“500.000 kilometers bespaard in 4 jaar tijd”
Ecologie en efficiëntie combineren is perfect mogelijk. Dat bewijst Brenntag sinds 2022 elke dag. De wereldwijde marktleider in distributie van chemicaliën en additieven maakt sindsdien frequent gebruik van de River Terminal in Wielsbeke en vermijdt op die manier heel wat vrachtwagenbewegingen naar Antwerpen. “Het ultieme doel is om op termijn alle transport vanuit onze Belgische vestigingen naar Antwerpen via de binnenvaart te realiseren”, zeggen general manager Lieven Quidousse, logistiek expert Bruno Geirnaert en operationeel directeur Kurt Blomme.
Brenntag België bedient vanuit Deerlijk de Belgische b2b-markt. “De vestiging in Moeskroen staat in voor exportbewegingen naar Afrika, de DOM-TOM-eilanden (Franse overzeese gebieden) en andere landen waar we nog geen eigen sourcing hebben”, legt Lieven Quidousse uit. “De zeetransporten organiseren we vanuit Antwerpen en Rotterdam.”
Gedurende lange tijd gebeurden de transportbewegingen van en naar Antwerpen uitsluitend via de weg. “Daarvoor hadden we 10 eigen chauffeurs, die elk dagelijks 2 keer op en af naar de Brabostad reden”, zegt Bruno. “Multimodaal transport is hier altijd een aandachtspunt geweest. In het verleden gebruikten we al spoorvervoer vanuit Moeskroen en de LAR. In het beginstadium deden we ook een beroep op de binnenvaartterminal in Avelgem.”
Het ultieme doel is om op termijn alle transport vanuit onze Belgische vestigingen naar Antwerpen via de binnenvaart te realiseren.
Extra potentieel in Wielsbeke
De opstart van de River Terminal in Wielsbeke (RTW) opende ook voor Brenntag nieuwe deuren. “Het voortransport naar de haven is het duurste vervoersaspect”, pikt Kurt Blomme in. “De samenwerking met diverse stakeholders maakte het mogelijk om, ook voor het chemisch gevarengoed dat wij verhandelen, de voorbije 4 jaar nadrukkelijker op binnenvaart in te zetten. Zo heeft RTW geïnvesteerd in extra laadcapaciteit (voor het laden van de binnenschepen) en stelde het zich in regel om chemisch gevarengoed te mogen opslaan en transporteren.”
Waar tussen 2022 en 2024 de verhouding tussen weg- en watertransport bij Brenntag België nog in het voordeel van ‘Koning Vrachtwagen’ lag, is dat de jongste 2 jaar gekanteld. “In 2025 organiseerden we al twee derde van onze containertransporten naar Antwerpen via het binnenwater”, vervolgt Bruno. “Sinds we met die aanpak zijn gestart, hebben we al 500.000 kilometer over de weg bespaard, goed voor 259 ton CO2-besparing. Onze chauffeurs rijden tegenwoordig uitsluitend op en af naar Wielsbeke en nemen op de terugrit bovendien lege containers mee. De aanzienlijk geslonken vrachtwagenritten naar Antwerpen gebeuren via een externe transporteur.”
Brenntag promoot deze aanpak vol overtuiging en wil nog verder gaan. “We zijn blij met het enthousiasme waarmee onze partners meegaan in dit verhaal en met de substantiële subsidies van POM West-Vlaanderen. Idealiter kunnen we op termijn het transport naar Wielsbeke via elektrische vrachtwagens organiseren.”




