedback hebben, maar hoe ga je er mee om?

  • Wat met distributeurs die nooit feedback geven?

Docent

Peter Rabijns, GroeiVersnellers

Doelgroep
  • Bedrijfsleiders   
  • CEO’s  en CCO’s   
  • Dealer managers   
  • (International) Sales managers
  • Key-accountmanagers   
  • Business development managers   
  • Export managers

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Aantal lesuren : 9 uren

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Opgelet: Bedrijf inschrijving = bedrijf factuur = bedrijf aanvraag KMO-portefeuille. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Vind alle opleidingen via www.voka.be/opleidingen-limburg

Contactpersoon

Amber Zentjens

Adviseur internationalisatie

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka leden:
€ 990,00 excl. BTW

Voka niet-leden:
€ 1.490,00 excl. BTW

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.