Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 28/11/2025

Alle bedrijven staan voor de uitdaging om hun transport en logistiek op een slimme manier te verduurzamen. “Vanuit de provincie helpen we de bedrijven om dit op een economische rendabele manier doen, zowel met infrastructuur als met advies”, zegt voorzitter Jean de Bethune van POM West-Vlaanderen.

Jean de Bethune - POM West-Vlaanderen

“Uit een Europese competitiviteitsanalyse blijkt dat West-Vlaanderen moet werken aan meer en tegelijk duurzamere bedrijventerreinen. Dat heeft ook logistieke aspecten, bijvoorbeeld gedeelde vrachtwagenparkings of laadinfrastructuur in plaats van voor elk bedrijf apart. Met meer dan 300 regionale bedrijventerreinen vormt dat een kolossale uitdaging. In deze beleidsperiode werken we daarvoor een structureel plan voor de komende decennia uit”, zegt Jean de Bethune, gedeputeerde voor economie en voorzitter van de POM West-Vlaanderen.

Door goederen van de weg te halen, geven we ook ademruimte aan transport dat alleen via de weg kan.

Jean De Bethune

Intelligente kanalen

Ook de verduurzaming van transport wordt gefaciliteerd. “We kijken in de eerste plaats naar het overzetten van vracht van de weg naar de binnenvaart. In deze legislatuur breiden de River Terminal Wielsbeke en River Terminal Roeselare elk met een derde uit. Dat zijn 2 ‘open access’ platformen waar alle bedrijven terecht kunnen. We investeren ook in de waterwegen zelf, in goede samenwerking met De Vlaamse Waterweg en andere betrokken partijen. Een topprioriteit is het volledig moderniseren van het Kanaal Roeselare-Leie, één van de belangrijkste vrachtwaterwegen van het land. Met innovatieve, digitale tools willen we daarvan een intelligent kanaal maken, zodat de zone een echte industriële binnenhaven wordt. Technologie is eveneens een middel om via onbemande vaart de kleinere waterwegen opnieuw economisch interessant te maken. We zijn ook betrokken bij de opwaardering van de Leie om bij de Seine-Scheldeverbinding aan te takken, en bij de herwaardering van het kanaal Plassendale-Nieuwpoort. Van nieuwe technologie gesproken: via de regionale luchthavens in Wevelgem (die wij zelf beheren) en Oostende (onder Vlaams beheer) ontwikkelen we een corridor voor dronetransport.”

“Op het vlak van het spoor gaan we de komende jaren de capaciteit op de LAR in Rekkem verdubbelen: we verlengen de bestaande sporen van 400 meter voor treinen tot 800 meter. Deze aanzienlijke investering van 7 à 8 miljoen euro – met Europese steun – zal het spoor competitiever maken richting Frankrijk en de Belgische zeehavens. Die havens zijn een Vlaamse bevoegdheid, maar als provincie kunnen we de toegangsroutes helpen te optimaliseren.”

Naast stenen en staal investeert POM in advies. “We verdiepen onze samenwerking met VIL, het Vlaamse netwerk voor duurzame en innovatieve logistiek. De experts van VIL geven al enkele jaren advies aan West-Vlaamse ondernemers over hoe ze hun transporten met concrete businesscases kunnen verduurzamen.”

Wegtransport blijft nodig

Betekenen deze inspanningen voor multimodaal vervoer dat het wegvervoer geminimaliseerd wordt? “Integendeel, alle voorspellingen zeggen dat het goederenverkeer zal blijven toenemen. Door meer vracht op het water en het spoor te zetten, scheppen we ademruimte voor transport dat alleen via de weg kan verlopen. Zo realiseren we bijvoorbeeld een nieuwe parking voor uitzonderlijk vervoer op de voormalige grenspost Callicanes nabij Poperinge en namen we recent een optie op een parking aan de oude grenspost Menen.”

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx