Overslaan en naar de inhoud gaan
  • 13/06/2025

In een arbeidsmarkt waar langdurige afwezigheid blijft toenemen, dringt de vraag zich op: hoe voorkomen we dat medewerkers uitvallen? Sven Desmytter, Head of Sales Employee Benefits & Health Care bij AG Insurance en trotse partner van het Voka Health Community Congres, pleit voor een brede aanpak, waarbij preventie, begeleiding én re-integratie centraal staan. “Als verzekeraar in België willen wij natuurlijk ook onze sociale en maatschappelijke rol ten volle spelen. Langdurige afwezigheid op het werk kan je enkel concreet aanpakken aan de hand van een holistische benadering, van a tot z. We zien aan de hand van concrete resultaten dat deze aanpak werkt en willen zo mensen écht terug op weg helpen.” 

Van verzekeren naar versterken

AG Insurance is al jarenlang marktleider in groepsverzekeringen in België, maar de rol van een verzekeraar reikt vandaag verder dan louter schadevergoeding. “Bij AG spreken we bewust over ‘beyond insurance’,” benadrukt Sven Desmytter, “want naast het klassieke luik – financiële bescherming bij ziekte of ongeval – investeren we ook actief in preventie, met name in het voorkomen van langdurige afwezigheid op het werk.” Die aanpak is broodnodig: meer dan 510.000 Belgen zijn langdurig ziek, waarvan ongeveer een derde door psychologische klachten zoals burn-out, stress of depressie. “Dat cijfer is niet alleen zorgwekkend, het is maatschappelijk onhoudbaar,” waarschuwt Desmytter. “We voelen het als onze verantwoordelijkheid om daar een verschil in te maken.”

De preventieve initiatieven van AG zijn geen toevallige acties, maar gegroeid uit concrete vragen van hun klanten – de werkgevers – die in de huidige ‘War for Talent’ niets aan het toeval willen overlaten. “Elke medewerker die langdurig uitvalt, is er één te veel,” klinkt het. Tegelijkertijd stijgt de verwachting van werknemers rond welzijn en mentale ondersteuning. “Ze verwachten dat hun werkgever een actieve rol speelt in hun mentaal welzijn,” aldus Desmytter. “Dat is cruciaal, niet alleen om nieuw talent aan te trekken, maar zeker ook om ervaren, waardevolle krachten aan boord te houden.” 

“Echte preventie begint vóór de eerste ziektedag”

Return to work

Eén van de pijlers binnen het aanbod van AG Insurance is het Return to Work-programma, dat al sinds 2017 mensen begeleidt bij hun re-integratie na ziekte. “We hebben inmiddels meer dan 10.000 mensen geholpen in hun traject terug naar werk,” zegt Sven Desmytter. “Met resultaat: 70% hervat het werk binnen zes maanden, en daarvan keert 90% duurzaam terug. Dat laatste is essentieel. We pushen niemand, maar begeleiden hen naar een herstart die echt vol te houden is.” De sleutel tot dat succes? Vroege interventie. “We vragen dat mensen met stressgerelateerde uitval ons binnen de 30 dagen contacteren. Na een korte ‘cooling-downperiode’ starten we indien nodig al binnen de twee maanden met een professioneel begeleidingstraject. Hoe sneller je actie onderneemt, hoe kleiner de kans dat iemand verdwijnt in de stilte.”

Er bestaan veel misvattingen over burn-out, benadrukt Desmytter. “Mensen denken vaak dat zo’n periode leidt tot een grote levensomslag, met een andere job of zelfs een totaal ander pad. Maar in de praktijk zien we iets anders: 80% van de mensen keert terug naar dezelfde werkgever, vaak zelfs in dezelfde functie.” De kracht van het programma zit dan ook in de begeleiding: “Dankzij de inzichten van professionals bouwen mensen een rugzak op die hen helpt om niet opnieuw in dezelfde valkuilen te trappen. We focussen op duurzame re-integratie, niet op snelle oplossingen.” 

70% hervat het werk binnen zes maanden, en daarvan keert 90% duurzaam terug. We pushen niemand, maar begeleiden hen naar een herstart die echt vol te houden is.

Sven Desmytter, AG Insurance

Preventie als dagelijkse reflex

Naast herstel zet AG sterk in op preventie, nog vóór het misloopt. Via de platformen My Mind en My WellRi krijgen werknemers toegang tot digitale tools die hun mentale, emotionele en fysieke gezondheid ondersteunen. “Preventie is meer dan een poster aan het koffieapparaat,” klinkt het bij AG. “Je moet mensen actief ondersteunen om zichzelf op de radar te houden.” Een effectief preventiebeleid vraagt dan ook een combinatie van structurele aanpak, digitale ondersteuning en menselijke betrokkenheid.

Met My WellRi biedt AG Insurance bedrijven de mogelijkheid om diepgaande en objectieve risicoanalyses uit te voeren op psychosociaal vlak, waarbij men verder kijkt dan clichés zoals “burn-out door werkdruk.” “Vaak wordt de werkgever met de vinger gewezen, maar de realiteit is genuanceerder,” zegt Sven Desmytter. “Met My WellRi brengen we niet alleen algemene risico’s in kaart, maar ontdekken we ook opvallende verschillen tussen afdelingen.” Die inzichten worden omgezet in gerichte aanbevelingen en interne communicatiecampagnes, volledig afgestemd op de organisatie. “Het mooie is dat bedrijven zo echt maatwerk kunnen leveren en actie ondernemen precies waar het nodig is.” 

Bedrijven hebben er alle belang bij zich te profileren als ‘caring employers’ – niet betuttelend, maar oprecht begaan.

Sven Desmytter, AG Insurance

De kracht van hybride begeleiding

AG combineert digitale tools met persoonlijke begeleiding om werknemers op een laagdrempelige en effectieve manier te ondersteunen. Via dochteronderneming Waldon worden workshops en individuele coachingsessies op maat georganiseerd. “De combinatie van een intuïtieve app én menselijke interactie maakt het verschil,” klinkt het. “We geloven in een hybride aanpak die zowel schaalbaar als persoonlijk is.” Die aanpak geeft bedrijven de kans om welzijn structureel te verankeren zonder de menselijke connectie te verliezen.

Essentieel daarin is de rol van de werkgever. “Bedrijven hebben er alle belang bij zich te profileren als ‘caring employers’ – niet betuttelend, maar oprecht begaan,” zegt AG. In de praktijk betekent dat: toegang bieden tot apps waarin medewerkers hun welzijn kunnen opvolgen, gepersonaliseerd advies krijgen bij verhoogde stressniveaus en – indien nodig – snel worden doorverwezen naar professionele hulp. “Een afspraak bij een psycholoog kan maanden op zich laten wachten. Via onze netwerken verkorten we die wachttijd aanzienlijk.”

Het taboe is aan het verdwijnen

Volgens Sven Desmytter is het bemoedigend dat de openheid rond mentale gezondheid de voorbije jaren sterk is toegenomen. “Waar burn-out vroeger een taboe was, durven mensen vandaag gelukkig steeds vaker hulp te zoeken. En dat is een positieve evolutie. Iedereen kan ermee geconfronteerd worden, ook ik keek daar vroeger anders naar. Maar een burn-out is geen teken van zwakte, het is een belangrijk alarmsignaal dat je lichaam en geest aangeven dat er iets moet veranderen.”

AG Insurance benadrukt het belang van een snelle en professionele aanpak. “Mensen met een burn-out hebben recht op gerichte ondersteuning. Het gaat om meer dan even uitrusten of ‘wat TV kijken’, echte vooruitgang boek je met de juiste begeleiding, afgestemd op de noden van de persoon.” 

Van mens tot maatschappij

Tot slot benadrukt Sven dat preventie niet alleen de medewerker of werkgever ten goede komt. “Als iemand uitvalt, komt de druk bij collega’s terecht. Teams geraken overbelast, en zo krijg je een domino-effect. Bovendien is het als samenleving gewoon niet houdbaar dat een half miljoen mensen langdurig uitvallen.”

AG Insurance combineert financiële bescherming met welzijnstools, coaching en digitale ondersteuning om verder te gaan dan de rol van een klassieke verzekeraar. “We willen organisaties helpen om welzijn structureel te verankeren in hun beleid,” zegt Sven Desmytter. “Echte preventie start vóór de eerste ziektedag – nog voor iemand uitvalt.” Door in te zetten op vroegtijdige signalen en gerichte ondersteuning kunnen bedrijven werk maken van een gezondere werkomgeving, met positieve effecten op lange termijn voor zowel werknemers als werkgevers. 

Ontdek meer op het Voka Health Community Congres 

Tegen 2030 moet preventie dé kern worden van ons zorgbeleid. Maar hoe maken we er een haalbaar, schaalbaar en duurzaam model van? Tijdens het Voka Health Community Congres – met als missie ‘Expeditie Preventie’ – gaan we samen op zoek naar antwoorden. Op 25 september 2025 brengen we zorgprofessionals, beleidsmakers en vernieuwers samen om de toekomst van preventie vorm te geven.

Zorg dat je erbij bent!

Ontdek meer op het Voka Health Community Congres

Contactpersoon

Joke Van Driessche

Community Manager Voka Health Community

imu - vzw - slimstock
imu - vzw - opt
IMU - vzw - exact
ING
Orange
Logo SD Worx