Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 14/11/2025

“Wij werken enkel nog met transporteurs die onze duurzame visie delen”

Paulig zet sinds dit jaar in Roeselare samen met Eutraco elektrische vrachtwagens in voor het lokaal transport tussen de productie- en stockagesites. Het project past in de doelstelling om tegen 2030 de CO2-uitstoot van de waardeketen van Paulig Group met 50% te verminderen, ondanks de groeiende activiteiten. “Door samen te werken met een lokale partner als Eutraco, die zelf al op grote schaal denkt, blijft de prijs voordelig”, vertelt Stijn Van Loo, Head of Logistics van de Paulig Group.

Paulig

De Finse Paulig Group produceert in 13 landen, exporteert naar 70 landen en telt 2.700 medewerkers. Paulig produceert wereldkeukenvoeding, koffie, kruiden, ontbijtgranen, popcorn en andere snacks, met eigen merken en 40% private label. De Roeselaarse vestiging is met 900 medewerkers en een 5 keer grotere productie dan elders de grootste vestiging. Hier rollen dagelijks 6 miljoen tortilla wraps en 1 miljoen zakjes nachochips van de band. Paulig is een marktleider in Tex Mex in Europa.

Stijn Van Loo: “Paulig is niet alleen het snelst groeiende voedings- en drankenbedrijf in Europa. Het zet als Scandinavische speler heel sterk in op duurzaamheid. Omdat 75% van onze uitstoot van de ingrediënten komt, hebben we in Duitsland met lokale boeren partnerschappen voor duurzame teelten ontwikkeld. Logistiek is slechts 4% van de uitstoot, maar ook daar willen we sterk op inzetten. We werken op 4 pijlers: elektrificatie, alternatieve brandstoffen voor wegvervoer, zeevracht op alternatieve brandstoffen en een algemene modal shift om zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg te halen. We zetten in op meerdere sporen, omdat nog geen enkele modus er op alle vlakken bovenuit steekt. Zo willen we in elke ontwikkeling mee zijn om zo onze doelstellingen zeker te bereiken.”

Dankzij de elektrische vrachtwagens zullen we op jaarbasis 102 ton CO2 besparen.

Stijn Van Loo

Totale transportpuzzel

“Eutraco is al jarenlang een partner. Toen ons eigen hoogbouwmagazijn te klein werd en we 80 kilometer verderop extra opslagruimte moesten huren, kwam hun plan om op de Krommebeeksite in Roeselare een volautomatisch magazijn van 40.000 palletten te bouwen als geroepen. Voorwaarde voor ons was wel elektrisch transport. Eutraco is ondernemend, zag het wat groter en kocht ineens 50 elektrische vrachtwagens.” (lacht) “Daarvan zijn er 2 voorzien voor ons, samen met 4 opleggers met onze branding. Ze rijden 24/7 rond tussen onze productiesites aan de E403 en in de Zwaaikomstraat, en de opslag in het Krommebeekpark, goed voor een 30-tal vrachten per dag. Zo zullen we op jaarbasis 102 ton CO2 besparen. De trailers zijn uitgerust met een kettingsysteem, waardoor ze bij aankoppeling aan de kade automatisch geladen en gelost worden, wat ook de efficiëntie verhoogt.”

“We werken enkel nog met transporteurs samen die onze duurzame visie delen en gingen globaal van 100 naar 15 partners. Maar we kijken vooral naar de totale transportpuzzel. Ons ideaalbeeld is om in Roeselare elektrisch te vervoeren, vanuit Gent of Zeebrugge de overtocht te maken naar het VK, Noorwegen of Zweden en daar ter plaatse opnieuw elektrisch te leveren. Daar willen we binnen een aantal jaar toe komen.”

www.pauliggroup.com
www.eutraco.eu

Vraag het @ Voka

Een prangende vraag? Wij antwoorden binnen de 2 werkdagen!

Stel hier jouw vraag

Artikel uit publicatie

Citymesh
Wiels
Titeca
WV - Accent
ING
SDWorx