Data als drijfveer: verkrijg een 360° perspectief voor een succesvolle digitale transformatie.
In deze masterclass krijg je een grondig begrip van de diverse aspecten van data en digitale transformatie, waarbij we de nadruk leggen op een globaal overzicht te verkrijgen en inzicht te krijgen hoe data aangewend kan worden voor het creëren van meerwaarde binnen je huidige organisatie.
Je begint met een verkenning van het digitale ecosysteem, waarbij je inzicht krijgt in de basisprincipes en de context van de moderne digitale wereld. Vervolgens duiken we dieper in de wereld van data met een overzicht van de meest voorkomende data buzzwords en een bespreking van de functionele rollen die betrokken zijn bij het beheer en de verwerking van data.
Je leert de kernconcepten van privacy, beveiliging en data governance, zodat je de kwaliteit, integriteit en veiligheid van je gegevens optimaal kunt waarborgen.
Je krijgt een algemeen inzicht in verschillende datastromen en data-infrastructuur, essentieel voor het efficiënt en effectief implementeren van toekomstige data- of IT-oplossingen.
Daarnaast leer je hoe je een data-project kan aanpakken van A tot Z door middel van een simpel stappenplan. Zo komt je te weten wie het best betrokken is in welke fase van het project en leer je hoe je samenhang kan creëren tussen business en IT-teams om kwalitatieve data producten op te leveren.
Tot slot behandelen we ook het menselijk aspect van digitale transformatie. We focussen hierbij op onderwerpen zoals projectmanagement, verandermanagement en stakeholdermanagement. Je leert hoe je deze vaardigheden kan inzetten om je team te begeleiden in een overgang naar een data-gedreven organisatie.
Kortom, deze masterclass biedt een compleet overzicht van hoe je data kan aanwenden binnen jouw organisatie. Je verlaat de masterclass met de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om je organisatie digitaal naar een hoger niveau te tillen.
Wat heb je geleerd na dit traject?
Je stapt zelfverzekerd naar buiten met een diepgaand begrip van hoe je data optimaal kunt benutten om je organisatie naar een hoger digitaal niveau te tillen. Je hebt niet alleen een 360-graden overzicht gekregen van het digitale ecosysteem, maar je hebt ook geleerd hoe je deze inzichten in de praktijk kunt toepassen.
Doelgroep en voorkennis
Middel, Senior en Top management profielen die graag hun bedrijf willen helpen digitaliseren en niet (helemaal) weten hoe hieraan te beginnen of graag een meer overkoepelend beeld krijgen.
Er is geen voorkennis vereist, alles wordt volledig vanuit de basis uitgelegd.
![](/sites/default/files/images/Communities/Limburg/Kameracademie/23-24/KA%20-%20Masterclass%20Data%20%26%20digitale%20transformatie.png)
360-graden overzicht
Introductie tot het digitale ecosysteem met onder meer aandacht voor termen zoals Business Intelligence (BI), Artificiële intelligentie (AI) en Machine Learning (ML).
Data buzzwords: Een verklaring van veelvoorkomende datatermen in begrijpelijke taal.
Functionele titels: Beschrijving van verschillende data gerelateerde functies en hun benodigde basisvaardigheden.
Digitale ethiek, privacy en beveiliging: richtlijnen en best practices voor dataprivacy en -beveiliging.
Data-governance: Beheer van metadata, masterdata, gegevenskwaliteit, en datavaardigheden.
Hoe te implementeren
Datastromen: Een overzicht van de gebruikelijke stappen in dataprojecten en de rol van databronnen, opslag, transformatie en gebruik in datatoepassingen.
Data-infrastructuur: Uitleg over welke verschillende systemen er vandaag in de markt aanwezig zijn en de typische infrastructuur in data-omgevingen.
Bedrijfsprocessen: Verkenning van bedrijfsprocessen en hoe data door deze processen stromen.
Dataprojecten: Structuur van dataprojecten en hoe een data-project aanpakken van A tot Z.
Monitoren, evalueren en beslissingen nemen op basis van data: Diverse benaderingen voor op data gebaseerde besluitvorming.
Menselijke aspect van verandering
Projectmanagement: Methoden voor het beheren van dataprojecten.
Verandermanagement: Focus op de implementatie van nieuwe dataproducten en het stimuleren van het gebruik ervan.
Stakeholdermanagement: Belanghebbenden die betrokken zijn bij dataprojecten en hoe hiermee om te gaan.
Communicatie van resultaten: Effectieve communicatiestrategieën voor het delen van resultaten met eindgebruikers en het promoten van dataproducten.
Jouw docent
Maak kennis met Bart Buvens, een data enthousiast met 20 jaar ervaring binnen het data & business intelligence domein en dit in verschillende takken van de sport. Zo heeft Bart rollen bekleedt als BI analist, data/ETL ontwikkelaar, project manager, data architect, data strategist, ... Deze ervaringen geven Bart een holistische kijk op de wereld van data en dat helpt hem bruggen te slaan tussen mensen, data & IT. Hij heeft voornamelijk als consultant gewerkt voor bedrijven als Accenture, waar hij tech competence lead was voor Business Intelligence in België, en Cronos waar hij als vennoot mee heeft gebouwd aan 2 bedrijven binnen de groep.
De data domeinen waarin Bart het meest actief is geweest, zijn: finance, health tech, productie & retail onder meer voor klanten zoals ABInbev, ING, Johnson & Johnson, Delhaize, ... En momenteel helpt hij mee de dataorganisatie vorm te geven bij een Belgische onderneming die bouwmaterialen maakt op wereldschaal.
Bart is mede-oprichter van Datatune, met als doel mensen betere beslissingen te laten nemen door een beter begrip van data maar vooral ook van elkaar. Snel waarde creëren zonder het grotere plaatje (investering) uit het oog te verliezen, is Datatune's aanpak.
En buiten het werk? Bart is gepassioneerd door sport. Als trotse vader en voormalig voetballer vindt hij veel plezier in het kijken naar de voetbalwedstrijden van zijn kinderen in het weekend. Hij houdt ervan te klussen en zo nu en dan een lekker blond biertje te drinken met zijn vrienden in een bar of thuis.
![Bart Buvens](/sites/default/files/styles/1920_width/public/files/Limburg/KamerAcademie%20Limburg/2024/Docenten/Bart%20Buvens%20-%20docent.png?itok=_zWXV6r6)
Hulp nodig of meer informatie over uw inschrijving? Contacteer:
![](/sites/default/files/styles/contact_person/public/user-images/LauraVan%20Wijmeersch8deeb998-8eb4-ee11-a569-6045bd895fe3drunetel.jpeg?itok=DzGt8hmn)
Laura Van Wijmeersch
Manager kameracademie en themanetwerken
Full bio of Laura Van Wijmeersch
![](/sites/default/files/styles/contact_person/public/user-images/HannahBaveco5e421ed4-8097-eb11-811a-001dd8b72b61durasham.jpeg?itok=Geg7T68M)