Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 31/10/2025

Agristo werkt samen met Gents softwarebedrijf voor inhouse opleidingen

De war for talent dwingt bedrijven steeds meer in de richting van inhouse opleidingen. Om die opleidingen zo efficiënt mogelijk te maken, werkt de West-Vlaamse aardappelverwerker Agristo samen met het Oost-Vlaamse EdTech-bedrijf TEO.training. En met succes. “Het opstellen van leercontent gaat 5 keer zo snel als bij de traditionele jobshadowingmethode”, zegt Annelies Volckaert van EdTech Station.

EdTech Station

EdTech is de sector die zich bezighoudt met de ontwikkeling van onderwijstechnologie: hardware, software en digitale tools die het leren en lesgeven moeten vergemakkelijken. “Dat zijn enerzijds tools en toepassingen die ontwikkeld worden voor het onderwijs, maar anderzijds ook voor het bedrijfsleven”, legt Annelies Volckaert van EdTech Station uit.

EdTech Station, met thuisbasis in Hangar K in Kortrijk, fungeert als ecosysteem voor de EdTech-sector. “Wij vormen een brug tussen bedrijven, scholen, onderzoeksinstellingen en overheid rond leren met technologie. Daarnaast begeleiden we onze intussen 150 leden ook in hun verdere groei en werken we mee aan de internationalisering van hun ontwikkelingen. De afzetmarkt in Vlaanderen is vrij klein, terwijl heel veel van wat ontwikkeld wordt ook perfect uitgerold kan worden naar andere landen. Mits een aantal aanpassingen, natuurlijk.”

De war for talent op de arbeidsmarkt remt de groeiambities van bedrijven, zeker als het op technische profielen aankomt.

Annelies Volckaert

Succesvolle match

Een voorbeeld van een succesvolle match binnen EdTech Station is de samenwerking tussen het Oost-Vlaamse EdTech-bedrijf TEO.training en de West-Vlaamse aardappelverwerker Agristo. Een samenwerking die er kwam door de uitdagende situatie op de arbeidsmarkt.

“De war for talent op de arbeidsmarkt remt de groeiambities van bedrijven, zeker als het op technische profielen aankomt”, vertelt Annelies Volckaert. “Uitzendarbeid is niet altijd een oplossing, waardoor bedrijven en organisaties steeds vaker kiezen voor interne opleiding en bijscholing. Met andere woorden: bedrijven werven steeds vaker mensen aan die (nog) niet het juiste profiel hebben en ze leiden die zelf op, of ze herscholen bestaande medewerkers tot ze wel in een bepaalde ‘vacature’ passen.”

“Concreet zijn er in het snelgroeiende Agristo veel openstaande vacatures voor technische functies, zoals storingstechnicus en onderhoudstechnicus, die het bedrijf niet eenvoudig ingevuld krijgt”, zegtThomas Van Cauwenberghe van EdTech Station. “Ook Agristo zet daarom in op interne opleidingen en bijscholing om alle vacatures ingevuld te krijgen. Agristo kwam terecht bij een van onze leden, het Gentse softwarebedrijf TEO.training, met de vraag hen bij dat opleidingsproces te begeleiden en het zo efficiënt mogelijk te maken.”

5 keer zo snel

Bij TEO.training ontwikkelden ze onder meer de ‘TEO.leerkoffers’. “Die interactieve koffers bieden een volledig leertraject aan. Via een ingebouwde pc in de ene kant van de koffer krijgen de cursisten de theorie, onder meer via tutorials en tests. Daarna volgt de praktijk en gaan de cursisten zelf aan de slag met de inhoud van de koffer. Zo strippen ze elektriciteitsdraden of bouwen ze een automatische, pneumatische gestuurde cyclus. Die koffers, die specifiek op technische profielen focussen, werden aangepast op maat van Agristo om ze daar te gebruiken voor de interne opleiding van technici en mecaniciens.”

En dat leverde een efficiënte manier van werken op. “Het opstellen van leercontent gaat 5 keer sneller dan wanneer ze op de traditionele manier opgeleid worden: het zogenaamde jobshadowing. Dat houdt in dat nieuwe medewerkers een ervaren collega gaan volgen (of ‘schaduwen’) om aan de hand van observatie het werk in de praktijk te zien. Maar dat heeft uiteraard een aantal beperkingen. Een tekort aan technisch geschoold personeel beperkt ervaren technici in tijd om nieuwe collega’s via dubbellopen of job shadowing en bijkomende on-the-jobbegeleiding te bieden. Dat laatste vereist bovendien niet alleen technische kennis, maar ook didactische vaardigheden, waaronder mentorvaardigheden.”

De interactieve koffers bieden een volledig leertraject aan.

Thomas Van Cauwenberghe

Opleidingsmodules

Agristo had ook zelf opleidingsmodules kunnen maken, om opleidingen tijds- en locatieonafhankelijk te kunnen organiseren. “Maar 22 opleidingsmodules op maat afwerken zou aan dat tempo tot 2031 geduurd hebben én bovendien duur geweest zijn”, klinkt het vanuit Agristo.

“Een bijkomend voordeel van die interactieve koffers is dat die ook data verzamelen”, zegt Volckaert. “Zo kan de werkgever zien met welke thema’s de cursist nog wat worstelt, of welke thema’s hij net wel al helemaal onder de knie heeft. Die info maakt het hele proces nog efficiënter.”

De samenwerking tussen TEO.training en Agristo werd in een usecase gegoten. Die stelt Edtech Station nu voor aan andere bedrijven met dezelfde uitdagingen. “Vlaamse EdTech-bedrijven ontwikkelden al heel veel oplossingen voor opleiding en training. Het is dus niet dat het warm water nog moet worden uitgevonden. Laat ons zeggen dat het water in dit geval al 70 graden warm is, en het voor de resterende 30 graden vlot kan worden opgewarmd op maat van elk bedrijf.”

Alle info en die case study vind je op de site www.edtechstation.be.

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx